Veldig like – men én stor forskjell
Vi har testet begge to.
(Artikkelen er først publisert av Broom):
Volvo XC90 er noe av det smarteste Volvo har kokt sammen. Stor SUV som lukter på premiumbilene – men som koster mindre og byr på plass, komfort og sikkerheten du forventer av den svenske bilprodusenten.
Den første generasjonen ble lansert så langt tilbake som i 2002.
12 år senere kom andre generasjon – som også har vært en stor suksess i Norge.
Totalt er det over 16.000 registrerte XC90 i Norge. Men nå har elbilskiftet gjort at nesten alle melder overgang til nykommeren EX90, i stedet.
Vi har sett nærmere på de to bilene. Hvilken ville vi egentlig helst ha eid?
Forsinket – men her rullet bilene ut
Fikk nylig en fornyelse, men det er fortsatt andre generasjon XC90. Altså den samme som bilen som ble lansert i 2015.
SPA-plattformen er lik – men det er gjort designjusteringer og den har fått bedre rekkevidde og kraftigere drivlinje. Sistnevnte er nå på 456 hestekrefter – mens den skal den klare opptil 69 kilometer på ren strøm.
Prisene starter på nesten 1,3 millioner kroner. Takket være avgiftsøkningen på ladbare hybrider, er det faktisk nesten en halv million kroner mer enn XC90 kostet i 2015.
Sammenlignet med elbilen EX90, er det nesten 300.000 kroner opp i pris.
Les vår test av Volvo XC90 her
Dette mener norske eiere om sin Volvo XC90
EX90 EV:
EX90: Se flere bilder i karusellen Foto: Broom
Her starter prisene på rundt 1,1 millioner kroner for utstyrsnivået de fleste norske kjøperne velger – nemlig Ultra. Da får du en svært godt utstyrt bil.
Startprisen i 2025 er 983.500 kroner, så får vi se hva statsbudsjettet gjør med avgiftene i 2026.
EX90 kom til Norge i år – og i skrivende stund er det registrert drøyt 1800 biler på norske skilter.
Batteripakken er på 106 kWt, rekkevidden er 621 kilometer, målt etter WLTP-metoden, hurtiglader med opptil 250 kW effekt. 10-80 prosent skal gå på 30 minutter.
NB: Fra 2026-modellen får EX90 800 Volt-system – og mulighet for å lade opptil 25 mil rekkevidde på bare 10 minutter.
Les vår test av Volvo EX90 her
Store biler
Om vi ser på dimensjonene, er bilene ganske like:
Lengde x bredde x høyde:
XC90: 495 x 214 x 177
EX90: 503 x 213 x 174
Begge er altså rundt fem meter lange, og regnes som store SUVer. Begge leveres med mulighet for sju seter.
Bruker du bilen som sekseter, har EX90 377 liters bagasjerom. XC90 vi har på test er en sjuseter – og har 298 liter tilgjengelig når alle setene er i bruk.
Når du legger ned alle setene har begge bilene rundt 2.000 liters bagasjerom.
I tillegg har EX90 en frunk, som gjør det mulig å avlaste litt. Men bare 34 liter er ikke nok til å stue bort en koffert ...
Du finner en utfyllende test av Volvo XC90 her
Rask og raskere
Begge bilene er også utstyrt med kraftige motorer. Systemeffekten på bensinmotor og elmotor i XC90 er på 456 hestekrefter – mens elmotorene i EX90 byr på 517 hestekrefter.
Men XC90 er 355 kilo lettere enn EX90 – med egenvekt på 2370 kilo.
0-100 km/t skjer på 5,4 sekunder i XC90 – mens elbilen klarer øvelsen på bare 4,2 sekunder. Begge er raske!
I praksis oppleves imidlertid EX90 vesentlig piggere. Gassresponsen særlig i lav fart er umiddelbar, mens XC90 trenger tid. Her skal både bensinmotor og elmotor jobbe sammen – og girkassen er ikke blant de kvikkeste.
EX90 har et litt særegen gassrespons i høyere fart. Da øker kreftene litt mer underveis, som i en vanlig bensinbil.
Her går Volvo EX90 helt tom for strøm
Design
Da andre generasjon XC90 ble introdusert, var det et langt steg videre fra den første.
Nå har vi blitt vant med designet, men det sitter fortsatt forbasket bra.
Derfor vi er litt skuffet over at ikke elbilen har fått mer særpreg. Dette er så forsiktig at det blir kjedelig. Vi har sett det før.
Den lukkede grillen gjør den mer anonym.
Dette er sikkert i tråd med det en del av kjøperne ønsker seg – men vi skulle gjerne sett et mer spennende design.
Solgte XC90 for en milliard kroner – FØR lanseringen
Komfort
Begge bilene er blant de beste på komfort. Dette er storbilfølelse i rikt monn. Di sitter høyt og godt i begge to – med fantastiske seter – og har store vinduer og god oversikt.
KLASSE: Det er høyere kvalitetsfølelse i interiøret på XC90. Foto: Broom
XC90 har luftfjæring, som også skal motvirke krenging. Men det er en bil som helt klart er vektet mot komfort. Det gjør den imidlertid svært bra. Den føles trygg og plantet på veien.
EX90 har en helt ny plattform og det merkes. Selv om den er svært tung, føles den langt mer lettbeint i praksis – og mer raffinert enn XC90.
Tokammers luftfjæring svelger unna dårlig underlag på imponerende vis. Og det er større forskjell mellom Performance (det mest sportslige kjøreoppsettet) og komfort, enn i XC90. Den fikser svingene overraskende bra, med sitt lave tyngdepunkt og gode understell.
Men igjen, skal du ha sporty SUV, finnes det bedre alternativer.
Her er vårt første møte med Volvo EX90
Interiør
Interiøret er bygd opp på mye av det samme prinsippet. Her er det stående skjerm midt på dashbordet og en høy midtkonsoll.
Men XC90 virker mer påkostet. Det er mer detaljer og ikke så minimalistisk som i EX90. Den ladbare hybriden har også den utrolig elegante krystall-gisparken.
Kanskje den ladbare hybriden er for de litt mer konservative kjøperne?
Infotainmentsystemet bygger på Google i begge bilene – men skjermen er større og bedre i EX90. Dessuten mangler trådløs Apple CarPlay på XC90 vi tester. Det er ikke bra ...
Vi liker at det fysiske hjulet for å justere volumet er plassert lett tilgjengelig på midtkonsollen i EX90. Det er akkurat så langt unna at du må løfte armen bort nedsiden av infotainmentskjermen for å justere i XC90.
En ting som irriterer med EX90, er at lysene på knappene på rattet slås av på kvelden, og bare aktiveres når du berør dem. Det er mer oversiktlig når de er på hele tiden, slik som i XC90.
For øvrig er det bedre plass på gulvet i EX90 for den som eventuelt sitter i midten i baksetet. Her er gulvet flatt hele veien på tvers av bilen.
EX90 kan dessuten leveres som seksseter – som gir «kaptein-seter» for to i andre seterad – og tilgang til tredje seterad i midten.
Her fikk XC90 en viktig endring, for fire år siden
Hva skal du velge?
Prisen gjør i utgangspunktet valget enkelt – den gir en massiv fordel i retning elbilen. Dessuten er EX90 en mer moderne bil, den er raskere og langt rimeligere å eie.
Det er lett å forstå at den tar over.
Likevel er det noe med konseptet XC90 som fenger, fortsatt. Over 800 biler er solgt – det betyr en økning på 50 prosent i 2025, sammenlignet med fjoråret.
Og det er fortsatt en forbasket fin bil. Du slipper å bruke bensinmotoren 90 prosent av tiden – og kan dra langt bort i juleferien, uten å bekymre deg eller å planlegge på forhånd.
Dessuten liker vi altså det mer påkostede interiøret og det store bagasjerommet.
Hadde de vært priset likt, ville utfordringen derfor vært større. Men det er de jo ikke ...
Volvo EX90 Twin Engine Performance Ultra - 6 seter
Motor og ytelser:
- Motor: Elektrisk, to motorer
- Effekt: 517 hk / 770 Nm
- 0-100 km/t: 4,9 sekunder
- Toppfart: 180 km/t
Batteri/lading:
- Batteripakke: 111 kWt (brutto)
- Rekkevidde strøm: Inntil 614 kilometer
- Forbruk: 20,8 kWt/100 kilometer
- Ombordlader: 11 kW
- Hurtiglading: Inntil 250 kW
Mål, vekt og volum:
- Lengde x bredde x høyde: 503/196/174cm
- Bagasjerom: 377 / 690 / 2.080 liter
- Frunk: 34 liter
- Vekt: 2.779 kilo
- Nyttelast: 611 kilo
- Tilhengervekt: 2.200 kilo
- Taklast: 100 kilo
- Bakkeklaring: 20,8 centimeter
Pris:
Pris test: 1.166.300 kroner
Volvo XC90 T8 Ultra Dark
- Bensin + elmotor
- Effekt: 456 hk / 400 Nm
- 0-100 km/t: 5,4 sek.
- Toppfart: 180 km/t
- Forbruk: 0,13 liter/mil
- Batteripakke: 18,8 kWt
Rekkevidde strøm : 69 km (WLTP)
- Lengde x bredde x høyde: 495 x 193x 176 cm
- Bagasjerom: 298 / 650 / 1.941 liter
- Vekt: 2.297 kg
- Tilhengervekt: 2.400 kilo
- Taklast: 100 kilo
- 1.333.800 kroner
Motor og ytelser:
Batteri/rekkevidde:
Mål, vekt og volum:
Pris: