Bil

Vedum nekter: – Skal ikke bli dyrere å kjøre dieselbil

Arbeiderpartiet vil øke avgiftene.

BENSIN-GLIS: Vedum presenterer sin «bilforsikring» – som innebærer at det ikke skal bli dyrere å eie eller kjøre en bensin- eller dieselbil.
Publisert Sist oppdatert

(Denne artikkelen ble først publisert av Broom).

Tidligere finansminister, Trygve Slagsvold Vedum, er klokkeklar: Senterpartiet ønsker ikke at det skal bli dyrere å eie eller kjøre en bensin- eller dieselbil.

Derfor lanserer Senterparti-lederen i dag en «bilforsikring» – som skal sikre at bruksavgiftene på en bensin- eller dieselbil ikke øker.

– Å presse folk som har en vanlig bensin- eller dieselbil til å kvitte seg med bilen sin, er fullstendig misforstått klimapolitikk. Det er langt bedre for klimaet at folk bruker bilen de har lengst mulig, enn at de må vrake den og kjøpe en ny elbil. Vi ønsker politikk basert på sunn fornuft, sier Vedum til Broom.

Øker avgiftene

Bakgrunnen for Vedums nye lovnad er at dagens Arbeiderparti-regjering vil trappe opp CO2-avgiften mot 2030. Det ble klart i klimaplanen som Arbeiderpartiet la frem i dag.

Selve vedtaket ble derimot sikret i Stortinget tilbake i 2021.

Senterpartiet, som stemte mot dette, frykter nå at dette vil kunne øke drivstoffprisene med rundt tre kroner per liter.

– Dersom CO2-avgiften skal trappes opp uten at vegbruksavgiften reduseres, vil avgiften per liter drivstoff kunne øke med i overkant av tre kroner per liter diesel og i underkant av tre kroner per liter bensin fremover, sier Vedum til Broom.

Vil gjøre det billigere

Vedums nye «bilforsikring» innebærer konkret at vegbruksavgiften reduseres med minst like mye som CO2-avgiften økes.

– Vi mener at det bør bli billigere og ikke dyrere å kjøre en gammel bensin- eller dieselbil fremover.

– Er dette forslaget en garanti?

– Det er mitt klare mål. Blant de hardeste kampene da vi satt i regjering med Arbeiderpartiet, var kampene mot økte avgifter som treffer folk, forteller han og understreker at partiet vil holde fast på de positive virkemidlene der nybilsalget i all hovedsak er elektriske biler.

– Poenget er at vi ikke vil straffe de som kjører gamle biler.