Livsstil

Var genierklært – så fikk han sparken

Designeren måtte gå på dagen.

BRÅSTOPP: Gerry McGovern har i mange år vært en av verdens mest profilerte bildesignere. Denne uken måtte han gå på dagen fra Jaguar Land Rover, under ganske dramatiske omstendigheter.
Publisert Sist oppdatert

(Artikkelen er først publisert av Broom):

Han er kjent som en av de største profilene i bilbransjen og har blitt hyllet for mange av bilene han har designet. Gerry McGovern var sjefdesigner og satt i styret hos Jaguar Land Rover helt fram til mandag denne uken.

Da var det også bråstopp på karrieren i selskapet. McGovern fikk ikke bare sparken. Han ble ifølge flere britiske medier eskortert ut av vakter fra Jaguar Land Rovers hovedkvarter. 

Ikke noe lite ego

Hva som egentlig har skjedd, er ennå ikke kjent. Men rykteflommen i bransjen er enorm. Og det er i alle fall ingen tvil om at McGovern må ha gjort ett eller annet som fikk toppledelsen i selskapet til å reagere kraftig.

Vi i Broom har møtt McGovern ved flere anledninger. Han har alltid vært kjent som en frittalende person, også for å ha et ego som ikke akkurat har blitt mindre med årene. 

– Vi lager biler som veldig få egentlig trenger. Derfor må vi sørge for at de virkelig får lyst på dem, sa Gerry McGovern da vi var på presentasjonen av andre generasjon Range Rover Evoque i London, tilbake i 2018. 

Her slapp vi ikke inn før mobilen var plombert

Slo ned som en liten bombe

Det sitatet var ganske typisk, noen beskjeden mann var McGovern aldri kjent for å være. 

Evoque er forresten et veldig godt eksempel på det han leverte som designer. McGovern var mannen bak begge Evoque-generasjonene.

Den første slo ned som en liten bombe i bilmarkedet, med et rålekkert design som hentet veldig mange nye kunder til merket. 

Så billig kan du få Evoque nå

Omdiskutert Jaguar

I tillegg har han stått bak en rekke andre biler fra Land Rover og Range Rover. Den siste produksjonsbilen var nye Land Rover Defender. Land Rover/Range Rover har av mange blitt fremhevet for å ha de lekreste SUV-designene på markedet, med linjer veldig mange andre har kopiert. 

McGovern hadde også ansvaret for den svært omdiskuterte konseptbilen Jaguar Type 00. Han skal også ha vært helt sentral i avgjørelsen om å skrote samtlige av Jaguars modeller – og starte helt på nytt som et ultra-luksusmerke. Nå blir det blant annet spekulert i at det kan ha noe å gjøre med den brå avgangen. 

Starter på nytt: Dette er første bil ut

Mange jobbtilbud

Strategi-endringen til Jaguar er både spektakulær og dristig. Den er også svært omdiskutert. Ingen bilmerker har noen gang gjort noe lignende, fallhøyden er stor. 

Hva som egentlig ligger bak det brå exiten fra Jaguar Land Rover får vi nok helt sikkert vite mer om etter hvert. Og McGovern selv lider garantert ikke noen nød, han har helt sikkert fått mange jobbtilbud etter at han plutselig ble ledig på markedet.

Tror de vil miste 85 prosent av kundene sine