Livsstil

UP beslagla bilen: – Drastisk tiltak

Snart kan mange flere miste bilene sine.

NYE REGLER: Norske bilister som råkjører risikerer nå å miste bilen. Nylig tok UP beslag i en bil, etter at en mann i 20-årene ble målt til 161 km/t i 80-sonen. Illustrasjonsfoto: Vegard Møller Johnsen.
Publisert

Onsdag denne uken ble flere råkjørere stanset av Utrykningspolitiet (UP) på riksvei 5 ved Gjøvik i Innlandet.

En lokal mann i 20-årene ble målt til 161 km/t i 80-sonen. Det er så fort at UP valgte å beslaglegge bilen. 

Et nytt lovforslag lagt fram av regjeringen skal gjøre det enklere for politiet å beslaglegge bilene til de som kjører ekstra fort. For eksempel dobbelt så fort som fartsgrensen på stedet. 

Både NAF og Trygg Trafikk støtter det nye forslaget, men har også noen betenkeligheter ...

Skal bli lettere

I Danmark har man hatt en lignende løsning i flere år. Der blir beslaglagte biler solgt på auksjon. 

Nå vil altså norske politikere få på plass mer eller mindre samme løsning her hjemme. 

Politiet kan fra før beslaglegge biler når det er grov uaktsomhet på veien – men med det nye lovforslaget skal det bli lettere. 

Se mer informasjon om hva forslaget går ut på i faktaboksen nederst i artikkelen.

Stavanger-mannen ble tatt i Danmark – slik gikk det med bilen

POSITIV: Trygg Trafikk er i utgangspunktet positive til det nye lovforslaget, sier regionleder for Nordland, Kari Vassbotn.

– Ikke bare straff

– Det er et drastisk tiltak å beslaglegge en bil. Det er jo gjerne store verdier. Men der politiet tenker at det er riktig, for å bidra til å hindre død og alvorlige skader, mener Trygg Trafikk at det kan være bra for trafikksikkerheten, sier regionleder Trygg Trafikk i Nordland, Kari Vassbotn.

Hun påpeker at dette ikke bare skal være straff – men også ha en preventiv virkning.

Har tatt bilen fra over 1000 råkjørere

NAF positive 

Likevel er det aspekter med en slik løsning som er mer komplisert å forholde seg til.

– Dette med at bilen kan beslaglegges, selv om det ikke er eieren som kjører, er litt vanskelig. Her tenker vi det er en juridisk problemstilling. Så alle detaljene rundt en slik ordning må det sees på. Men som utgangspunkt er vi positive, fortsetter Vassbotn.

NAF er også enig i at det bør bli enklere for politiet i ta beslag i bilen.

– I prinsippet står vi bak forslaget, for å ta de aller verste synderne. Men dette med at bilen kan tas, selv om det ikke er bileier som kjører, er vi litt skeptiske til, sier pressesjef i NAF, Ingunn Handagard. 

KOSTBART: Hvis politiet stopper deg for påkjøring, risikerer du å miste bilen din. Illustrasjonsfoto: Vegard Møller Johnsen, Broom TV 2

Tatt i 128 km/t – det kostet 1,9 millioner

Økende problem

Hun påpeker at en slik ordning også er en utfordring for de som driver med bilutleie. 

I tillegg er NAF skeptiske til at bilen inndras første gangen man bryter fartsgrensen på denne måten.

– Det får gjerne veldig store konsekvenser, når en bil beslaglegges.

Både NAF og Trygg Trafikk opplever at ekstrem råkjøring er et økende problem.

– Det har vært noen virkelig stygge tilfeller i det siste – og urovekkende at vi ser en økende tendens, sier Handagard.

Kjører du for fort her – da kan bilen bli beslaglagt og solgt

– Få unntak

– Generelt vil jeg si at dagens unge sjåfører er bedre og mer pliktoppfyllende enn for 20-30 år siden. Men det finnes subkulturer, der fart er det som lokker. Det virker som disse får økt rekruttering. Det er skummelt, mener Vassbotn. 

– Hva tror du er årsaken til det?

– En viktig faktor er sosiale medier. Der er ungdom aktive og møtes. Jakten på adrenalin deles gjerne – og man finner hverandre. Det er mye lettere å bygge en gruppe nå, på tvers av fylkesgrensene, enn det var tidligere.

I tillegg påpeker hun at bilene er blitt mye raskere de siste årene.

– De har også blitt mye sikrere, men det kan gi en falsk trygghet. Kroppene har jo ikke endret seg – så vi takler ikke en bråstopp i 150 km/t. 

Regjeringens forslag er på høring, og skal behandles i Stortinget.

Dette er foreslått

1. Inndragning av kjøretøyet ved førstegangs overtredelse

Kjøring i dobbel hastighet i 50 km/t sone – eller kjøring i 50 km/t over fartsgrensen i soner med lavere fartsgrense enn 50 km/t – skal føre til at kjøretøyet inndras

2. Forslag om inndragning ved de særdeles grove overtredelsene

Inndragning som hovedregel ved førstegangsovertredelse, organisert villmannskjøring, ved fartsovertredelse i 200 km/t eller mer, eller ved forsettlig skade på person eller eiendom

3. Inndragning av kjøretøy som er eiet av andre enn fører

Forslaget legger opp til at kjøretøyet som hovedregel kan inndras, uavhengig av eierens skyld.