Bil

Undersøkelse: Bompenger vil påvirke lavtlønnede mest under kommunevalget

Bompengesaken blir viktig for hva norske husstander med lav inntekt vil stemme under kommunevalget, viser fersk undersøkelse. – Sluttsummen for mange er høy, mener valgforsker.

1. juni fikk Oslo et helt nytt bompengesystem.
Publisert Sist oppdatert

Én av tre mener bompenger er viktig for hvilket parti de stemmer på under kommunevalget. Undersøkelsen Norstat har gjennomført for ABC Nyheter viser at bompenger er ekstra viktig for de med lav inntekt. 39 prosent av norske husstander med en inntekt mellom 300.000 og 400.000 mener bompengesaken er viktig eller svært viktig, viser undersøkelsen.

– Det kan fort bli dyrt og koste mye penger, og kan henge sammen med inntektsnivået, sier Bernt Aardal, valgforsker og professor ved Universitetet i Oslo, til ABC Nyheter og legger til:

– Volumet på bompenger har vokst ganske mye i senere år, og sluttsummen er for mange høy.

Bakgrunn: For én av tre nordmenn har bompenger stor betydning for kommunevalget

Blant norske husstander med en samlet inntekt på under 300.000 mener 45 prosent at bompenger betyr lite eller svært lite for hvilket parti de stemmer på under kommunevalget.

– Der har du vel en del av de unge som ikke har bil, men det er vanskelig å ta stilling til når man selv ikke har sett på tallene, sier valgforskeren.

Allerede i mars advarte NAF mot bompenger:

– Økte bompenger rammer dem med lavest inntekt hardt. Samtidig settes det opp stadig flere bomstasjoner. Dette kan ikke fortsette, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF i en pressemelding.

Frp: – Vi sto alene i kampen mot bompenger i flere år

Morten Stordalen, samferdselspolitisk talsmann for regjeringspartiet Frp er ikke overrasket over at bompenger betyr mest for de som tjener minst:

Morten Stordalen FrP er samferdsels politisk talsmann i FrP. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Morten Stordalen FrP er samferdsels politisk talsmann i FrP.

– Belastningen er rimelig høy, og man betaler for andre tiltak enn vei. Jeg er ikke overrasket over at det betyr mye for de som tjener minst. Fremskrittspartiet har advart mot høyere bompengeavgifter i flere år. Vi stod alene i kampen på stortinget da vi i 2017 fremmet forslag om forholdsmessighet mellom

bompenger og bedre veier, sier Stordalen til ABC Nyheter.

I helgen uttalte Trym Aafløy, førstekandidat for Folkeaksjonen Nei til mer bompenger (FNB), at partiet er imot bomringene og ikke bompasseringene på riksveiprosjekter som finansieres av bommer. Som bro eller tunnel.
– Dette er til gode for bilistene. Det er bomringene som er evigvarende, sa han til ABC Nyheter.

Stordalen svarer:

– Det betyr at han vel er glad for at Frp sitter i regjering, siden vi har fått ned bompengeandelen og kostnader på utbygging av riks- og europaveier.

Les om de regionale forskjellene: Hver fjerde stemme på Sørlandet kan bli påvirket av bompenger

Valgforsker: – Derfor har bompenger blitt så viktig

Valgforsker Aardal mener det har ligget litt i kortene at bompenger har blitt så viktig opp mot valget.

– Det har vært en oppmerksomhet knyttet til bompenger over lengre tid.

Han tror det er tre faktorer som har utløst stort fokus på nettopp bompenger:

– Volumet på bompenger har vokst ganske mye i senere år, og sluttsummen er for mange høy.

Bakgrunn: Hva er det med bompenger som gjør folk så forbanna?

Han mener det andre momentet er at byvekstpakkene i veldig stor grad er basert på inntekt fra bompenger, hvor den største andelen går til kollektivtransport og -infrastruktur. Ikke bilveier.

– Det tredje er at du får et politisk parti som tilbyr en kanal for bompengeprotesten. Det tror jeg godt har spilt en viktig rolle, sier han om FNBs fremvekst.

Ønsker debatten velkommen under kommunevalget

Morten Stordalen ønsker bompengedebatten velkommen under høstens kommunevalg. Han påpeker at for mange bilister er grensen nådd.

– Flere innrømmer at bompengebelastningen er blitt så høy at det nå er på tide å gjøre noe, og som ønsker å få til resultater i storting og regjering for å redusere denne belastningen ytterligere.

Når det gjelder veibygging generelt, så sier han at partiet, med opprettelsen av selskapet Nye Veier AS, nå ser resultater.

– Det har blitt en kostnadsreduksjon på Nye Veiers portefølje på 530 kilometers firefelts motorvei, som sparer staten for 28 milliarder kroner, avslutter han.