Livsstil
Tydelig trend: Denne dagen er farligst og dyrest
– Drøye tall, sier forsikringsselskap.
(Artikkelen er først publisert av Broom): Skal du ut å kjøre på en fredag denne høsten, da bør du passe litt ekstra på.
De siste fem årene har nemlig Frende Forsikring sett en tydelig trend: Fredag er dagen med flest og dyrest ulykker om høsten.
Tall fra Finans Norge viser at norske personbiler krasjer hele 67 ganger i timen på vei inn i helgen.
– Det er drøye tall og det er tydelig at folk har det altfor travelt. Samtidig kjenner jeg meg igjen i det å ville kjapt hjem når arbeidsuka er over, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.
23.243 kroner
Fredagsulykkene i oktober, november og desember i fjor kostet norske forsikringsselskaper mer enn 500 millioner kroner.
– I snitt koster en fredagssmell 23.243 kroner. Det er totalt unødvendig for å nå tacoen litt raskere, eller for å komme litt raskere frem til hytta. Jeg håper alle tar ansvar for å kjøre etter forholdene nå i mørke og glatte høst- og vintermåneder, sier fagsjefen i Frende.
Mange frykter utfordrende kjøreforhold
En undersøkelse Norstat har gjort for Frende, viser at én av to frykter utfordrende kjøreforhold på veien.
Noen prøver lure seg unna: – Vi vet det er feil
Samtidig sier fire av ti at de ser kjøring de tenker er farlig eller skremmende på veiene, hver uke.
– Nå går vi inn i en tid der vi må omstille oss fra lyse og tørre dager til mørkere tider, heftigere nedbørsmengder, isete veier og dårligere sikt. Mange synes det er krevende, og det skjønner jeg godt. Hvis vi legger til fredagsstresset for å komme seg kjappest mulig hjem til helg og fri har vi en dårlig kombinasjon, sier Ytre-Hauge.
Vinterdekkene bør stå klare
En høstklassiker som fører til mange ulykker hvert eneste år er nordmenn som venter for lenge med å skifte dekk på bilen. Plutselig er det spinnglatt en morgen og da er det for sent.
– Jeg håper folk allerede har sjekket mønsterdybden på dekkene og står klar med vinterdekk straks været begynner å skifte og ligge under syv grader. Hver høst ser vi bilister som bokstavelig talt er på glattisen uten at bilen er skodd for forholdene i det hele tatt. Det er på nullføre det er glattest, sier han.