Livsstil
Trond kjøpte outlet-bil – fikk problemer med én gang
– Outlet-konseptet er et tilbakesteg, sier fagsjef Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
(Artikkelen er først publisert av Broom):
Det har etter hvert dukket opp flere saker i media om bruktbilkunder som er til dels svært misfornøyde etter bilkjøp i en av de mange outlet-butikkene som har dukket opp. Dette er bruktbilforretninger som i all hovedsak handler med de eldste og mest slitne bilene – bilene som før gjerne ble solgt «som de er».
Det ferskeste eksempelet er Birger N. Haugs Outlet, som ble sterkt kritisert av NAF – og som etter dette justerer konsept og vilkår.
Men det er flere, hør bare hva Trond Sliper fra Askim har opplevd hos en annen stor aktør – Bertel O. Steens Outlet på Kalbakken i Oslo.
Dette må du huske å spørre selgeren om
Unødvendige kostnader
– Min påstand er at feil ved bilen er blitt bevisst holdt skjult, og at forhandleren ikke har dekket feil som normalt burde ha vært dekket, sier Sliper, som har tatt saken videre til Forliksrådet, der partene skal møtes i slutten av oktober.
Slipers krav er at bilen settes inn for reparasjon hos nærmeste autoriserte Kia-verksted, med regning til Bertel O. Steen Outlet. I tillegg krever han refundert utlegg til en reparasjon som etter hans mening var en klar reklamasjonssak, i tillegg til diverse unødvendige kostnader til diagnose, bytte av tennplugger mm.
Funksjonstest
– Det hele startet da jeg så en annonse 30.12.2024 på Finn.no fra Bertel O. Steen Outlet med en innbytterabatt på 20.000 kroner. Her var det både vilkår og en bil som fristet, og vi ble raskt enige om at vår gamle bil kunne aksepteres som innbyttebil til 20.000 kroner ved kjøp av en 2018-modell Kia Optima Hybrid, som var kjørt 112.510 kilometer. Etter fradrag for innbytte ble prisen 124.900 kroner, forteller Trond Sliper til Broom.
Han dro til Bertel O. Steen Outlet, så på bilen og tok en prøvetur med funksjonstest på at alt virket som det skulle.
Kan bli et mareritt - slik unngår du det
Ujevn gange
– Samtidig spurte jeg om det var kjente feil eller mangler med bilen. Selger bekreftet da at en multireim var slitt og ga noe ulyd. For den skulle jeg få et avslag på 2.500 kroner. Etter at jeg klaget på ulyder fra bremsene, fikk jeg i tillegg et avslag på 5.000 kroner – til sammen 7.500 kroner i fradrag for multireim og bremseslitasje.
– Kontrakt ble skrevet, og jeg startet på hjemtur med den nyinnkjøpte bilen.
– Etter ca 30-40 minutters kjøring var hybridbatteriet tomt, og bensinmotoren tok over. Nesten umiddelbart merket jeg at bilen gikk dårlig og ujevnt, og snart begynte motorlampen å lyse. Denne var litt av og på – sammen med ujevn gange, helt til jeg var hjemme, forteller Sliper.
Ikke ute av verden
– Hva skjedde så?
– Samme kveld sendte jeg en SMS til selger med beskrivelse av feilen. Etter nyttår kontaktet jeg selger på nytt på telefon. Etter en del frem og tilbake var det klart for service med bytte av tennplugger og multireim i mars. Da fikk jeg beskjed fra verkstedet om at problemet med multireimen var at løpehjul og strammere var rustet helt fast og ødelagt. Bare delene for utbedring av dette ville koste ca. 20.000 kroner.
Etter en del diskusjoner med selger ble vi enige om en kostnadsdeling der jeg skulle betale 6.000 kroner mot at selger skaffet delene. I tillegg skulle jeg selv sørge for bytte av delene, og dette er nå løst. Bilen har dessuten hatt service, og plugger er også byttet, forteller Trond Sliper, som legger til at saken slett ikke var ute av verden med dette.
Ikke kjøp bruktbil før du har sett dette
Fant testrapport
– Nei, dessverre. Fuskingen kom tilbake, og verkstedets forslag om å prøve å bytte om på coilene hjalp ikke. Verkstedet sendte meg dessuten et bilde av coil nr. 2, som var blitt merket med tusj – tydeligvis på et verksted som kjente til problemet med bilen, forteller han videre.
– Slik saken nå står, risikerer jeg en dyr motorreparasjon på en feil som bilen hadde ved kjøp – altså en klar reklamasjon.
– Under rydding i bilen fant jeg også en testrapport fra Snap Drive Rødtvet fra 9. september 2024, altså nesten fire måneder før jeg kjøpte bilen. Testrapporten omfattet en full systemskann, der feiltenning på sylinder 2 var detektert. Dette er samme feilmelding som verkstedet jeg selv har brukt har kommet med, sier han.
Sju bruktbilfeller - og hvordan du unngår dem
Forliksrådet
– Hva var selgers reaksjon på dette?
– Tilbakemeldingene har gått på at de har strukket seg langt, blant annet med stadige henvisninger til outlet-konseptet, og påstander om at «jeg hadde betalt under markedspris» - hva nå den skulle være.
– Etter hvert sluttet selger å svare på mail eller telefon fra meg, til tross for at det altså er dokumentert at bilen hadde den nevnte feilen da jeg kjøpte den. Jeg har dessuten snakket med tidligere eier av bilen, som fikk tatt en garantiutløpstest hos NAF. Denne ble levert sammen med bilen til Bertel O. Steen, uten at det ble gjort noen reparasjon, forteller Trond Sliper, som nå ser frem til å møte Bertel O. Steen Outlet i Forliksrådet.
Derfor bør du skrive - ikke bare snakke
Tilbakesteg
– Dersom det konstateres feil som selger burde kjenne til, vil dette være en kjøpsrettslig mangel. Da skal feilen utbedres uten kostnad for kunden. Om ikke dette er mulig, skal kjøpet heves og kjøpesummen tilbakebetales, sier Thomas Iversen, fagsjef for forbrukerrettigheter i Forbrukerrådet til Broom.
– Slik outlet-konseptet har dukket opp, ser dette mest ut som en lettvint måte å kvitte seg med eldre innbyttebiler på. På den måten er dette et tilbakesteg til tidligere tiders situasjon, noe som bare kan gi økt konfliktnivå og skade de bedringene vi ellers har sett i bruktbilomsetning. Gitt at dette ikke tas tak i og endres, kan outlet-konseptet rett og slett skade bransjens renommé, sier Thomas Iversen.
Dialog
Broom har forelagt saken for Bertel O. Steen for kommentar. Anders Rikter, direktør kommunikasjon og samfunn, svarer følgende:
– Vi er i dialog med kunden for å finne en løsning på saken.