Bil
Tronarvingen
Nye Rolls-Royce Phantom fremstår som en evolusjon av forrige generasjon, men det bys på mer enn nye lykter og styring på fire hjul.
Det finnes luksusbiler og det finnes Rolls-Royce Phantom, selve fyrtårnet som de andre navigerer etter. Bentley og Mercedes-Maybach prøver å overbevise verden om at deres biler er like fine, gjerne bedre, men prismessig havner de i klassen under. Adm. direktør Torsten Müller-Ötvös har sagt at Rolls-Royce Motor Cars har som tommelfingerregel å bygge biler som er priset over 250.000 euro, altså over 2,3 millioner kroner. Nye Phantom er langt dyrere.
Går vi tilbake til 1925 da den første Phantom ble introdusert, er bilen du ser her generasjon nr. 8. Under BMWs eierskap er dette egentlig nr. 2, ettersom forrige utgave kalt Series II (bygd fra 2012-2016) egentlig var en skikkelig oppdatering av moderne Phantom som kom i 2003.
Nå er den standhaftige Rolls-Royce-grillen, for første gang i historien, integrert i karosseriet. Det skal prosjektere modernitet, renere linjer og medføre bedre aerodynamikk. Det er trolig et grep som vil gjentas på SUV-modellen, foreløpig kalt «Project Cullinan», som ventes i 2018. Samtidig fremstår nye Phantom mer som gamle storheter, altså de som ble bygd med separat ramme og karosseri før Rolls-Royce Silver Shadow og søstermodellen Bentley T1 ble introdusert i 1965. Hekken spesielt er inspirert av Phantom-modeller fra 1950- og 60-tallet.
Åpner for karosserikunst
Bruken av selvbærende monocoque-chassis, slik brorparten av bilbransjen benytter, skrotes for godt. I stedet har nye Phantom og kommende modeller en «spaceframe»-ramme av aluminium. Den er 30 prosent stivere enn i forrige Phantom. Det er et nytt dobbel wishbone-oppheng fremme og et femstags multilink-oppheng bak. Luftfjæring som gjør millioner av justeringer hvert sekund, samt styring på alle fire hjul, skal sikre optimal kjørekomfort. To kameraer i frontruten overvåker terrenget foran bilen, og justerer støtdemperne i forkant av at du forserer ujevnheter (i opptil 100 km/t), i motsetning til idet du faktisk kjører over dem.
(Saken fortsetter under)
Spaceframe-rammen skal kunne skaleres opp og ned etter ønske, og plattformen som kalles «Architecture of Luxury» skal danne basis for hver nye modell fra Westhampnett. Det er forståelig. I årevis etter at BMW startet å bygge moderne Rolls-Royce-modeller, har ett problem preget ethvert møte med kravstore kunder. Bilenes utforming har vært begrenset av chassiset. Du kunne få lengre utgaver og kabrioleter, og det manglet ikke på hvordan du kunne utsmykke bilene med all tenkelig luksus, innvendig og utvendig, men fasongene var hemmet av alt-i-ett-chassiset. Nå står karosserikunsten for tur. Den unike Sweptail viste vei på forsommeren, fremtidens spesialutgaver kan bli langt mer fantasifulle. Mon tro om vi ikke snart får se biler der sjåføren igjen sitter i friluft, foran passasjerkupéen.
Les også: Hippie-bussen er tilbake - nå er den elektrisk
Mer avstand til Bentley
I en pressemelding kan vi lese at «ingen fremtidig Rolls-Royce skal benytte monocoque-konstruksjoner, lik den som benyttes av massevolum-produsenter og enkelte volum-luksusmerker.» Og de gir seg ikke der. «Brorparten av såkalte luksusprodusenter er begrenset til å dele individuelle plattformer i enkelte klasser med større merker til deres SUV- eller GT-modeller. Slik introduserer de uakseptable kompromisser. Rolls-Royce vil være kompromissløs ved kun å benytte sin egen arkitektur på tvers av bilene, uansett klasse.»
Det er et dårlig kamuflert pek til at Bentley Bentayga er basert på Audi Q7-plattformen. VW-eide Bentley leverte i fjor 11.023 biler, kontra Rolls-Royce som leverte kun 4.011 biler. Mercedes-Maybach som liker å tro at deres S 600 Pullman er den mest luksuriøse bilen du kan få kjøpt, er selv basert på S-Klasse. Hvor mange Mercedes-Maybach S 560, S 600 og varianter derav det ble solgt i fjor oppgis ikke, men totalt ble det solgt 84.000 eksemplarer av S-Klasse i fjor. Importøren har ikke solgt en eneste Mercedes-Maybach, men i fjor ble det registrert 40 eksemplarer av S-Klasse i Norge. Pr. 8. august er det i år solgt 22 S-Klasse-biler.
Selv den største utgaven av Bentley Mulsanne, den 2,5 meter lengre utgaven Mulsanne Extended Wheelbase som måler 5,82 meter, har en eksportpris som starter på 295.400 euro. Tatt inn privat gir det et utgangspunkt på 4.534.000 kroner. Den litt kortere Mulsanne på snaue 5,6 meter koster 249.740 euro, mens den litt kraftigere Mulsanne Speed koster 272.200 euro. Privatimportert blir startprisene 3.991.000 kroner og 4.253.000 kroner.
Les også: El-SUV blir Hyundais nye spydspiss
(Saken fortsetter under galleriet)
Lasersikt på 600 meter
Rolls-Royce gjør som Aston Martin. Den selvpustende tolvsylinderen har måttet vike for en 6,75-liters twin-turbo V12 med 571 HK. Dreiemomentet er 900 Nm ved 1.700 omdreininger. Til sammenligning har Mulsanne Speed en 6,75-liters twin-turbo V8-motor med 537 HK.
Phantom-kundene vet godt at de kan få flere Mercedes-Maybach til prisen av én ny Phantom. S 560 4Matic til 1.862.900 kroner nøyer seg med 469 HK, mens AMG S 63 4Matic Lang klasker til med V8-motoren fra AMG GT, 612 HK og priser fra 1.952.900 kroner. Både Audi, BMW og Jaguar har lange versjoner av A8, 7-Serie og XJ, men selv om de alle er fremragende biler, når de ikke opp til skuldrene på Rolls-Royces flotteste.
Nye Phantom har en 8-trinns automatgirkasse fra ZF som er satellitt-guidet, slik at bilen til enhver tid velger det beste giret i henhold til veiene du begir deg i kast med. Phantom har også «Electronic Architecture», som er navnet på den største og mest avanserte elektroniske hjelpepakken BMW-gruppen har hatt som standard i en serieprodusert bil.
Head-up-displayet er på 7 x 3 tommer. Blant en haug andre hjelpemidler merker vi oss tretthetsvarsling, nattsyn, automatisk nødbrems, filbyttevarlser med en assistent som trekker deg inn i feltet igjen, fotgjengervarsler og kollisjonsvarsler. Det er fire kamera utenpå bilen som gir panoramabilder og helikopterperspektiv. Du får Wi-Fi og det siste innen navigasjon og infotainment. Laserlyktene som preger fronten av Phantom, sikrer deg 600 meter klar sikt selv i bekmørket.
Les også: Ekstrem råskap fra Mercedes-AMG
Utviklet ny dekktype
Samtlige vinduer består av seks millimeter med tolagsglass, og det er 130 kilo med lyddempende materialer i form av skum, lag med filt og høyabsorberende stoffer i gulvet og i bæreelementene til spaceframe-rammen. I samarbeid med dekkleverandøren Continental, har Rolls-Royce utviklet en ny dekktype kalt «Silent Seal». Inni dekket er det et skumlag som reduserer støyen fra dekkene med 9 desibel, slik at man kan føre en samtale i bilen uten det minste problem. Diameteren er 22 tommer. Nye Phantom er 10 prosent mer lydløs enn forrige generasjon, og følelsen av å sitte på et flyvende teppe – det de tyske eierne kaller «Magic Carpet Ride» – skal overgå andre Rollser med klar margin.
Innvendig er det enda ryddigere overflater enn tidligere. Knapper og brytere er godt skjult eller plassert slik at de ikke krever mye oppmerksomhet. Armlenenes fasong er inspirert av J-Class-seilyachter, mens stjernehimmelen i takduken er den største montert i en Rolls-Royce. Foruten å kunne spesifisere nøyaktige hvilke materialer du vil ha på alt du tar på, kan du også velge mellom flere forskjellige bakseteløsninger: enten en loungesofa, individuelle seter med armlener til bruk i ny og ne, individuelle seter med fastmontert midtkonsoll eller soveseter som lar deg strekke deg helt ut og hvile føttene på en utfoldbar skammel. Med midtkonsoll bak får du et lite barskap med plass til whiskyglass og en matchende karaffel, samt champagneglass og et kjøleskap. De to setene med denne layouten er vinklet innover slik at man lettere kan føre en samtale uten å måtte vri nakken for mye. Samtlige knapper er lagd av metall, mens overflatene er kledd med møysommelig lakkert trefinér eller skinn av beste sort.
Sett med norske øyne er det kjekt å registrere mer varme i bilen, bokstavelig talt. I tillegg til setevarmere har armlenene og dekselet på midtkonsollene foran og bak, samt den nedre delen av C-stolpene egne varmeelement i seg. Det er kjekt når gradestokken stuper midtvinters.
Les også: Bilprodusent og Iran inngår kjempe-kontrakt
Eget kunstgalleri
Det som er helt nytt er at du kan få installert kunst fra din favorittkunstner bak et glasspanel på dashbordet. «The Gallery» kaller Rolls-Royce det og viser stolt frem eksempler på hvordan din bil kan bli unik. Som et tegn på at også Rolls-Royce følger dagens trender og gir kundene det de vil ha, er det for første gang digitale instrumenter. Disse vises på en 12,3-tommers TFT-skjerm med LED-opplysning. Analoge visere har måttet vike for virtuelle visere i kromforgylte klokker. Helt i tiden, men den tradisjonelle estetikken er ikke glemt.
Eksportprisen på nye Phantom starter på 375.000 euro, drøye 3,5 millioner kroner. Uten egne preferanser som broderte nakkestøtter, kunst i dashbordet eller spesiell trefinér-mosaikk, noe håndverkerne i Bespoke-avdelingen gjerne tar seg av, er leveringstiden tre måneder.
Ikke alle liker tanken på å bruke voldsomt mye penger på en ny bil, uten å ha et norsk servicesenter i ryggen. Rolls-Royce har ingen autorisert forhandler i Norge, og det er langt til utsalget i Stockholm som attpåtil holder stengt på søndager og mandager. Den uavhengige superbilforhandleren Olav Medhus, som driver Autoxo på Høvik utenfor Oslo, strekker seg langt for å innfri kundenes ønsker. Han bekrefter at én kunde snuser på å skaffe seg nye Phantom. Medhus antar at prisen vil starte på 5.650.000 kroner, men at totalen raskt kan stige til 6.500.000 kroner dersom man bestemmer seg for å ha et flott knippe kledelig ekstrautstyr.
Les også:
Volvo lover: Nå skal det bli slutt på rotet!
Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen