Motor
Toyotas neste elbil: Øker volumet og rekkevidden
Toyota bZ4X Touring har fått mer av det du bruker minst, men også kulere design og en kjærkommen funksjon.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Noen rekrutteringsbyråer bruker forskjellige gåter når de intervjuer kandidater, som for eksempel; Hva blir større jo mer du tar bort? Og svaret på det er selvfølgelig - et hull. Toyota lanserer nå bZ4X som stasjonsvogn, men det ordet er litt for traust og derfor heter den Touring.
Lengden øker med 14 centimeter, noe du helt sikkert må betale mer for, og den største fordelen er den digre bakdelen. Der har Toyotas ingeniører klart å skape et mye større tomrom enn før, som nå rommer hele 600 liter.
Land Cruiser
I tillegg til å fylle ut mer av garasjen din i lengderetning, har Toyota bZ4X Touring også vokst to centimeter i høyden, og hvis du myser gjennom briller med pluss to i godvilje kan den minne om en urban og elektrisk Land Cruiser.
I likhet med sin større og dieseldrevne slektning, kan du også her få firehjulstrekk. Det vil bli levert av to elmotorer på til sammen 280 kW, tilsvarende 380 hk. I den spesifikasjonen skal det være mulig å fylle opp tilhengeren med 1.500 kg, dersom du ikke fikk med alt i det store bagasjerommet.
560 km
En variant med forhjulstrekk og 165 kW, eller 224 hk, kan også få montert krok på hekken, men da kan du ikke trekke mer enn 750 kg. Bilen har som nevnt vokst seg større, og det samme har batteriet.
Brutto kapasitet skal nå være 74,7 kWh, og med kun en motor og drift foran oppgis en rekkevidde på 560 km WLTP. Foreløpig har ikke Toyota lyst til å si noe om hvor langt du kommer med drift på alle fire, men økt effekt betyr kortere avstand mellom ladestasjonene.
Varmepumpe
Der vil du maksimalt kunne nyttiggjøre deg 150 kW, noe som skal bety at du må finne på noe i 30 minutter hvis du vil øke kapasiteten fra 10-80 prosent.
Første generasjon Toyota bZ4X ble lansert uten varmepumpe, noe den måtte tåle kritikk for. Men noe som sikkert vil glede mange er at det blir standard på Touring-utgaven, og den skal kunne kobles til GPS-en eller aktiveres manuelt etter behov.
Takrails
Hjemme i garasjen er det mulig å fylle på med 22 kW via en egnet garasjeboks, dersom du har valgt et av de høyere utstyrsnivåene. Toyota bZ4X Touring gir deg altså anledning til å frakte 33 prosent mer luft enn standardutgaven, og det er jo en egenskap mange setter pris på.
Dessuten har taket fått påmontert et par digre rails, og der skal det gå an å frakte 70 kg. Men det kan hende du ville satt mer pris på et litt mindre bagasjerom, til fordel for et par større forseter.
Naturen suppeøse
Dersom du ikke ruver spesielt høyt i landskapet, og russedressen fremdeles passer, er det gode sjanser for at du vil finne deg godt til rette i Toyota bZ4X Touring. Men om du derimot er støpt i en av naturens store suppeøser, blir setene rett og slett for små.
Det er en ubehagelig følelse av å sitte oppå setet, i stedet for å synke ned i det, og den etterlengtede uttrekkbare lårstøtten glimrer med sitt fravær. En god håndsbredde av friluft skiller kanten av sitteputen fra baksiden av knehasene. Rattet er ganske lite, og det krever litt finjustering av høyde og lengde for at det ikke skal dekke over instrumentene på skjermen, som er plassert oppå dashbordet.
Kommer i 2026
Den økte takhøyden bidrar positivt til større romfølelse, særlig i baksetet der det rettet taket gjør at det er plass til et par voksne, uten at de subber oppi med luggen. Flere forespørsler om hva denne nyeste utvidelsen av Toyotas kortstokk med elbiler skal koste, blir møtt med litt forskjellige svar som i sum kan oppsummeres med «vent og se».
Men en standard Toyota bZ4X med firehjulstrekk, noe utstyr og to sett med hjul vil nærme seg ca. 500.000 kroner. De ekstra 14 centimeterne og det digre tomrommet bakerst vil nok øke prisen ytterligere med ca. 40-50 tusen kroner. Fasit kommer nærmere våren 2026, da Toyota regner med å ha leveringsklare biler.