Motor

Toyota Land Cruiser: Rives unna i Norge

Toyota har et solid grep på norske kunder som vil ha diesel og fremkommelighet. Nå ventes en flodbølge av Land Cruisere og Hilux til Norge.

Nye Toyota Land Cruiser har slått an i Norge. I år skal det registreres 1.000 stykker.
Nye Toyota Land Cruiser har slått an i Norge. I år skal det registreres 1.000 stykker.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

– Vi skal levere 1.000 Toyota Hilux og 1.000 Land Cruisere som varebil i Norge i år, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge og Nord-Europa.

På grunn av strengere utslippskrav i Europa, er det usikre tider for tunge, dieselmotoriserte firehjulstrekkere. Hvor mange Toyota-importøren får lov til å selge i Norge, er avhenging av hvordan det går med elbilsalget.

Pickupen Hilux er kommet i oppdatert utgave nå, mens Land Cruiser er helt ny. Sistnevnte starter på 1.064.000 kroner inkludert moms, en pris byggmestere og entreprenør tydeligvis kan si seg enig i. 

Tilgangen på bil er etter sigende god, men det er ikke nødvendigvis en situasjon som vil vare.

– Det skal være mulig å få tak i bil neste år også, men det kan bli begrensing i antall på sikt. Vi har pågående diskusjoner relatert til reguleringene og balansering av utslipp, sier Pawlak.

Han peker på at den langsiktige retningen er å redusere utslippene fremover. 

– Slik blir det for alle merker, så denne typen biler vil det bli færre av. Det vil ikke være et ubegrenset antall, hverken av Hilux eller Land Cruiser neste år.

Mildhybrid revet unna

Litt tidligere i september åpnet salget av Land Cruiser med såkalt mildhybridmotorisering. Det er ikke en ladbar hybrid og den bruker fortsatt diesel. Den norske importøren fikk 40 biler ekstra, som kan registreres på hvite skilter, altså med fem eller syv seter. 

– Mange ble revet unna på en ukes tid, forteller Toyota-sjefen.

Som personbil koster den høyreiste offroadbilen med 2,8-liters dieselmotor om lag 1,9 millioner kroner, og 15 stykker er registrert så langt i år. Disse er dog uten mildhybridsystemet.

Tradisjon 

For noen kan det virke som et lite mysterium at nordmenn blar opp over én million kroner for en Toyota med dieselmotor i 2025. Riktig nok koster varebilen mindre uten moms, og nær sagt alle varebilene kjøpes på firmaer. 

I et normalår er det ingen andre aktører som er i nærheten av Toyota når det kommer til registrering av denne typen varebiler. Land Cruiser er en slags institusjon, kan det virke som. 

Toyota Land Cruiser er en kapabel offroader, noe mange nordmenn med eget firma åpenbart liker. Her fra lanseringen av Land Cruiser i Skottland.
Toyota Land Cruiser er en kapabel offroader, noe mange nordmenn med eget firma åpenbart liker. Her fra lanseringen av Land Cruiser i Skottland.

– Hvorfor er nordmenn så opptatt av Land Cruiser?

– Det handler om en pålitlighet og driftsikkerhet som er uovertruffen. Våre kunder har god erfaring med det over mange år, og så har du selvfølgelig fremkommeligheten som mange liker, sier Pawlak.

Et annet, vesentlig poeng er totalregnestykket, som kanskje ikke er så galt selv om innkjøsprisen er høy.

– Land Cruiser har god restverdi og bruktbilverdi når den skal selges. Det er en av de bilene som har tapt seg minst på tre år, hevder Pawlak.

Britisk konkurrent

Selv om Land Cruiser over mange år stiller i en særklasse, er det dukket opp en interessant konkurrent som virkelig biter fra seg. Bilia tok i 2024 over improten av Land Rover i Norge, og viser tydelig at de mener alvor med sin varebil. 

Land Rover Defender som varebil. Her fra en test i Finansavisen tidligere i år.
Land Rover Defender som varebil. Her fra en test i Finansavisen tidligere i år.

Defender med to eller tre seter og lasterom bak, er det registrert 210 stykker av så langt i år, en økning på over 550 sammenlignet med samme periode i 2024 viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Mens Land Cruiser har en firesylindret dieselmotor, er motorutvalget hos Land Rover langt bredere. 

Her kan varebilsultne nordmenn velge mellom 3,0-liters sekssylindrede dieselmotorer med effekt fra 200 til 350 hestekrefter, men Defender fås også med V8 motor. Den kraftigste av dem, modellen Defender Octa, har en 4,4-liters twin-turbo V8 fra BMW på 635 hestekrefter. Den kan du lese mer om i Finansavisen snart.