Biltest
Toyota bZ4X: Testet for norsk vinter – og klar for rask levering
Slik skulle den vært fra starten.
Denne artikkelen ble først publisert av Broom.no.
– Hvordan var turen? Har du noen tips til hva vi kan gjøre bedre?
Foran meg står Hayato Jo, en av sjefingeniørene bak nye Toyota bZ4X.
En mann som har jobbet hele sitt arbeidsliv i Toyota – og som blant har lagt sjela si i å gjøre Toyotas norske bestselger bedre å kjøre.
Jeg er på bZ-lanseringen i Sotogrande, et godt stykke vest for Malaga i Spania. Faktisk bare noen kilometer unna Gibraltar.
Nå har jeg rukket å få noen timer bak rattet på ulike veier, og har dannet meg et inntrykk av bilen.
Det er ikke ofte jeg får et slikt spørsmål fra en av de som har utviklet bilen. Han lurer ikke bare på om jeg liker den – men vil altså høre hva som kan bli bedre. Det er spesielt.
Det blir omtrent som om Bruce Springsteen skulle spille sin nyeste låt, som er ferdig og klar på markedet, og så spørre en musikkjournalist om vedkommende synes det potensial for forbedringer.
Man blir jo litt satt ut. Hva jeg svarte? Det får du vite senere ...
Trang fødsel
Mange husker nok bZ4X best fordi den var så kontroversiell. Under lanseringen i 2022 ble det tidlig klart at rekkevidden bilen var oppgitt med, var langt unna realistisk.
I tillegg var det trøbbel med hurtiglading på vinteren.
Ingen god start. Men Toyota skal ha for at de ikke avfeide problemene. I stedet tok de tak i dem - raskt.
Og siden problemene ble oppdaget i Norge, på vintertid, har blant annet Hayato Jo vært i Norge flere ganger.
– Vi kjørte rundt i kulda og jobbet med å gjøre bilen bedre tilpasset vinteren, forteller Jo.
Storselger
bZ fikk som et resultat av intens jobbing en forbedring allerede i 2024. Men det var langt unna den omfattende jobben som er gjort nå.
Utfordringene til tross. Bilen ble en bestselger. Ikke bare i Norge – der antallet blir rundt 6.000 registrerte i 2025. Like mange som i fjor.
Også i Europa har bilen truffet godt. 150.000 solgte står det respekt av.
Har de gjort nok til at salget vil holde seg høyt videre, også? Det har vi lyst å finne ut av ...
Hva er nytt?
Her er det mye nytt. Men det viktigste handler om rekkevidde og hurtiglading. Det første er først og fremst takket være en større batteripakke. Nå er den på 73,1 kWt.
Dermed blir rekkevidden opptil 516 kilometer for utgaven med firehjulsdrift. Dette fordrer 18 tommers felger. Det er det på utgaven nordmenn flest kjøper.
Toppmodellen – med 20-tommers felger – har oppgitt rekkevidde på 468 kilometer.
Vi tar med at det er to batteripakker. Den minste er kun tilgjengelig i kombinasjon med forhjustrekk. Den gir rekkevidde på 444 kilometer. Da starter prisene på 414.000 kroner.
Bilene med FWD har 224 hestekrefter – mens du får 343 hestekrefter om du velger 4x4.
Sistnevnte gjør bZ4X til en av de aller raskeste modellene til Toyota, om man ser bort ifra de mest sportslige GT-modellene.
0-100 km/t er unnagjort på 5,1 sekunder.
I tillegg til mer krefter, skal den fornyede eAxle-motoren være 23 prosent mer effektiv.
Minst like viktig for særlig norske kunder, er nok muligheten for forvarming. Det gjør at vi kan forvente betydelig bedre effekt på kalde vinterdager. Maks effekt er fortsatt relativt beskjedne 150 kW.
10-80 prosent skal være mulig på 28 minutter med den største batteripakken.
Utvendig har det skjedd endringer særlig foran. Blant annet strekker lyssignaturen seg nå over hele bredden av bilen.
Den nye fronten ser litt skarpere ut, rett og slett. Toyota kaller det Hammerhead-look.
Fra siden er den største nyheten at det som tidligere var matt plast, når er blitt blanksvart. Utseendet på speilhusene er også finjustert, uten at veldig mange vil bite seg merke i det.
Bak er det små endringer. Men det er blant annet ny design på den vesle spoileren.
På undersiden er bunnplaten endret – for å gi mindre luftmotstand.
Det handler altså ikke bare om å gi bilen en ansiktsløftning, men også om å gjøre den mer aerodynamisk. Resultatet er en Cd-verdi på 0,27 – i stedet for 0,29, som den var tidligere.
Innvendig er det også nyheter – som legges merke til med en gang. For det første har hele midtkonsollen endret seg. Den inkluderer nå to trådløse ladeplater helt fremst. Det er også girvelger og knapper til ulike funksjoner plassert høyt på midtkonsollen. Koppholderne ligger litt lavere – og bakerst er midtarmlenet.
På dashbordet dominerer nå en 14 tommers infotainmentskjerm – som vi kjenner igjen fra Lexus. Den er lett å navigere i, har selvsagt trådløst Apple CarPlay / Android Auto – og god oppløsning.
Foran føreren er det redesignede digitale instrumenter. Disse er justerbare, med knapper på venstre side av rattet.
Vi må også nevne at det er tatt grep for å redusere støyen. Det er akustisk glass på sidene foran, mer skum nederst på dørene/kanalene og bedre støydemping i bagasjerommet og hjulbuene.
Visste du forresten at det finnes Land Cruiser-teknologi i bZ? Dette handler om offroad-egenskapene. Blant annet har den fått nye offroad-instrumenter og eget kamera som skal hjelpe deg i vanskelig terreng. Vadedybden er 50 centimeter. Da er hele batteripakken under vann – uten at det skal være noe problem.
En viktig nyhet for norske kjøpere: Hengervekten dobles på modellen med 4x4. Så nå kan du endelig trekke opptil 1,5. tonn. Gjett om de norske forhandlerne har gledet seg til å kunne fortelle kundene sine om det ...
Som du skjønner. Endringene er såpass omfattende, at de langt overgår en vanlig facelift.
Hvordan fungerer det?
Mens jeg durer rundt i bZ4X 4x4, tenker jeg på hvordan en snusfornuftig, eldre Toyota med trinnløs automatgir og en ganske så beskjeden bensin- eller dieselmotor føltes når man ga gass. Det var en liten tålmodighetsprøve!
Kontrasten til denne nyeste modellen er enorm. Med 343 hestekrefter snakker vi nå om en svært sprek familiebil. Selv Supra med 3-liters rekkesekser fra BMW skal slite med å holde følge på de første meterne.
Viktig? Kanskje ikke, men det er alltid hyggelig å vite at du har kraftreserver tilgjengelig.
Hayato Jo og hans kolleger har også funnet ut at de vil gjøre bilen mer sporty. Det liker vi! Igjen, ikke fordi det nødvendigvis er så viktig, men fordi det gjør det mulig å være litt mer leken, også i en fornuftig familiebil fra Toyota.
Noe av det de har gjort, er å fintune demperne foran – og sende mer av kreftene fra den store motoren til bakhjulene, når du er på vei ut av svingene. Det bidrar til at bilen føles mindre understyrt.
Men stort sett handler denne bilen om komfort. Og det leverer den. bZ4X føles bunnsolid og trygg. De hardeste humpene gir noen smell i understellet – men stort sett går det veldig greit.
Styringen er lett og behagelig i de fleste situasjoner.
Kjøreegenskapene var fra før ikke noe problem med denne bilen. Men de er likevel blitt ytterligere spisset.
Støydempingen merker vi ikke all verdens til. Det er riktignok bra i lav fart. Men bikker du 90 km/t og får litt ujevnt underlag, blir det både vind- og dekkstøy. Særlig merkes det siste på toppmodellen med 20 tommers felger.
Men vi skal vente med å konkludere helt på dette området, til vi har fått kjøre den på norsk asfalt.
Den nye batteripakken er på 73,1 kWt. Forbruk og rekkevidde har vi ikke fått sjekke nøye på den korte tiden vi disponere bilene.
Men vårt første møte indikerer at det ligger høyere enn oppgitt på AWD-modellen, mens FWD er ganske nært oppgitte tall. Vi er spent på å teste dette bedre.
Hurtiglading må vi også komme tilbake til. Men Toyotas representanter virker trygge på at det skal være mulig å nå oppgitte tall også når det er 10 minusgrader.
Vi har tidligere testet bZ i en heftig offroad-løype. Og her leverer den til terningkast 6. Dette er også takket være samarbeidet deres med Subaru. Nå har altså systemet blitt ytterligere videreutviklet. Og den nye kameravisningen, som lar deg se «gjennom» panseret, slik som på Land Cruiser, er en artig detalj.
Kort sagt: Denne bilen fikser langt mer utfordrende forhold enn 99,9 prosent av eierne vil utsette den for. Og norsk vinter bør ikke være en utfordring. Trenger du en bil med svært god framkommelighet på vinterføre, er dette en gullkandidat.
NB: De første utgavene av nye bZ4X er allerede på vei til Norge. En god bunke blir derfor klare til levering til kundene allerede før nyttår.
Konklusjon:
Toyota har hatt store utfordringer med levering av biler høsten 2025.
Da passer det bra at de nå har både en ny modell og et skip fullt av hundrevis av biler på vei til Norge.
Det ligger an til en formidabel sluttspurt.
Nye bZ4X er ikke banebrytende. Men den har blitt mye bedre enn den var. Og hvis du begynner å se på hva man får til prisen, særlig uten en eventuell avgiftsøkning, så er dette utvilsomt mye bil for pengene.
Når produktet er blitt så bra, og kundene har vist seg å være så lojale, burde det ligge an til sterke salgstall. Igjen.
Den største bremsen, kan faktisk vise seg å komme fra Toyota selv. De har et hektisk lanseringsprogram framover – med to nye el-SUVer: Urban Cruiser og CH-R+.
Og hva jeg svarer Hayato Jo? Jeg sier at bilen kjører veldig bra. At jeg merker at de har forbedret den. Om noe skulle bli bedre? Tenk å ha den med den største motoren bak. Gjøre den enda mer leken.
Svaret jeg fikk var oppløftende:
– Det kommer en stasjonsvogn-utgave av bZ, også. Kanskje den kan levere på det området. Men det kan jeg ikke si noe mer om nå ...
Dette mener eierne
Broom har en egen seksjon som heter «Eierne mener». Her har mange tusen norske bileiere lagt igjen en vurdering av sin bil, med kommentarer og poengscore fra 0-10.
Velg først bilmerke, modell og generasjon fra forsiden, for å lese om nettopp denne bilen. Du kan også dele dine egne bilerfaringer her.
Vi gjør oppmerksom på at vårt første møte med nye Toyota bZ4X er gjort på et event der reise og opphold er betalt av produsenten. Klikk her for å lese mer om Brooms redaksjonelle retningslinjer.