Reisenyheter

Tørke rammer cruiseskip i Spania

Ekstrem tørke og vannmangel gjør at myndighetene i den spanske regionen Catalonia har satt på sparekranen: Cruiseskip som kommer til Barcelona får ingen forsyninger av ferskvann mens de ligger til kai.

Ferskvannskrise i Barcelona - cruiseskipene får ikke lenger vannforsyninger når de ligger i havn.
Publisert Sist oppdatert

Spania opplever for tiden den verste tørken de siste 100 årene, noe som spesielt påvirker Catalonia-regionen, inkludert Barcelona, og strekker seg til Andalusia, Spanias mest befolkede region.

Tørken har ført til at Catalonia har erklært en tørkenødsituasjon.

Som «nødhjelp» har Cruise Lines International Association (CLIA) og dets medlemmer kommet til en avtale med Barcelona havn om å stanse vannforsyningen til cruiseskip, unntatt i nødssituasjoner.

Andre havner blir oppfordret til å vedta den samme politikken, noe som fører til bekymring for cruise denne sommeren, skriver Cruise Hive.

Store cruiseskip kan bruke titusenvis av liter vann per dag. Dette inkluderer drikkevann, matlaging, bading, toaletter, svømmebassenger og sklier og andre aktiviteter ombord.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Forurensning og overturisme gjør at Barcelona forbyr cruiseskip å legge til i sentrum, og begrenser antall skipsanløp ved cruisehavnene som her ved Worl Trade Center. 100-årstørken gjør at skipene ikke lenger får vannforsyning i havnen. Foto: Visit Barcelona
Forurensning og overturisme gjør at Barcelona forbyr cruiseskip å legge til i sentrum, og begrenser antall skipsanløp ved cruisehavnene som her ved Worl Trade Center. 100-årstørken gjør at skipene ikke lenger får vannforsyning i havnen.

Tørkenød

Med vinterslutt og cruisesesongen nærmer seg denne våren, utgjør knappheten på vann en utfordring for skip som seiler til Catalonia, og hovedstaden Barcelona, den største cruisehavnen i Spania.

Cruiseindustriens bransjeorganisasjon CLIA har sammen med lokale myndigheter tatt det første steget i å begrense mulige problemer knyttet til cruiseskip ved å gå med på å ikke trekke vann fra havnen i Barcelona under tørkenødsfasen. Fra før har myndighetene i Barcelona begrenset antall cruiseskipanløp for å redusere antallet turister i byen.

Hvorvidt vannmangelen i havnene vil påvirke cruiseskip i vesentlig grad, avhenger av kapasiteten skipene har til selv å produsere vann om bord.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Cruiseskip kan ha et ekstremt forbruk av ferskvann - til alt fra enorme basseng- og sklieområder som her på verdens største cruiseskip Icon of the Seas til matlaging og rengjøring. Foto: Royal Caribbean International
Cruiseskip kan ha et ekstremt forbruk av ferskvann - til alt fra enorme basseng- og sklieområder som her på verdens største cruiseskip Icon of the Seas til matlaging og rengjøring.

Kan produsere vann til sjøs

Cruiseskip, som tradisjonelt er avhengige av havner for ferskvannsforsyninger, har redusert vanninntaket betydelig de siste årene. Innovasjoner innen vannproduksjon, inkludert fordampere og omvendt osmoseanlegg, gjør at disse fartøyene selvstendig kan generere over 90 prosent av ferskvannsbehovet.

Bransjens innsats har allerede ført til en betydelig nedgang i vannbunkring ved havnen i Barcelona, fra 50 prosent av anløpene i 2017 til mindre enn 30 prosent i 2022. Målet i år var fra før å bringe antallet cruiseskip som trenger vann under anløpet til 10 prosent, skriver Cruise Hive.

Dette er for alle skip som er tilknyttet CLIA, eller Cruise Line International Association, som inkluderer om lag 50 cruiserederier.

Det meste av vannet produseres om bord gjennom avsaltingsprosesser, mens ytterligere vann kan tas inn ved havnestopp.

Cruiseskip kan velge å ta en ekstra dag på sjøen i stedet for å anløpe en havn for å sikre at de har produsert tilstrekkelig ferskvann, en prosess som bare kan oppnås mens de er på sjøen.

Kan også ramme Mallorca

Barcelona er en av de travleste cruisehavnene i Europa, noe som betyr at vannrestriksjonene vil ha en betydelig innvirkning på situasjonen i byen. Det betyr imidlertid også at andre havner kan oppleve en økning i forespørsler om ferskvann.

Miljøaktivister har etterlyst lignende tiltak på Balearene, som inkluderer Mallorca, den nest travleste cruisehavnen i Spania.

Plattformen Manifesto against megacruises tar til orde for restriksjoner på å levere vann til skip som legger til kai også på Mallorca:

– Selv om det foreløpig ikke er like alvorlig her som i Catalonia, er vi på Balearene for tiden i alarmberedskap for tørke på alle øyene, bortsett fra den minste som allerede er i beredskap, sier gruppen i en uttalelse til Express.

Gruppen uttaler videre at det betydelige vannbehovet til cruiseskip utgjør en risiko for vannressursene som er tilgjengelige på øyene. Det kan igjen føre til en begrensning på vannbruken for å sikre at innbyggerne ikke blir berørt.

Foreløpig ser situasjonen ut til å være ganske begrenset, men ettersom flere cruiseskip seiler mot Middelhavet de neste månedene, vil behovet for ferskvann bare øke.

Hvis tørken i Spania fortsetter gjennom våren og sommeren, bør gjestene forvente at cruiseskip potensielt kansellerer havneanløp.