Fjordluft 2025:
Tidenes Porsche-fest
En helg i året fører alle veier til Lærdal for en magisk weekend på (Fjord)luft og kjærlighet for eiere av den litt eldre Porsche-bestanden.

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
– Er ikke dette eksepsjonelt? Her i lille Lærdal, i lille Norge? Er det ikke flott å se alt fra en fantastisk Carrera GT til biler eierne gjør alt på hjemme i garasjen, samlet på ett så fantastisk sted? Det er hjertevarmende å se at Porsche-eierne og ansatte er en stor familie av entusiaster, enten du har en ny elektrisk Macan, Carrera GT eller en eldre modell.

Porsche Norge-sjefen Michael Hiller har vært i Norge to og et halvt år og storkoser seg blant entusiastene og deres kjøretøyer på den fjerde utgaven av det som er blitt en kultbegivenhet i hele Porsche-verden: Fjordluft.
Men la oss skru tiden en drøy håndfull år tilbake: Da den relativt nyblevne eieren av Lærdalsøren Hotel, Johannes Einemo, ved inngangen til 2020-tallet kom til Porsche Norge med ideen om et Porsche-treff i Lærdal var det ikke noe selvsagt «Ja, det gjør vi!».
Det var vel heller «Lærdal?». Lite skulle tilsi at dette noen år senere skulle bli landets kanskje kuleste og vakreste biltreff.
Mange nordmenn er blitt interessert i Formel 1, men kanskje det er 24-timersløpet på Le du burde vurdere å reise til neste gang?
Suksess fra dag 1
Men importørens representanter tok turen over til den vakre bygda for både å se på stedet, hotellet og andre fasiliteter for et treff. Et arrangement for luftkjølte Porsche-modeller, primært eldre enn 1998. Pandemien hadde lagt en demper på alt slikt, men i 2022 var det klart for den første utgaven av «Fjordluft».
Omkring 100 biler og dobbelt så mange mennesker fant veien til veien til debututgaven, som raskt ble «der skulle du ha vært» i miljøet.
For 2023 ble listen lagt enda høyere. Ikke minst takket være et stadig større engasjement fra både importøren, Porsche Classic Center Son og Porsche Club Norge.
Man hadde fått Porsche Classic i Stuttgart med på laget med både biler fra museet og besøk av internettfenomenet og Porsche-byggeren Magnus Walker. Hans kjøretur i en norskbygd Porsche 917-replika er sett langt over én million ganger på YouTube siden den gang!

På vei mot Mekka

Tre år og fire utgaver etter starten har det offisielle deltagerantallet av biler i år økt til rundt 200, og var du sent ute med bestilling må du noen mil unna for overnatting. All overnattingskapasitet i området er for lengst booket for helgen.
«Alle veier fører til Rom» heter det, men for den luftkjølte Porsche-bestanden i Norge er det Lærdalsøyri som er målet den siste helgen i mai. Det merker vi stadig mer etter hvert som vi passerer Hønefoss og beveger oss i retning Gol og Hemsedalsfjellet.
Stadig oftere er det små ansamlinger av Porsche 911, 912, 914/4, 928 og 944 på bensinstasjoner og kafeer langs veien med samme mål som oss denne vakre fredagsettermiddagen. Turen ned fra fjellet mot Borlaug og dalen ned forbi Borgund til Lærdal er like vakker som alltid mens solen senker seg foran oss.
Det er noe helt spesielt å komme til den ville vestlandsnaturen på forsommeren med snøkledde topper og lysegrønt, transparent løv på trærne i solskinnet.
Historisk sus
Det erfarte nok Norges første internasjonale bilturist, nederlenderen Petrus Scheltemer Beduin da han nådde Lærdalsøyri i sin Panhard & Levassor i 1901.

124 år senere har Johannes Einemo og hans hjelpere skapt ny historie på stedet som et av Norges mest ettertraktede reisemål for utenlandske og norske bilturister og -entusiaster.
I løpet av et snaut tiår har stedet blitt en destinasjon i seg selv og med et tørt og varmt klima er sesongen for treff lang og god. Størst av dem alle er dette Porsche-treffet.
Individualister med felles interesse
En skulle kanskje tro at Porsche-entusiaster «bare» kunne finne seg den modellen som passet dem best blant alle de varianter merket har forsynt verden med siden starten med 356 i 1948. Ikke minst i den enorme rekkken av 911-varianter siden 1963.
Og mange gjør selvsagt det – og eventuelt utbedrer og restaurerer den tilbake til fabrikkspesifikasjonene ved levering som ny. Men du skal ikke vandre lenge blant rekkene av de eldre modellene og deres eiere før du hører om modifiseringer, oppgraderinger, moderniseringer og begreper som «Backdate» og «Restomod».



Mer enn 15 år har gått siden Singer Vehicle Design i USA revolusjonerte den klassiske Porsche-verden med sine utsøkte spesialbygde 964. Plutselig skulle «alle» gi sine eksemplarer et eldre uttrykk, og byggene ble stadig bedre – også i Norge.

Fargerik flora
Resultatet er en herlig, fargerik flora av originale og modifiserte Porscheer spredt utover plenene midt i sentrum allerede på fredag kveld, dagen før selve Fjordluft.

Med en stadig vakrere og mer fargerik solnedgang som kulisse stiger stemningen i takt med antall ankomne deltagere. Targa-modellen feirer 60 år i år, og har fått en sentral plass, akkurat som en herlig lineup av Turbo-modeller. Den feiret 50 år i fjor, men tåler definitivt å samles i år også.

Litt utenfor sentrum står Porsche Classics gedigne transporter parkert for kvelden. Kun et eksemplar av den nye spesialmodellen 911 Spirit 70 er sluppet ut, mens de øvrige godbitene er vel forvart innelåst før de skal plasseres på festivalområdet morgenen etter.

En trailer med godsaker
Og mens resten av festivaldeltagerne sover sin dypeste søvn henger vi oss på folkene fra museet og deres norske hjelpere tidlig lørdag morgen.
Vi vet nemlig hva som er innelåst i traileren, og det er ikke småtterier i Porsche-sammenheng: 1962 Porsche 804 F1, den første 917/30 Can-Am med chassis number 001 fra 1972, en 1990 Porsche 911 Carrera 2 Cup-bil og en helt spesiell Taycan Turbo GT i samme dekor som Can-Am-bilen.





En etter en losses godsakene ut av transporteren og finner sin bestemte plass som de virkelige toppene av en etter hvert ganske så stor kransekake.
– Vi har en bilsamling på 800 biler vi ønsker skal leve og vises frem over hele verden, ikke bare stå statisk på museet i Stuttgart, forteller sjefen for Porsche Heritage og Museum, Achim Stejskal entusiastisk.
Han har tatt turen for første gang hit til Fjordluft selv og er blåst av banen over hvilke herlige kontraster de gamle bygningene, fjellene og bilene skaper.
Verdensklasse!
Jeg er ganske blasert med fine biler og fine steder etter å ha besøkt både utendørs- og innendørsutstillinger i Europa og USA siden 1980-tallet. Men å oppleve et slikt opplegg i Norge – langt borte fra både Oslo og Oslo Motor Show på Lillestrøm – er vanvittig imponerende!
Stor kred til både den lokale helten Johannes Einemo, Porsche Norge, Porsche Classic Center Son og Porsche Club Norge – og ikke minst Porsche Classic!
Høydepunktet for meg? Kanskje å få fotografere Porsche 804 F1– bilen min gode bekjente Dan Gurney vant Porsches (hittil) eneste Formel 1-seier med i 1962. Midt i gågata i gamle Lærdal. Det blir så feil at det blir helt riktig!

