Fjordluft 2025:

Tidenes Porsche-fest

En helg i året fører alle veier til Lærdal for en magisk weekend på (Fjord)luft og kjærlighet for eiere av den litt eldre Porsche-bestanden.

Porsche 911 Turbo blir sjelden feil, og spesialutstillingen med noen av Norges fineste utgaver av arten er imponerende.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

– Er ikke dette eksepsjonelt? Her i lille Lærdal, i lille Norge? Er det ikke flott å se alt fra en fantastisk Carrera GT til biler eierne gjør alt på hjemme i garasjen, samlet på ett så fantastisk sted? Det er hjertevarmende å se at Porsche-eierne og ansatte er en stor familie av entusiaster, enten du har en ny elektrisk Macan, Carrera GT eller en eldre modell.

Det ble bygd bare 1.270 eksemplarer av Carrera GT i perioden 2003 – 2006, og dette norske eksemplaret hadde Porsche Classic Center Son tatt med over fjellet.

Porsche Norge-sjefen Michael Hiller har vært i Norge to og et halvt år og storkoser seg blant entusiastene og deres kjøretøyer på den fjerde utgaven av det som er blitt en kultbegivenhet i hele Porsche-verden: Fjordluft.

Men la oss skru tiden en drøy håndfull år tilbake: Da den relativt nyblevne eieren av Lærdalsøren Hotel, Johannes Einemo, ved inngangen til 2020-tallet kom til Porsche Norge med ideen om et Porsche-treff i Lærdal var det ikke noe selvsagt «Ja, det gjør vi!».

Det var vel heller «Lærdal?». Lite skulle tilsi at dette noen år senere skulle bli landets kanskje kuleste og vakreste biltreff.

Mange nordmenn er blitt interessert i Formel 1, men kanskje det er 24-timersløpet på Le du burde vurdere å reise til neste gang? 

Suksess fra dag 1

Men importørens representanter tok turen over til den vakre bygda for både å se på stedet, hotellet og andre fasiliteter for et treff. Et arrangement for luftkjølte Porsche-modeller, primært eldre enn 1998. Pandemien hadde lagt en demper på alt slikt, men i 2022 var det klart for den første utgaven av «Fjordluft».

Omkring 100 biler og dobbelt så mange mennesker fant veien til veien til debututgaven, som raskt ble «der skulle du ha vært» i miljøet.

For 2023 ble listen lagt enda høyere. Ikke minst takket være et stadig større engasjement fra både importøren, Porsche Classic Center Son og Porsche Club Norge.

Man hadde fått Porsche Classic i Stuttgart med på laget med både biler fra museet og besøk av internettfenomenet og Porsche-byggeren Magnus Walker. Hans kjøretur i en norskbygd Porsche 917-replika er sett langt over én million ganger på YouTube siden den gang!

911-variantene er selvsagt i flertall, men rundt omkring blant de vel 200 bilene var også herlige 928 og 944 av ulike typer og årganger som disse to 1986-modellene.

På vei mot Mekka

Dette var utsikten Norges første bilturist, nederlenderen Petrus Scheltemer Beduin, kunne nyte på Hotel Lindstrøm i 1901. Da han nådde Lærdalsøyri i sin Panhard & Levassor hadde han en 350 kilometers tur fra Kristiania bak seg.

Tre år og fire utgaver etter starten har det offisielle deltagerantallet av biler i år økt til rundt 200, og var du sent ute med bestilling må du noen mil unna for overnatting. All overnattingskapasitet i området er for lengst booket for helgen.

«Alle veier fører til Rom» heter det, men for den luftkjølte Porsche-bestanden i Norge er det Lærdalsøyri som er målet den siste helgen i mai. Det merker vi stadig mer etter hvert som vi passerer Hønefoss og beveger oss i retning Gol og Hemsedalsfjellet.

Stadig oftere er det små ansamlinger av Porsche 911, 912, 914/4, 928 og 944 på bensinstasjoner og kafeer langs veien med samme mål som oss denne vakre fredagsettermiddagen. Turen ned fra fjellet mot Borlaug og dalen ned forbi Borgund til Lærdal er like vakker som alltid mens solen senker seg foran oss.

Det er noe helt spesielt å komme til den ville vestlandsnaturen på forsommeren med snøkledde topper og lysegrønt, transparent løv på trærne i solskinnet.

Historisk sus

Det erfarte nok Norges første internasjonale bilturist, nederlenderen Petrus Scheltemer Beduin da han nådde Lærdalsøyri i sin Panhard & Levassor i 1901.

«I just work here» står det på Johannes Einemos T-skjorte når han serverer den spesiallagde «Targa on tap» fra Ægir på fredag kveld, men alle vet at han er hovedårsaken til at arrangementet er i Lærdal.

124 år senere har Johannes Einemo og hans hjelpere skapt ny historie på stedet som et av Norges mest ettertraktede reisemål for utenlandske og norske bilturister og -entusiaster.

I løpet av et snaut tiår har stedet blitt en destinasjon i seg selv og med et tørt og varmt klima er sesongen for treff lang og god. Størst av dem alle er dette Porsche-treffet.

Individualister med felles interesse

En skulle kanskje tro at Porsche-entusiaster «bare» kunne finne seg den modellen som passet dem best blant alle de varianter merket har forsynt verden med siden starten med 356 i 1948. Ikke minst i den enorme rekkken av 911-varianter siden 1963.

Og mange gjør selvsagt det – og eventuelt utbedrer og restaurerer den tilbake til fabrikkspesifikasjonene ved levering som ny. Men du skal ikke vandre lenge blant rekkene av de eldre modellene og deres eiere før du hører om modifiseringer, oppgraderinger, moderniseringer og begreper som «Backdate» og «Restomod».

Litt i utkanten av det luftkjølte klassikerområdet finner du Porsche av nyere modeller, som disse to Cayennene i solnedgangen.
Volkswagen og Porsche samarbeidet om den kule Porsche 914/4, her i flott 1972-utgave.
Lørdag er selve festivaldagen med utstilling av bilene til gjensidig beundring. Fremst en nydelig «backdated» 1977 911 som ble kåret til til publikumsfavoritt på Custom Motor Show i Sverige i påsken.

Mer enn 15 år har gått siden Singer Vehicle Design i USA revolusjonerte den klassiske Porsche-verden med sine utsøkte spesialbygde 964. Plutselig skulle «alle» gi sine eksemplarer et eldre uttrykk, og byggene ble stadig bedre – også i Norge.

Porsche 356-klubben i Norge feirer 30 år i år, og i den anledning la de en lengre Vestlands-tur innom Fjordluft med et 20-talls eksemplarer av arten fra hele Norden og andre Europeiske land. Hans Henrik Riddervolds 356 Speedster er en nyrestaurert perle av internasjonal klasse!

Fargerik flora

Resultatet er en herlig, fargerik flora av originale og modifiserte Porscheer spredt utover plenene midt i sentrum allerede på fredag kveld, dagen før selve Fjordluft.

Lærdalsøyri kan være magisk i seg selv, ikke minst på en varm vårkveld i solnedgangen over Sognefjorden. Spe på med klassiske Porsche-modeller av alle slag og farger og lykken er fullkommen.

Med en stadig vakrere og mer fargerik solnedgang som kulisse stiger stemningen i takt med antall ankomne deltagere. Targa-modellen feirer 60 år i år, og har fått en sentral plass, akkurat som en herlig lineup av Turbo-modeller. Den feiret 50 år i fjor, men tåler definitivt å samles i år også.

Porsche Targa fyller 60 år i år, og i den anledning får de deltagene eksemplarene en spesiell plass på festivalområdet.

Litt utenfor sentrum står Porsche Classics gedigne transporter parkert for kvelden. Kun et eksemplar av den nye spesialmodellen 911 Spirit 70 er sluppet ut, mens de øvrige godbitene er vel forvart innelåst før de skal plasseres på festivalområdet morgenen etter.

Fabrikken hadde kjørt opp den nye spesialmodellen 911 Spirit 70. En modell du ikke vil se mange av på norske veier med en prislapp på nordsiden av 3,3 millioner kroner.

En trailer med godsaker

Og mens resten av festivaldeltagerne sover sin dypeste søvn henger vi oss på folkene fra museet og deres norske hjelpere tidlig lørdag morgen. 

Vi vet nemlig hva som er innelåst i traileren, og det er ikke småtterier i Porsche-sammenheng: 1962 Porsche 804 F1, den første 917/30 Can-Am med chassis number 001 fra 1972, en 1990 Porsche 911 Carrera 2 Cup-bil og en helt spesiell Taycan Turbo GT i samme dekor som Can-Am-bilen.

Porsche 917 vant Le Mans i 1970, og to år senere utviklet de denne 917/30-prototypen til Can-Am-serien. Vic Elford, Herbert Müller og Leo Kinnunen vant flere løp med dette 1000 hestekrefters monsteret.
Porsche har bygd en ny Taycan Turbo GT som en hyllest til den gamle Valliant-sponsede 917/30, og Fjordluft er den første gang Porsche viser bilene sammen. Fra 23. juli til 7. september kan du se dem i Prototyp-museet i Hamburg.
Sjefen for Porsche Heritage og Museum, Achim Stejskal, tok turen til Lærdal for første gang selv og ble kjempeimponert av arrangementet og de kule omgivelsene. Her i samtale med Johannes Einemo.
Det blir et imponerende syn når et par hundre klassiske Porsche-modeller tar turen i retning Borgund Stavkirke.
Tyske Hanna Schönwald har spesialisert seg på å male Porsche-motiver, og fullfører et av sine verk på direkten.

En etter en losses godsakene ut av transporteren og finner sin bestemte plass som de virkelige toppene av en etter hvert ganske så stor kransekake.

– Vi har en bilsamling på 800 biler vi ønsker skal leve og vises frem over hele verden, ikke bare stå statisk på museet i Stuttgart, forteller sjefen for Porsche Heritage og Museum, Achim Stejskal entusiastisk.

Han har tatt turen for første gang hit til Fjordluft selv og er blåst av banen over hvilke herlige kontraster de gamle bygningene, fjellene og bilene skaper.

Verdensklasse!

Jeg er ganske blasert med fine biler og fine steder etter å ha besøkt både utendørs- og innendørsutstillinger i Europa og USA siden 1980-tallet. Men å oppleve et slikt opplegg i Norge – langt borte fra både Oslo og Oslo Motor Show på Lillestrøm – er vanvittig imponerende!

Stor kred til både den lokale helten Johannes Einemo, Porsche Norge, Porsche Classic Center Son og Porsche Club Norge – og ikke minst Porsche Classic!

Høydepunktet for meg? Kanskje å få fotografere Porsche 804 F1– bilen min gode bekjente Dan Gurney vant Porsches (hittil) eneste Formel 1-seier med i 1962. Midt i gågata i gamle Lærdal. Det blir så feil at det blir helt riktig!

Å få fotografere Porsches eneste seiersbil fra Formel 1, midt i gågata i Lærdalsøyri grytidlig en lørdags morgen, er en nærmest absurd opplevelse.
Hemsedalsfjellet blir ikke vakrere enn når en knall gul, racerigget 1974 911 farer forbi på vei hjem etter en fantastisk helg.