Livsstil

Test av Tesla Model Y Bakhjulsdrift: – Et dårlig kjøp

Tesla har mange populære modeller, men velger du Model Y med bakhjulsdrift får du mye kortere rekkevidde til litt lavere pris.

Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

I eiendomsmarkedet er tre ting som gjelder: Beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet.

I elbilmarkedet var det tilsynelatende rekkevidde, rekkevidde og rekkevidde som gjaldt.

Nå er dette etter hvert blitt litt mer nyansert, hvor rekkevidde, pris og antall drivhjul er viktigst. Du kan også legge til momenter som plass, ladeeffekt, kjøreegenskaper, komfort og interiørkvalitet, men de tre første er viktigst.

Interiøret er enkelt og stilrent med materialer plastallergikere liker.

Der har Tesla truffet meget godt med sine modeller helt siden Model S dukket opp i 2013, men alle modellene har ikke like gode forhold mellom de tre.

Bestselgeren

Av de totalt 76.573 Model Y som er registrert i Norge pr. 30. juni i år, har over 95 prosent firehjulsdrift og stort batteri. 15.107 av disse er Performance-versjon, hvor du får bedre kjøreegenskaper og litt kortere rekkevidde til en litt høyere pris.

Bilen er overlesset med kameraer som bistår i kjøringen, men idiotsikkert er det fortsatt ikke.

Med den ansiktsløftede modellen som dukket opp i vår kan du foreløpig velge mellom Bakhjulsdrift, Long Range Bakhjulsdrift eller Long Range Firehjulsdrift.

Den store frunken har fått en dreneringsventil som åpner for praktisk bruk.

Sistnevnte med en rekkevidde på 586 kilometer vil fortsatt være bestselgeren til 535.813 kroner og velger du bort drift på forhjulene sparer du 34.153 kroner, men får 36 kilometers ekstra rekkevidde.

Tesla Model Y har fått ny front og hekk, samtidig som det er gjort aerodynamiske forbedringer på hele karosseriet.

Da mister du noe av fremkommeligheten på vinterføre, men mange kjører mest på asfalt og måkte veier, så det bør ikke være en stor bekymring.

assasjerene i baksetet har et eget panel for betjening av klimaanlegg, stereo og andre komfortfunksjoner.

Fem blir 20

Det blir det imidlertid hvis du vil spare ytterligere 24.694 kroner eller 4,9 prosent for standard rekkevidde. Da går du nemlig glipp av hele 122 kilometers rekkevidde eller hele 19,6 prosent. Med mindre du absolutt ikke er opptatt av rekkevidde er dette derfor et dårlig kjøp.

Det store panorama glasstaket slipper inn akkurat så mye lys du ønsker, men holder UV-stråler og andre uhumskheter ute.

Vår lille test i temperaturer på under de optimale 25 grader celsius, mye motorveikjøring og en del last viste imidlertid at vi kun ville fått 437 kilometer om vi hadde kjørt batteriet tomt, som riktignok er mer enn de 430 gjettometeret ga oss ved start.

Det finnes praktisk talt ikke plast ombord, men skinn, stoff og aluminium er det masse av.

Ladehastigheten i denne bilen er heller ikke like god som i Teslas øvrige modeller. 175 kW er på nivå med Mercedes-Benz EQE og VW ID.Buzz, mens stadig flere nye elbiler har rundt 300 kW.

Superlativer

Når det er sagt, er det bare å ta frem de sedvanlige superlativene for bilen når det gjelder viktige ting som plass, ladehastighet, kjøreegenskaper, komfort og interiørkvalitet.

Førte gang er det uvant, men det er lett å bli kjent med og ikke minst bli venn med berøringsskjermen i midtkonsollen.

Fem personer sitter godt i bilen med et tredelt baksete, et stort og dypt bagasjerom og en diger frunk med drenering. De elektrisk justerbare setene er meget komfortable med grei støtte mens brukervennligheten i infotainmentsystemet med kun en skjerm og noe rattbetjening fungerer eksemplarisk.

Lyslinjen bak gir indirekte lys og er en lekker detalj.

Materialkvaliteten ombord er meget god med kunstskinn, noe stoff og polstrede materialer over alt, inkludert forede dørlommer. Panorama glasstak, tilhengerfeste og stemningslys samt varme i ratt, alle seter og vindusviskere får du også.

Tesla dropper instrumentpanelet, men du får all informasjon og alle funksjoner i skjermen.

Skummelt

Autopiloten fungerer stort sett greit, men skrus seg av enkelte ganger med et lite pip. Verre er det når bilen tror bussen i motgående felt er en fare og bremser relativt kraftig. Det tar nok litt tid før selvkjøring blir virkelighet, selv for Tesla.

Lyslinjen, baklyktene og diffusoren gjør det enkelt å skille den nye modellen fra forgjengeren.

Model Y har for øvrig blinklyshendel i stedet for de klønete knappene i Model 3 og S, men det tar tid å bli vant til at den normale treblinkfunksjonen ikke er der ved forsiktig berøring. Kamera i blindsonen er likevel en fin detalj, slik telefonnøkkel, enkel manipulasjon av uønskede sikkerhetsvarsler og andre funksjoner også er.

Bagasjerommet er stor og dypt og sammen med tredelt bakseterygg blir fleksibiliteten stor også.

Tilbake på topp

Etter en litt treg start på året i forbindelse med utfasing av den gamle modellen er Model Y tilbake på topp med snart like mange registreringer som de tre neste på listen samlet, Toyota bZ4x, VW ID.4 og ID.7.

Tesla lyver ikke når de sier at de alltid vil gjøre ting bedre, for setene i bilene deres blir stadig mer komfortable.

Modellen med bakhjulsdrift og lite batteri vil utgjøre en liten del av dette salget, naturlig nok.