Motor

Test av MG Cyberster GT – Elektrisk toseter knuser alle

Toppløse biler forsvant i praksis med elbilenes ankomst, men MG Cyberster GT tar friheten tilbake.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Toppløse kvinner var et tegn på seksuell frigjøring på 1970-tallet, men blyghet og konservatisme kom snart tilbake.

Selv om MG er blitt kinesisk, feirer de 100-årsjubileet med å lansere roadsteren MG Cyberster GT.

Noen år senere var det toppløshet i form av kabrioleter som overtok, hvor toppåret 2004 ga 1.335 registrerte biler, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Med elbilens inntog raste kabrioletsalget og de siste årene er det kun solgt drøye 100 biler årlig. Nå kan elbilen MG Cyberster GT være med å snu denne trenden.

Pr. 20. juli i år er det solgt 89 kabrioleter i Norge, hvor det klassiske roadsternavnet MG og den kinesiskproduserte Cyberster står for nesten halvparten – og er den eneste elbilen på listen.

Trykker du på Supersport-knappen på rattet strammes bilens mange kjøresystemer til det ytterste og du har en festlig sportsbil mellom hendene.

Fast trekløver

Mazda MX-5 og Porsche 911 er de øvrige på pallen, noe de også har vært de siste årene. Et fåtall Bentley, Ferrari, Aston Martin og Mclaren utgjør de mest spennende kabrioletene med forbrenningsmotor solgt i år, sammen med noen BMW Z4 og enkelte Mercedes-Benz-modeller.

Et av Cybersters fortrinn er avgiftsfriheten og den beskjedne momsen, som gjør at bilen koster fra 669.900 kroner. Det er mer enn den lille Mazda MX-5, men betydelig mindre enn praktisk talt alle andre på listen.

Som forventet

At bilen er elektrisk og at rekkevidde blir en faktor er noe de fleste nordmenn nå klarer å forholde seg til. MG Cyberster har en WLTP-rekkevidde på 443 kilometer og det er ikke langt unna den reelle rekkevidden.

MG Cyberster har elektriske saksevingedører som fungerer utmerket og gir bilen et meget spesielt uttrykk.

Under vår test viste gjettometeret 393 kilometer i varmt norsk sommervær ved start, mens den reelle strekningen ble på 381 kilometer. Hadde vi kjørt saktere med taket oppe og tom bil ville vi fått noe mer ut av det 74,4 kWh store batteriet.

Setene ser tøffe ut og er utført i fine materialer, men puten er lav og kort mens sidestøtten er beskjeden.

Da er ladeeffekten på 144 kW mer beskjeden og vi brukte en halvtime på å lade batteriet fra 16 til 78 prosent. Da hadde vi ikke forvarmet batteriet, men med hetebølgen i sommer ville det neppe utgjort særlig forskjell.

Utformingen av baklykten levner liten tvil om hvor du skal når du bruker blinklyset.

Unike dører

Når du ikke bekymrer deg for rekkevidde og ladehastighet, er MG Cyberster et hyggelig bekjentskap. Bilen ser unektelig bra ut med en klassisk silhuett, aggressiv front, elegante lykter og tøffe detaljer.

Ikke minst de elektriske saksedørene som gir et helt spesielt inntrykk. De fungerer helt utmerket og har sensorer som hindrer deg i å treffe murvegger, biler, mennesker og annet.

Utformingen av midtkonsollen har hentet inspirasjon fra Jaguar F-Type og funksjonevelgerne for dører, tak, gir og klima fungerer utmerket.

Taket er også elektrisk og kan betjenes i løpet av få sekunder i hastigheter opptil 50 kilometer i timen. Så sparer du noen sekunder ved parkering og i regnbyger.

En fornøyelse

Med det været vi har hatt i sommer er det en sann fornøyelse å kjøre med sol på nesen og vind i håret, samtidig som vindavviseren mellom veltebøylene fører det meste av vinden og støyen over hodet. Med sidevinduene oppe gjelder det også på motorveien.

Et annet fortrinn ved MG Cyberster er at den har hele 544 hestekrefter. Det betyr at den akselerer fra 0 til 100 kilometer i timen på 3,2 sekunder, som er raskere enn de aller fleste andre. Toppfarten på 200 kilometer i timen bør også holde, med mindre du skal haste avgårde til München.

Bak rattet føler du deg godt pakket inn, mens vindavviseren mellom de sølvfargete veltebøylene holder det masta av vind og støy ute.

Supersport

Med to elmotorer, firehjulsdrift og flere kjøreoppsett er bilen samtidig morsom å kjøre. Den veier under to tonn med lavt tyngdepunkt, har brede og lave dekk foran og enda bredere og lavere dekk bak på 20-tommers felger, så den biter seg meget godt fast i underlaget.

Bilen har avanserte LED-lys både foran og bak, men du må vente til høstmørket setter inn for å få full glede av dem.

Bilen har også et tretrinns stabilitetsprogram, men skal du fremprovosere skrens og hjulspinn på tørr og varm asfalt må du virkelig overdrive.

Elektrisk justering av seter og gode høyttalere i dørene er pakket inn i fine materialer med lekker utforming.

Når styring, gassrespons og støtdemperne er skjerpet maksimalt etter at du har trykket på Supersport-knappen på rattet, er det bare å kose seg. Akselerasjonen er som nevnt formidabel, spesielt når du benytter bilens Launch Control.

Noe ubehag

Bremsene har ingen problemer med å få hastigheten ned igjen og bilen følger rattutslagene på en eksemplarisk måte når du kaster den inn i svingene.

Bagasjerommet er langt, men grunt og åpningen er relativt trang, men du har litt ekstra stueplass bak setene.

Da dukker imidlertid en av utfordringene med bilen opp da setene har beskjeden sidestøtte i ryggen. Seteputen holder deg litt bedre fast, men den er kort og flat og gir minimal støtte til lårene. Dette kan også gi noe ubehag ved lange kjøreturer, i hvert fall for langbente.

Hendelen til høyre på det tøffe skinnrattet lar deg enkelt velge kjøreoppsett.

For øvrig er komfortnivået høyt og materialkvaliteten god med noen karbonlignende detaljer, skinn, alcantara og ubetydelige mengder plast nederst.

Flere kjøreoppsett

Det tøffe sportsrattet sitter på sin side godt i hendene med tykt skinn og flat underkant med aluminiumsdetaljer. Foruten Supersport-knappen er det en knapp for den adaptive fartsholderen, mens de to hendlene betjener henholdsvis valgfri regenerering og kjøreoppsettene Comfort, Custom og Sport.

Tøffe 20-tommers felger i et lavt og langt panser bidrar til et elegant utseende.

De øvrige brukervennlige knappene og bryterne på rattet betjener alt fra radio og telefon til kjørecomputer og den lille berøringsskjermen til høyre. Den akkompagneres av et like stort instrumentpanel og en tilsvarende berøringsskjerm til venstre som også kan betjenes fra rattet.

Disse skjules delvis av rattet og har en høyst utradisjonell utforming, også fordi det er krevende å betjene de mange små symbolene der. Enda en skjerm i midtkonsollen for klimaanlegg, biloppsett og volum bidrar til lite intuitiv betjening, men man venner seg til det meste.

Komplisert

Utkobling av eventuelle sikkerhetsvarslinger er også litt komplisert mens noen haptiske hurtigknapper for klimaanlegg, kameraer og nødblink er blant de analoge innslagene. Bryterne for dører og tak mellom setene fungerer på sin side utmerket.

Bagasjerommet er langt og lavt, mens det er litt ekstra stueplass bak setene. Koppholdere, ladeplate og skjulte rom i dørene har du også, hvis du tenker at livet er for kort til å kjøre bil med fast tak.

MG Cyberster GT kan da tilby en glimrende kombinasjon av pris, ytelser, kjøreglede og design, mens de mest kritiske vil henge seg opp i setekomfort, rekkevidde og ladeeffekt.

Sol, bare sol

Uansett bør du tenke på Herbert Herding-Herberths sang fra revyen «Pus, ta'n» i 1928, udødeliggjort med Einar Roses utgivelse i 1973: Sol ute, sol inne, sol i hjertet, sol i sinnet.