Motor

Test av Mercedes-Benz CLA: Mercedes til Tesla-pris

Mercedes er akterutseilt av konkurrentene i Norge, men med helt nye CLA, viser stjernen fra Stuttgart at slaget på ingen måte er tapt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Det ser ikke akkurat lyst ut for Mercedes-Benz i Norge. Eierne av Bertel O. Steen, som importerer den tyske stoltheten til Norge, er neppe særlig fornøyd med at de blir fullstendig forbikjørt av BMW. Så langt i år ligger den arge konkurrenten fra München milevis foran. Pinlig nok ligger også Audi et godt stykke foran, og mens kineserne klemmer ut stadig nye modeller, er det over to år siden sist Mercedes kom med en helt ny elbil.

Tid for hevn

Det må ha vært tilløp til jubel hos den norske Mercedes-importøren da tallene på den nye elbilen CLA ble kjent. Nå kommer det endelig en elbilnyhet som kan røske litt.

CLA 250+ med bakhjulsdrift har en rekkevidde på 792 kilometer, men modellen med firehjulsdrift er ikke langt bak. Den skal gå 771 kilometer (WLTP). Begge har 800 volt system og kan lade med effekt på opptil 320 kW.

For smak på dette: 792 kilometers rekkevidde, 320 kW lading og 101 liter bagasjerom foran, i tillegg til 405 liter bak. Tallene gjelder sedanen du ser på bildene, men CLA stasjonsvogn er rett rundt hjørnet, og da er selvfølgelig de praktiske egenskapene enda bedre.

Dette er uansett gode tall pakket inn i et utseende som ikke er eksentrisk. Og alt dette til en pris som bør treffe nordmenn flest. Kan det være tid for en Mercedes-renessanse nå?

Helt flatt

For å finne ut om dette virkelig er noe å juble for, har Finansavisen tatt turen til presselanseringen i København. Her virker alt billig, helt til du skuffer deg selv ved å regne om til norske kroner.

Men flate, snille, velasfalterte veier med lave fartsgrenser har de mye av – akkurat slik tyskerne ønsker seg når en «effektiv» elbil skal lanseres.

Mercedes ingeniører forklarer at store felger spiser mye rekkevidde på grunn av de aerodynamiske egenskapene.

Biljournalister er alltid litt på vakt når det skal kjøres i Danmark eller Nederland, områder som ikke har skarpe svinger for å teste veigrep, fjellpartier å akselerere seg opp i og Autobahn til topphastighet.

Hvorfor akkurat København, spør vi en Mercedes-representant.

– Charging and sustainability, svares det uten noe som helst ønske om å utdype.

Normalt foregår internasjonale billanseringer steder der biler kan kjøres litt hardt, men altså ikke denne gangen.

Trekker på alle fire

Først tas det plass bak rattet i den foreløpige toppmodellen Mercedes-Benz CLA 350 4Matic. Legg merke til at «EQ»-navnet nå er helt vekk, den barnslige, avrundede fonten er forsvunnet og du skal ha haukeblikk for å se at dette faktisk er en elbil. På bilens bakluke avsløres ingenting.

Mercedes-Benz CLA kan leveres med en stor skjerm foran passasjeren. Dette er ekstrautstyr og dropper du skjermen fås et panel med stjerner. Det ser ikke dumt ut det heller.

CLA 350 4Matic må for øvrig antas å være den mest aktuelle av de to modellene som foreløpig er lansert. Mens innstegsmodellen CLA 250+ har nevnte 792 kilometers rekkevidde og én elmotor på 272 hestekrefter, har CLA 350 4Matic to motorer, firehjulsdrift og nesten like så solide 770 kilometers rekkevidde.

Hvordan Mercedes-Benz har fått til dette, med et batteri på forholdsvis edruelige 85 kWh, skal vi komme tilbake til.

CLA 250+ har akseptable 272 hestekrefter og skal klare 0 til 100 på 6,7 sekunder. CLA 350 4Matic har to elmotorer på til sammen 354 hestekrefter og 0 til 100 går unna på 4,9 sekunder.

Først litt om dørhåndtakene. Den ubehagelige følelsen av at noe nesten er på vei til å gå i stykker når du åpner døren på en ny, elektrisk Mercedes, er vekk. Nå er det en mer mekanisk og tilfredsstillende følelse i dørhåndtakene. 

En tysker som står like ved og observerer journalistenes maniske åpning og lukking av dørene, er rask med å påpeke at håndtakene kommer på andre Mercedes-modeller også. Det er godt å høre.

På innsiden fortsetter oppturen. Nye CLA er den første bilen fra Mercedes (siden SUV-en EQC) som også skal produseres med forbrenningsmotor. Om det er derfor interiørkvaliteten er bedre enn det småsørgelige Mercedes har holdt på med frem til nå, eller om de bare har innsett at kvalitetsinntrykket behøver et løft, vites ikke.

Interiøret i nye CLA oppleves som påkostet og spennende. Her har Mercedes tatt i litt, som er godt å se. Bilen fås med flere spennende fargekombinasjoner, som dette med limefargede detaljer.

Sikkert er det at nye CLA har et velbygd interiør det er lett å la seg sjarmere av. Det domineres av et stort, sort panel som inneholder to eller tre skjermer. Den tredje befinner seg foran passasjeren, er ekstrautstyr og erstattes av små Mercedes-stjerner om du ikke gidder å punge ut. Både med og uten den tredje skjermen ser interiøret forlokkende ut.

For øvrig er infotainmentsystemet er nytt og lar deg strømme video og lage et personlig oppsett som automatisk lastes inn når bilen gjenkjenner ansiktet ditt og henter frem all din personlige info. Systemet benytter seg både av Google Gemini og ChatGPT til å ordne opp i eventuelle spørsmål du måtte ha underveis, og brukervennligheten er god.

Mercedes-Benz CLA har to skarpe skjermer som standardutstyr. Den ene i midten og den andre plassert foran sjåføren. Skjermene er på henholdsvis 14 og 10,25 tommer.

At dette er en bil som henvender seg til teknologiinteresserte, er det liten tvil om.

For dem som ikke er så opptatt av at bilen spionerer på deg, er det kjekt å vite at mer rudimentære ting som ratt og seter også er av tilfredsstillende kvalitet.

AMG-modellene kommer

Kjøringen starter med å ratte rundt i indre by. Uten å treffe en eneste rabiat syklist, settes kursen mot mer rurale strøk utenfor København. Mercedes’ representanter er svært opptatt av å understreke bilens effektivitet, og på veien er det faktisk mulig å finne litt glede i dette.

Et nyutviklet klimaanlegg utnytter overskuddsvarme fra bilens motorer og batteri, som dramatisk reduserer det elektriske forbruket. Motoren foran i CLA 350 4Matic kan mekanisk kobles ut og er stort sett aldri i drift uten at du behøver det. 

På bakakselen er det satt inn en totrinns girkasse, ikke for å få rå akselerasjon som hos Audi e-tron GT og Porsche Taycan, men snarere for å holde elmotoren på effektive turtall hele tiden. Ved vanlig kjøring kan det så vidt merkes at giret skiftes ved ca. 110 kilometer i timen, men dette avhenger av kjøremønster og om du har valgt sportsprogrammet.

Det er mange lekre detaljer å sette pris på, som gjør at CLA fremstår mer påkostet.

CLA 350 4Matic yter sindige 354 hestekrefter og vrir til sammen ut 515 Nm, tilstrekkelig til å sende deg i 100 på 4,9 sekunder. Det er raskt nok til å kunne ha det litt moro, men ikke sportsbilraskt. Heftige ytelser er spart til de kommende AMG-modellene som ventes å få ytterligere flere hundre hestekrefter.

Mens flate jorder og stramme, danske rekkehus flyter forbi, er følelsen fra rattet i typisk Mercedes-stil. Du tenker kanskje at det ligger noe negativt i det, men det er slett ikke tilfellet. Nye Mercedeser har mer direkte og interessant rattfølelse enn de får anerkjennelse for, så det er relevant å trekke frem. Du merker at tilbakemeldingen fra rattet har en latent kvalitetsfølelse over seg.

Knappene til å justere setene er fysiske og mekanismen er ny. Legg merke til at det kun er to knapper til å betjene bilens fire vinduer.

Ingen CLA-modeller leveres med adaptive støtdempere, men trolig vil dette dukke opp på AMG-modellene. Du må derfor klare deg med et passivt oppsett som er vektet mot komfort. Spesielt på landevei er nye CLA behagelig, men en viss hardhet over hull og ujevnheter i lavere fart er å spore. Det er til å leve med.

Forbruk på danske veier

Siden veiene rundt København ikke er egnet til å virkelig teste en bils fulle potensial, går det tidvis veldig rolig for seg. Noen svinger er likevel å oppdrive, og da fremstår ikke CLA 350 4Matic som en utpreget sportslig bil. Den er forutsigbar og kapabel, men AMG-modellene må antas å bli vesentlig morsommere.

Luftmotstandskoeffisienten er på 0,21, mens dagens Tesla Model 3 ligger på 0,22.

Med sedat kjøring fra øvrige trafikanter, og de snille veiene Mercedes har lagt opp til, blir det tid til å sjekke strømforbruket. Forbruket er tidvis bemerkelsesverdig lavt, med observasjoner ned mot 12 kWh pr. 100 kilometer – og enda lavere i CLA 250+ med bakhjulsdrift.

For å kunne levere slike tall er det etter sigende brukt mye tid på de aerodynamiske egenskapene, også på bilens underside der det skrytes av at bilen er nærmest flat, ikke helt ulikt en skikkelig løpsbil. Selv bakhjulsopphenget er påmontert plater for å gjøre bilen mer aerodynamisk, noe Mercedes hevder er uvanlig i dette segmentet.

Konklusjon

For du må huske at Mercedes-Benz CLA er en av innstegsmodellene. Bilen er like over 4,7 meter lang og har god plass både foran og bak, men dette er ikke en C- eller E-Klasse. Dette er ikke ment å være en av de virkelig påkostede Mercedesene.

Denne spaken bruker du både til å sette bilen i gir, slik det har vært på Mercedes i mange år, men du bruker den også til å justere hvor mye regenerering CLA gir når du slipper gassen.

Med utgangspunkt i dette, evner CLA å imponere i det rolige, danske tempoet. Både 250+ med bakhjulsdrift og mektige rekkevidde, og CLA 350 4Matic med fremkommeligheten nordmenn ønsker, står seg godt. Det solide interiøret, hurtigladingen (som det ikke ble tid til å teste denne gangen) og rekkevidden gjør CLA fristende.

Selv om bilen skal lanseres allerede i september, er ikke prisen i Norge spikret. Det indikeres at en greit utstyrt CLA 350 med firehjulsdrift skal koste like under 600.000 kroner, mens modellen med bakhjulsdrift skal ligge på noe over 500.000 kroner. Med andre ord ikke stort mer enn en Tesla Model Y.

Med såpass liten avstand i pris mellom 250+ og 350 4Matic, og samtidig veldig god rekkevidde på CLA med firehjulsdrift, er det all grunn til å tro at det er sistnevnte du vil ønske deg.

Nye Mercedes-Benz CLA har et batteri på 85 kWh og lover solid rekkevidde.

Historisk sett har ikke stasjonsvognutgaven CLA Shooting Brake vært skummelt mye dyrere, og siden bagasjerommet vokser til 455 liter og de samme 101 literne foran beholdes, er trolig det mest fornuftige valget av alle modellene.

Det er samtidig ingen hemmelighet at Mercedes planlegger å komme med flere andre biler med deres nye teknologi. Kamp om kundene i Norge virker å være den nye normalen, men at nordmenn igjen fatter større interesse for Mercedes, bør forventes.