Tesla-skrekkulykken: Slik svarer Statens vegvesen
– Følger utviklingen tett.
Denne artikkelen ble først publisert hos TV 2 Broom.
I USA ble en Tesla Model 3 nylig «spiddet» på autovernet langs en motorvei i Los Banos, California. Rekkverket gikk rett gjennom hele bilen – og kom ut på baksiden.
Heldigvis var det bare sjåføren som satt i bilen, og ingen ble alvorlig skadet i det som så ut som en skikkelig skrekkulykke.
I kjølvannet av ulykken har det vært spekulasjoner om en del autovern rett og slett ikke er dimensjonert for store og tunge kjøretøy.
Tester i Sverige har indikert at slike sammenstøt kan være en utfordring med elbiler, som gjerne er tyngre enn biler med fossil drivlinje.
Les mer: Frykter dette kan være et elbilproblem
– Følger utviklingen tett
Vi har spurt seksjonssjef i Veg og gate i Statens vegvesen, Matteo Stefano Pezzucchi, hvordan situasjonen er i Norge.
– Er det solide nok autovern?
– Vi har så langt ikke registrert særlige utfordringer knyttet til elbiler og rekkverk. Temaet er likevel gjenstand for faglig diskusjon, og det er erkjent at elbiler kan ha både fordeler og ulemper sammenlignet med mer konvensjonelle kjøretøy – blant annet på grunn av vekt og konstruksjon.
Les mer: Vogntog krasjet med Tesla – dyttet bilen 800 meter!
Ikke bekymret
– Totalt sett er vi ikke bekymret, men vi følger utviklingen tett. Både Statens vegvesen og aktører i bransjen jobber kontinuerlig med å forhindre ulykker og sørge for at vegsikringsutstyret på norske veier holder høy standard. Rekkverkene som monteres i dag er trygge og i tråd med gjeldende standarder, fortsetter Pezzuchi.
– Trengs det spesielle autovern for å tåle elbiler?
– Nei, dagens rekkverk langs norske veier er dimensjonert for å håndtere et bredt spekter av kjøretøy – inkludert elbiler. De systemene som benyttes i dag, tilfredsstiller gjeldende krav til trafikksikkerhet og fungerer godt også ved påkjørsler med elbiler.
Les mer: Her hindrer Teslas autopilot alvorlig ulykke
Minimumskravet
Pezzuchi opplyser at autovernene som brukes i Norge er utviklet og testet i henhold til europeiske standarder.
– Utstyret er CE-merket og kontrollert av uavhengige tredjepartsorganer, i tråd med kravene i gjeldende europeiske regelverk. I Norge er minimumskravene for rekkverk spesifisert i vegnormal N101 Trafikksikkert sideterreng og vegsikringsutstyr.
Les mer: Dette skjer når den selvkjørende bilen tror du sover
– Mer enn nok
Standard rekkverk som brukes i Norge er testet for å absorbere en energi på rundt 82 kilonewtonmeter ved kollisjon – men det tåler normalt mer enn dette.
– Dette er mer enn tilstrekkelig for å fange opp og lede moderne kjøretøy, inkludert elbiler, til en kontrollert stans ved sammenstøt i normale hastigheter, forsikrer Pezzuchi.
Sjåføren (23) av Teslaen som krasjet i California fikk ingen alvorlige skader, og det er ingen mistanke om promille eller ruspåvirket kjøring.