Bil
Tesla Model Y:
Nå har dette blitt den norske nasjonalbilen
Har markedsandeler ingen har vært i nærheten av.
Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no
Opp gjennom årene er det noen få biler som har klart å skaffe seg en helt spesiell plass i norske bilkjøperes hjerter. VW Boble er én, Volvo 240 en annen, VW Golf og Passat hører også med her.
Men ingen av disse har klart det én bilmodell har gjort de siste årene: I lange perioder ta rundt 20 prosent av alt nybilsalg.
Vi snakker om Tesla Model Y. Bilen som har sprengt alle rekorder og som til de grader har satt konkurrentene på plass.
Dette mener ekspertene
Men hva skyldes egentlig dette? Hvorfor flokker norske bilkjøpere seg rundt et (fortsatt) ferskt elbilmerke fra USA? Og hva bør man tenke på før man eventuelt følger strømmen og kjøper en Model Y?
Vi i Broom har spurt noen av dem som følger både bilsalget og bilbransjen tett. Her kan du lese hva de mener:
Øyvind Solberg Thorsen, direktør i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)
– Hva tror du er grunnen til at Tesla Model Y selger så bra?
– Tesla Model Y er en bil som dekker mange bilkjøperes behov på en god måte. Den har god plass for en vanlig familie, mulighet for firehjulstrekk og hengerfeste, en akseptabel pris og ikke minst en meget brukervennlig og lett tilgjengelig ladenettverk over hele landet, og i resten av Europa. I tillegg er Tesla mer enn en bil, det er et digitalt mobilitetskonsept som de færreste andre bilprodusenter kan konkurrere med for tiden.
– Er det noe spesielt man bør tenke på hvis man vurderer å kjøpe den?
– Tesla har noen spesielle løsninger som en del bilførere finner vanskelig og tungvint å bruke. Det gjelder særlig at de aller fleste funksjonene er skjermbasert og «gjemmer seg» i menyen. Men det hører med til historien at andre bilkjøpere synes Teslas brukergrensesnitt er fantastisk.
Februar 2021: Her kom det viktige Model Y-nyheter
Ståle Frydenlund, seniorrådgiver / testansvarlig i Norsk elbilforening:
– Hva tror du er grunnen til at Tesla Model Y selger så bra?
– Det enkle svaret er at Model Y er en god allrounder til en attraktiv pris. Den har overlegent god plass (i sitt segment) til både folk og bagasje, og dessuten nyttelastevne som matcher. Rekkevidden er god, og den lader raskt og enkelt (plug & play i stort nettverk) både sommer og vinter.
– Ladetiden kan slås i hjel på Netflix eller Youtube, som del av ellers bra infotainment, og lydanlegget holder høy standard målt mot prisen. Mange verdsetter dessuten at Model Y kan trekke relativt tung tilhenger (1.600 kilo).
– Er det noe spesielt man bør tenke på hvis man vurderer å kjøpe den?
– Fjæringskomfort er ett av temaene som typisk diskuteres. Model Y har fast fjæring, som gjør at noen opplever den som stump, mens andre setter pris på kjøregleden fastheten gir. Det er dessuten mer hjulstøy enn mange liker. Stadig flere moderne elbiler kan brukes som batteribank (V2L), men her henger Tesla merkelig nok etter.
Over 200.000 billigere i Norge enn i Sverige
Bjørn Eirik Loftås, journalist i Broom:
– Hva tror du er grunnen til at Tesla Model Y selger så bra?
– Det handler i stor grad om at bilen scorer bra på det meste - det er en SUV med stor plass, lavt forbruk, godt utstyrt og til gunstig pris. Teslas velutbygde ladenettverk er også en viktig faktor. Tesla-entusiasmen var allerede skyhøy før lanseringen, noe som førte til at salget fikk en eventyrlig boost helt fra start. De klarte også å levere biler relativt raskt, noe mange konkurrenter ikke gjorde. Dette har helt klart vært medvirkende til at salget har holdt seg så høyt, gjennom både gode og dårlige tider på bilmarkedet.
– Er det noe spesielt man bør tenke på hvis man vurderer å kjøpe den?
– Kjøper du brukt, er det greit å vite at alle bilene fortsatt har nybilgaranti, noe som gjør Model Y til et relativt trygt valg. Sjekk at den er fulgt opp med normalt vedlikehold, oppdateringer og servicer. Be om dokumentasjon på utbedringer som er gjort. Og enten du kjøper ny eller brukt: Vurder om du trenger firehjulsdrift og stor batteripakke. Utgaven med standardbatteri og bakhjulsdrift er rimeligere, og fås ofte til gode priser på bruktmarkedet, med rekkevidde og ytelse som er mer enn nok for veldig mange.
Bil-gigant kjøpte Model X – til overpris.
Fred Magne Skillebæk, fagredaktør i elbil24.no:
– Hva tror du er grunnen til at Tesla Model Y selger så bra?
– Én million fluer kan ikke ta feil. Model Y er den bilen i klassen som skiller seg ut med best spesifikasjoner på papiret og den leverer i praksis. Bilen er bygget som en elbil fra bunnen av, noe den tjener på i alle ledd. Den byr på best spesifikasjoner når det gjelder plass i antall liter bagasjerom. Den har klassens største frunk, den har klassens beste bagasjerom, den har god beinplass for dem som skal sitte i baksetet. I tillegg byr den på svært god trekkevne. Og gode fasiliteter for dem i forsetet.
– Bilen er bygget rundt programvaren, slik en fremtidsrettet bil skal være. Dette gjør at den kan oppgraderes i alle ledd på dypeste nivå, ikke bare på infotainment i form av navigasjon og kartoppdateringer, slik mange av konkurrentene gjør. Tesla har fortstått kundens krav om rekkevidde og ladefart, ikke bare én av delene. Det gjør at Model Y byr på lengst rekkevidde i kombinasjon med høyest ladeeffekt – begge deler høyst etterspurt av kundene.
– Er det noe spesielt man bør tenke på hvis man vurderer å kjøpe den?
– Tesla byr på markedets rimeligste bilhold, og skor seg ikke på at kundene må inn til en overflødig service en gang per år. Deres motto er at du ikke trenger komme inn før bilen selv rapporterer om et problem. Dette er penger spart for kundene.
– På Model Y virker det også som om alle barnesykdommene fra Model 3 er fjernet. Det er få rapporter om lakkproblemer, det er så godt som ingen om knekte bærearmer, som på Model S, og det er generelt få gjentagende feil. Vi råder likevel potensielle kunder til å lese i Facebook-gruppene, der eiere av Model Y snakker om sine opplevelser. Disse er en god kilde til informasjon.
– En av gjengangerne kan være problemer med varmepumpene, som til tider er byttet både en og to ganger, men dette gjelder et fåtall av bilene, og kan ikke anses som et stort problem. Når nær én av fire nybilkunder velger en Tesla Model Y, så er vi tilbake på at en million fluer ikke kan ta feil. Per i dag er det heller ingen tegn til at bilene har dårlig annenhåndsverdi, sammenlignet med andre i samme klasse. På generelt grunnlag vil vi likevel ikke råde noen til å kjøpe en elbil som nærmer seg utløp av garantiperioden, uten å ha tatt en garantiutløpstest. En bil utenfor garantitiden bør også ha en betydelig lavere pris enn en bil innenfor garantitiden.
– Vårt generelle råd er at Model Y per i dag er det beste kjøpet i sin prisklasse, og det selv etter at de nærmeste konkurrentene har oppgradert sine biler til å være noe bedre enn da de ble lansert. Men konkurrentene har fortsatt en vei å gå. Tesla Model Y leder fortsatt løpet i denne klassen, og det med relativt god margin.
(Disclaimer fra Fred Magne Skillebæk: Undertegnede er selv eier av en Tesla Model Y Performance. Eget valg av bil er basert på de samme kriteriene folk flest legger til grunn for sine bilvalg).