Reisenyheter
Sverige dropper Norge til fordel for Kina
Turistbyrået Visit Sweden, som tilhører et land mange ser på som opphavslandet til nyordet «flyskam», dropper to naboland for å satse på turister som kommer langveis fra.
Både nordmenn og dansker har lenge vært en stor del av turismen i Sverige, og per i dag står nordmenn for omtrent 50 prosent av all turisme i Vest-Sverige. Allikevel ønsker Sverige å satse på turister fra andre land i Europa, USA og Asia. Kontorene i Norge og Danmark skal dermed etter planen legges ned innen et år. Det var Gøteborgs-Posten som først omtalte saken.
– Med den økonomiske situasjonen vi har, tror vi at vi drar mest nytte av å skape mer imageskapende Sverige-markedsføring i de landene der det er mange reisende som er nysgjerrige på landet, sier Ewa Lagerqvist, administrerende direktør i Visit Sweden i en pressemelding.
Lagerqvist understreker til Gøteborgs-Posten at turister fra Norge og Danmark er svært viktige for Sverige, men at de svenske destinasjonene selv har mulighet og kunnskap til å markedsføre seg selv til de aktuelle turistene.
Turistbyrået sier samtidig at de ikke ser for seg at interessen for å besøke Sverige vil bli noe mindre uten markedsføringen kontorene bidrar med.
Ved å fjerne ressursene som tidligere har blitt brukt på markedsføring til Norge og Danmark, ønsker Visit Sweden i stedet å tiltrekke millioner av turister fra europeiske land som Tyskland, Storbritannia, Nederland og Frankrike, asiatiske land som Kina og India, samt USA.
Dette vil føre til at statlige turistkroner vil komme til større nytte enn i de to nabomarkedene, heter det i pressemeldingen fra Visit Sweden.