Bil

Støtter salg av fossilbiler: – Må ikke bli en heksejakt på de siste prosentene

Med en elbilandel nær 90 prosent er 2025-målet i praksis nådd, mener Hilberg Ove Johansen i Amcar. Han roser VW-importøren for å vurdere å snu i elbilpolitikken.

I tillegg til en god del hverdagslige hybridmodeller fra Toyota, er det nå entusiastbiler som denne BMW M2 som dominerer andelen av nybilsalget i Norge som ikke er helelektrisk.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

– Det er modig av Volkswagen og Hekneby å åpne for salg av bensin- og dieselbiler etter at de gikk så hardt ut og skulle bli helelektriske, mener daglig leder Hilberg Ove Johansen i Amcar etter at Volkswagens importsjef i Norge, Ulf Tore Hekneby, kunngjorde at de vurderer å vrake policyen om å bare selge elektriske personbiler i Norge.

Amcar har har drøyt 60.000 medlemmer og 164 tilsluttede entusiastklubber – ikke bare for amerikanske biler. Også den norske VW-Audi-klubben og Porsche-klubben er tilknyttet forbundet.

Hilberg Ove Johansen, daglig leder i Amcar. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
Hilberg Ove Johansen, daglig leder i Amcar.

Håper SV griper inn

Hekneby, som er adm. direktør i importselskapet Harald A. Møller AS, kom med «trusselen» om å gjenoppta salget av ikke-elektriske VW-personbiler etter at regjeringens forslag til statsbudsjett ble lagt frem på mandag.

Siden nyttår har Harald A. Møller kun importert elektriske personbiler, men salget lever ikke opp til forventningene.

I en pressemelding mandag reagerte Hekneby på at «avgiftssystemet slik det fremstår nå åpner for en fossilandel på 10 til 20 prosent», og at «om regjeringen er tilfreds med det, kan ikke vi sitte stille og se på at konkurrentene våre boltrer seg fritt i den delen av markedet».

Den norske VW-sjefen uttalte videre at budsjettforhandlingene med SV er «siste mulighet til å nå elbilmålet».

Som Finansavisen omtalte i går, er det først og fremst erkerivalen Toyota som er en konkurrent i dette markedet. Hekneby har også tidligere kommet med utspill om høyere avgifter på hybridbiler, noe som først og fremst ville rammet Toyota.

Det er så mange incentiver til å kjøpe en elbil at vi ikke trenger noe hysteri rundt de siste prosentene.

– Du er positiv til at Møller vurderer å snu?

– Jajaja, jeg er kjempepositiv, jeg synes det er bra, sier Johansen i Amcar.

– Du tolker ikke utspillet som et forsøk på å presse ut konkurrenter?

– Jeg merker meg hva Toyota svarer, og jeg har lyst til å svare på samme måte. Jeg synes det er bra at Hekneby og VW synes det går an å selge noen bensin- og dieselbiler.

Adm. direktør i Toyota Norge, Piotr Pawlak, uttalte til Finansavisen at selskapet retter sin oppmerksomhet «på å dekke kundenes behov», og at de derfor vil tilby både elbiler og hybridbiler også neste år.

Adm. direktør Ulf Tore Hekneby i Harald A. Møller AS liker ikke at konkurrenter tilbyr konvensjonelle biler. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
Adm. direktør Ulf Tore Hekneby i Harald A. Møller AS liker ikke at konkurrenter tilbyr konvensjonelle biler.

Vil avverge heksejakt

En fossilandel på 10–20 prosent, som Hekneby hevder han frykter, er uansett ikke helt i tråd med dagens virkelighet. Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har elbiler utgjort 88 prosent av salget hittil i år. I tredje kvartal spratt andelen opp til hele 95 prosent.

Biler som kun gikk på bensin og diesel, uten hybrid drivlinje, utgjorde bare 2 prosent i dette kvartalet.

Amcar mener dermed at myndighetenes mål om 100 prosent elbilandel i nybilsalget i 2025 i praksis er nådd.

– Det må ikke bli en heksejakt på de siste prosentene. Det vil alltid være entusiaster som ønsker å kjøpe en bensin- eller dieselbil, sier Johansen.

Han tror ikke på noe comeback for fossilbiler, slik VW-importøren har advart mot om ikke avgiftene for slike biler økes.

– Det er jo allerede 280.000 kroner i avgifter på en Skoda Superb (fossilbil, journ. anm.). Det er så mange incentiver til å kjøpe en elbil at vi ikke trenger noe hysteri rundt de siste prosentene. Ni av ti kjøper elbil, og utbudet blir bedre og bedre, sier Johansen.

Han omtaler Volkswagens motorteknologi som «svært effektiv og miljøvennlig», og sier han er glad for at Hekneby vurderer å bevege seg bort fra «symbolpolitikk som ikke har noen reell miljø- eller klimaeffekt».

– Det har vel en miljøeffekt å skifte ut hundretusener av fossilbiler med elektriske?

– Jo, men i Norge er man på god vei. Folk har kjøpt elbiler i stort monn. Vi er ti år foran de globale målene, sier Johansen.