Store prisforskjeller: – Gjelder å være lur

Nå skal mange bruke ladestasjonene.

Sommeren er travel rundt om på ladestasjonene. Men før du stopper og plugger til, kan det være lurt å sjekke prisene.
Publisert

(Denne artikkelen ble først publisert på Broom)

De fleste som har elbil lader klart mest hjemme, og trenger dermed ikke tenke så mye på hva det koster å bruke hurtig- og lynladere.

Men i ferietiden går trafikken på ladestasjonene i været. Og da kan det være veldig viktig å sette seg litt inn i hva det koster hos de ulike aktørene. 

En prisinnhenting gjort av NAFs viser at det kan være mye penger å spare på å velge rimeligste ladeleverandør. 

Nils Sødal er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, her fra ladetesten under sommerens store elbiltest - El Prix.

Drop in er dyrest

– Prisforskjellen mellom billigst og dyrest er på nær fire kroner. Så det gjelder å være lur i ladingen, sier Nils Sødal som er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. 

De fleste ladeoperatørene har en fast pris. Unntaket er Tesla som kjører dynamiske priser. Billigste måte å lade på en Tesla-lader er 2 kroner, men da skal du treffe riktig tidspunkt og være abonnent. 

Dyrest i klassen er Koples drop-in pris på 6,29 kroner.

Les også: Så mange mener ladingen tar for lang tid

På noen ladestasjoner er det enkelt å se hva strømmen koster, men det gjelder langt fra alle.

Dobbeltsjekk at det lønner seg

I tillegg til å velge rimeligste ladeoperatør, kan det være rabatter å hente gjennom medlemskap i ulike bilorganisasjoner. Flere av ladeoperatørene gir også rabatter om du registrerer deg som kunde. Ulike kredittkort kan også gi deg ytterligere rabatt. 

Dessuten finnes det ladeavtaler, enten gjennom ladeoperatørene, bilmerket ditt eller andre leverandører.

– Sjekk ut ulike ladeavtaler, men vær nøye på å regne ut om det lønner seg. Selv om du får en god pris på laderen med en avtale, spises det fort opp av abonnementskostnaden. Så regn ut hvor mye du hurtiglader i abonnementsperioden, trekk fra abonnementskostnadene og se om det lønner seg, avslutter Sødal.

Les også: 83.000 gir blaffen i elbil-råd