Bil
Stor oversikt: 10 nybiler til under 300.000 kroner
Nå begynner utvalget å bli stort!
(Denne saken ble først publisert på Broom).
Utvalget av rimeligere elbilmodeller har økt kraftig den siste tiden. Samtidig har vi sett flere priskutt på modeller som allerede har vært på markedet en stund.
Årsakene er flere. For det første har konkurransen blitt skjerpet, blant annet takket være Kinas inntog i markedet. For det andre har batteriprisene sunket mye den siste tiden. Dermed har produsentene mer å gå på enn tidligere.
Og for det tredje – og kanskje aller viktigst: Bilprodusentene har fått kniven på strupen av EU-myndighetene. Budskapet er enkelt: Selg flere elbiler i Europa, eller få store utslippsbøter.
Det viktigste virkemiddelet for å få folk til å velge elbil, er å få prisene ned. Derfor er det sannsynlig at vi kommer til å se langt flere «budsjettbiler» i markedet i tiden som kommer, både i Norge og i resten av Europa.
Ti til under 300.000
Vi har tatt en gjennomgang av modellene som allerede er i markedet, og har funnet ti som har en startpris på inntil 300.000 kroner. Sist vi gjorde samme øvelse var i fjor sommer. Den gang fant vi bare fem.
Under har vi laget en kort presentasjon av alle ti, sortert alfabetisk. Du finner også tabeller med de viktigste tekniske dataene under hver modell. Hvis du har en stor skjerm og ønsker å sammenligne spesifikasjonene tabellarisk, kan du klikke her.
BYD Dolphin: Fra 299.900 kroner
Kompakt familiebil som kom på markedet i fjor. Det er god plass om bord til fører og tre passasjerer. Bagasjeplassen er midt på treet for bilstørrelsen.
Dette er en av bilene i utvalget med best rekkevidde, med inntil 427 kilometer. De øvrige ytelsene er også bra, men merk at hurtiglading er begrenset til 88 kW. Det er langt bak de beste, som byr på inntil 145 kW.
Dolphin kan ikke utstyres med hengerfeste, noe som kan være et ankepunkt for enkelte.
Ladekabel til ladeboks, samt lokal frakt og klargjøring kommer i tillegg til prisen. Derfor ender sluttsummen på noe over 300.000 kroner.
Citroën ë-C3: Fra 219.900 kroner
Denne bilen er noe mer kompakt og er enklere utstyrt enn Dolphin. Men så er også prisen vesentlig lavere. Citroën ë-C3 er rett og slett en av Europas aller billigste elbiler.
Dette er en bybil som egner seg aller best til småkjøring. Ytelsene er beskjedne i elbilsammenheng, men 326 kilometer rekkevidde holder for mange.
Pluss for at du både kan dra henger og ha last på taket.
Dongfeng Nammi Box: Fra 199.900 kroner
I skrivende stund er dette Norges billigste elbil. Den er også av bilene med svakest motorytelse og kortest rekkevidde. Dette er en utpreget bybil som trives best i nærheten av en ladestasjon.
For øvrig er utstyrsnivået overraskende bra, med blant annet stor infotainmentskjerm, navigasjon og førerstøttesystemer. Stort pluss også for at den kan utstyres med hengerfeste og dra henger på inntil 750 kilo.
Merk at lokal frakt og klargjøring kommer i tillegg til prisen. Derfor havner du på noe over 200.000 kroner. Uansett mye bil for pengene.
Honda e:ny1: Fra 299.900
Kjekk familiebil som dessverre var priset altfor høyt da den kom på markedet i 2023. Etter flere priskutt, får du den nå fra 299.900 kroner. Og er attpåtil både vinterhjul og lokal frakt/klargjøring med i prisen.
Og det er ikke noen tvil om at du her får mye bil for pengene, inkludert god motorytelse og inntil 412 km rekkevidde. Det er kun BYD Dolphin og JAC E-JS4 som byr på bedre rekkevidde – i hvert fall på papiret.
Merk at modellen ikke tar taklast. Den kan heller ikke utstyres med hengerfeste, noe som naturligvis er negativt for enkelte.
JAC E30X: Fra 219.900 kroner
Nylig annonserte E30X fra kinesiske JAC, blir en av Norges aller billigste biler. Dette er en kompakt bybil, som i likhet med Dongfeng Nammi Box kommer ganske godt utstyrt, prisen tatt i betraktning.
Ytelsene er dessuten langt bedre enn for Nammi Box, men noen racer er dette uansett ikke. Rekkevidden er også relativt beskjeden, med 281 kilometer.
Merk at modellen ikke tar taklast. Den kan heller ikke utstyres med hengerfeste.
Dessuten kommer kostnader knyttet til lokal frakt og klargjøring i tillegg til den oppgitte prisen. Dermed havner du et stykke over 219.900 kroner.
JAC e-JS4: Fra 299.900 kroner
Nok et eksempel på en bil som kostet vesentlig mer ved lanseringen i 2022. Nå er prisen under 300.000 kroner, og det er utvilsomt mye bil for pengene.
Her snakker vi om en fullverdig familie-SUV med rekkevidde på inntil 433 kilometer, med stort bagasjerom og god plass om bord. Her er også mulighet for både taklast og tilhenger.
Sluttsummen ender riktignok på noe over 300.000, takket være at lakk(!), lokal frakt og klargjøring ikke er inkludert i den annonserte prisen.
Mazda MX-30: Fra 226.400 kroner
Den har vært på kampanje til 219.900 kroner lenge. Nå er prisen satt litt opp, men det er fortsatt langt under «normalpris» på 279.900 kroner.
Vi snakker om Mazda MX-30, som har vært på markedet siden 2020, og som har solgt jevnt og trutt. Dette er en relativt romslig og godt utstyrt bil som framstår som langt dyrere enn den er. Det viser blant annet vår egen test, som du finner lenke til under.
Det som drar ned, er rekkevidden på bare 200 kilometer, samt hurtiglading som er alt annet enn hurtig. Likevel står du ikke veldig lenge ved ladestolpen, takket være det lille batteriet.
Bruker du den mest til småkjøring, får du svært mye bil for pengene her.
MG4: Fra 279.900 kroner
Kompakte MG4 har blitt en fin suksess for MG i Norge. Dette er en bil i størrelsesklasse «Golf», med greie spesifikasjoner og ytelser. Plassen om bord er heller ikke verst, blant annet takket være god akselavstand.
Fortjener også en pluss for at den både kan ta taklast og utstyres med hengerfeste. Maksvekt på henger er imidlertid begrenset til 500 kilo.
MG har dessuten sju års nybilgaranti, der de fleste konkurrentene stopper på fem. Absolutt en modell å ta med i vurderingen om du skal handle på budsjett.
Skoda Elroq: Fra 299.900 kroner
Det var mange som ble overrasket da Skoda avslørte startprisen på nye Elroq. Dette er nemlig en fullverdig familiebil på nesten 4,5 meter i lengden, med stor plass om bord til både passasjerer og bagasje.
Dessuten kan Elroq dra henger på inntil 1.000 kilo og ha inntil 75 kilo på taket.
Bilen har mange smarte løsninger om bord, og byr dessuten på best ladeeffekt av samtlige (sammen med ID.3). Det kan bety mindre venting ved ladestolpen i forhold til flere andre i denne oversikten.
VW ID.3: fra 300.336 kroner
Nok en modell som har fått barbert innstegsprisen i det siste. Modellen har vært på markedet siden 2020, og Pure er innstegsutgavensom nå koster 300.000 kroner.
Vi snakker om en kompakt bil med god innvendig plass, takket være lang akselavstand. Motorisering og batteripakke er samme som på Elroq.
Det betyr greie ytelser og brukbar rekkevidde, samt oversiktens raskeste ladeeffekt.
Merk at ID.3 hverken tar taklast eller kan utstyres med hengerfeste. Det er nok et ankepunkt for enkelte. For øvrig ingen tvil om at du også her får mye bra bil for pengene.
Renner på med biler – flere på vei
I tillegg til de ti vi har omtalt over, kan du finne flere modeller på kampanje til under 300.000. Rett før denne saken ble publisert, annonserte MG nok en gang priskutt på kompakt-SUVen ZS EV. Den får du nå fra 294.900 kroner.
Og som om ikke det var nok. Citroën har nettopp annonsert prisen på Citroën ë-C4 facelift. Den starter på 299.900 kroner.
Senere kommer Opel Frontera, og den starter sannsynlig på godt under 250.000 kroner når den kommer til våren. SUVen Citroën ë-C3 Aircross ventes i april, og blir sannsynligvis ikke mye dyrere.
Ser vi litt lenger frem, kommer både Renault Twingo E-Tech , VW ID.2 og en rekke andre modeller, med prislapper sannsynligvis godt nede på 200.000-tallet.
Det knyttes også stor spenning til om Tesla kommer til å lansere en «billigbil» i løpet av året. Mye tyder på at de har planer om nettopp det.
Broom følger nøye med, og skal gi deg nyhetene så snart de dukker opp.