Motor

Stian brukte 10 år – nå skal den startes

– Jeg skjelver fælt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen og videoen ble først publisert hos TV 2 Broom.

Stian Solbakken fra Vikersund kjøpte drømmebilen fra 70-tallet, en Ford Escort Mk1. Det gjorde han for ti år siden. Planen var å få den i stand raskt.

Så tok hverdagen ham – og det gikk fem år uten at han var i nærheten av å bli ferdig.

Men de siste årene har han endelig fått tid til å prioritere prosjektbilen, i tillegg til alt annet han bruker tid på.

– Den ble først ribbet totalt. Plukket helt i biter. Så var det sandblåsing og sveising. Masse sveising. Målet er jo at det skal bli veldig bra, forteller Solbakken.

Nå er tiden kommet for den aller første starten. Alle ledninger er koblet på – og det er bare å vri om nøkkelen ...

Se video av bilen og oppstarten øverst i artikkelen

Les også: Det er en grunn til at den gamle Forden koster 250.000 kroner

Du kan gjerne gå denne bilen etter i sømmene. Det er svært vanskelig å finne noe å sette fingeren på.

Sportsbil for hvermannsen

Første generasjon Ford Escort ble produsert i Europa fra 1968. Men RS 2000-utgaven kom først i 1972. 

Den har en firesylindret 2-liters motor på opptil 110 hestekrefter i enkelte markeder. Det var ikke småtteri i sin tid. 

Oppskriften med en kraftig motor, gode kjøreegenskaper og en folkelig pris, traff markedet godt.

Den har motorsport-historien på plass, også. Blant annet med seier i London-Mexico World Cup Rally.

Les også: Escort RS 2000: Mer sjelden enn du kanskje tror

Sjelden

I dag er det svært få originale og velholdte RS 2000 igjen på markedet. De fleste er kjørt i fillebiter, eller rustet bort.

Men en av de aller fineste befinner seg utvilsomt i Vikersund.

Her er alle detaljer ivaretatt. Denne tåler gransking med lupe – både over, under og på innsiden! 

Motorrommet er som nytt, hele ledningsnettet er trukket om, bremser og understell er tilpasset – og tidsriktige felger er på plass. 

Les også: Biltilbehør: Hot på 80-tallet – sjeldent i dag

Skjelver fælt

Det mangler bare å få liv i den hissige motoren mellom forskjermene. 

Etter ti år med tålmodighet, er det endelig klart for å forsøke å puste liv i den.

– Jeg skjelver fælt, innrømmer bilentusiasten når han gjør seg klar til å vri om nøkkelen ...

Les også: Her finner du vår bruktbilguide på Ford-modellene

Se den første oppstarten på 10 år – og den flotte bilen her: