Bil

Statens Vegvesen bygger DAB-anlegg i mange tunneler
– Det burde selvfølgelig vært på plass da FM-nettet ble slukket

Utbyggingen vil koste over åtte millioner kroner.

Statens Vegvesen skal bygge DAB-anlegg i 27 tunneler som er under 500 meter lange i Hordaland, Aust-Agder, Vest-Agder, Telemark, Buskerud og Vestfold. Illustrasjonsfoto.
Publisert Sist oppdatert

Statens Vegvesen Region Sør bekrefter at det skal bygges DAB+-anlegg i 27 tunneler som er kortere enn 500 meter.

I henhold til sikkerhetsforskrifter skal det være DAB+-signaler i alle tunneler som er over 500 meter. Likevel velger Statens Vegvesen å bygge ut DAB-signaler i tunneler som er kortere enn den nevnte distansen også.

Dette er en service til trafikantene, sier senioringeniør i Statens Vegvesen, Jan Øyvind Pedersen.

Han understreker at Vegvesenet ikke er pålagt å gjøre denne jobben.

Tunnelene det gjelder ligger i Vest-Agder, Aust-Agder, Hordaland, Telemark, Buskerud og Vestfold (se faktaboks).

– Gode nyheter

Kommunikasjonssjef i Statens Vegvesen Region Sør, Lars Helge Rasch, opplyser overfor ABC Nyheter at det ikke har vært DAB-signaler i de 27 tunnelene tidligere.

Administrerende direktør i Norges Lastebileier Forbund, Geir A. Mo. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Administrerende direktør i Norges Lastebileier Forbund, Geir A. Mo.

– Dette er gode nyheter. All honnør til Statens Vegvesen som prioriterer dette, sier Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), til ABC Nyheter.

NLF er en politisk uavhengig nærings- og arbeidsgiverorganisasjon for lastebileiere, og har 4000 medlemmer som representerer rundt 15.000 lastebiler.

Statens Vegvesen anslår at det vil koste over åtte millioner kroner å bygge ut DAB+-anlegg i tunnelene.

Det er helt nødvendig for å sikre sammenhengende dekning langs våre viktigste veier, og burde selvfølgelig vært på plass da FM-nettet ble slukket. Større er desto tilfredsheten med at Statens Vegvesen nå griper fatt i dette, sier Mo.

Det er ventet at DAB-utbyggingen i tunnelene vil være ferdig i løpet av året.

Følgende tunneler vil få DAB+

  • Bruråsen, Aust-Agder
  • Åtlandstunnelen, Vest-Agder
  • Lindlandtunnelen, Vest-Agder
  • Svindlandtunnelen, Vest-Agder
  • Gaupåstunnelen, Vest-Agder
  • Lavolltunnelen, Vest-Agder
  • Siratunnelen, Vest-Agder
  • Gjeilenetunnelen, Vest-Agder
  • Djupedaltunnelen, Vest-Agder
  • Bykle 1 (Byklestigen), Aust-Agder
  • Bykle 2 (Sandfjødd eller Svåa, Aust-Agder
  • Havstad-Kuviga, Aust-Agder
  • Bjorvika, Aust-Agder
  • Østre Vallesverd, Aust-Agder
  • Trøde-Bråhei, Aust-Agder
  • Telemarksporten, Telemark
  • Svandalflona rasoverbygg, Hordaland
  • Slåttekåstunnelen, Telemark
  • Sannerholttunnelen, Telemark
  • Holtetunnelen, Telemark
  • Hovengtunnelen, Telemark
  • Stenbjørnrød miljøtunnel, Vestfold
  • Natvall mijøtunnel, Vestfold
  • Malerødtunnelen, Vestfold
  • Sandbekkåstunnelen, Vestfold
  • Slottsfjelltunnelen, Vestfold
  • Skarettunnelen, Buskerud

(Kilde: Statens Vegvesen)

Slukkingen av FM-nettet, som skjedde over hele landet i løpet av fjoråret, har blitt sterkt kritisert.

Radiodigitaliseringen ble vedtatt i 2011 av Stortinget. Det var kun Fremskrittspartiet som stemte imot forslaget.

Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum mener politikerne nå bør svelge personlig stolthet, og vil be Stortinget se på kostnaden ved å skru på FM-nettet igjen.

Les også:

Høyre: – Å skru på FM-nettet igjen blir å rygge inn i fremtiden

Tidenes laveste lyttertall på radio: – DAB er årsaken

IT-ekspert om DAB: – Stortinget ble ført bak lyset av NRK