Bil
Sportsbilen til Ståle-Jakob og Linda skiller seg ut
Ser du hvorfor?
Denne artikkelen ble først publisert på Broom.
Når så du sist en Ford Mustang – og da mener vi ikke den elektriske – som trakk en tilhenger på norske veier? Sannsynligvis er det lenge siden – eller det har aldri skjedd at du har sett det.
Men hvis du har sett det – er oddsen store for at det er nettopp Ståle-Jakob Valø og Linda Klausen sin bil og campingvogn du har sett.
Ekteparet har nemlig en 1968-modell Ford Mustang cabriolet – ombygd til en Shelby replica – med hengerfeste. Og til den har de en egnet campingvogn som de tar med seg på tur.
Jubileum
– Bilen er godkjent med opptil 1350 kilo hengervekt. Så vi har skaffet oss en vogn som passer fint til bilen, forteller Valø til Broom.
Han og kona er på årets store treff – Mustang Speed Week i Elverum – sammen med hundrevis av andre. Èn ting har alle felles: De elsker Ford Mustang!
I år det ekstra trøkk rundt treffet, fordi den ikoniske modellen fyller 60 år. Gatene i Elverum er smekkfulle av Mustanger i alle mulige varianter og farger.
Hyggelig miljø
Mustang Speed Week inneholder blant annet utstilling, banekjøring på tid, dragrace og selvsagt oppstilling i sentrum.
– Noe av det som gjør det moro å eie en Mustang, er det sosiale. Man møter mange likesinnede og hyggelige folk. Denne helga er et av årets høydepunkter, forteller Valø og Klausen.
De to har ikke med seg campingvogna, denne gangen. Men Shelby-cabrioleten er selvsagt på plass.
Inspirert av broren
Det hele startet med at broren til Ståle-Jakob jobbet hos Ford Norge, og skaffet lillebroren noen bilblader.
– Interessen startet i tenårene. I noe som hette Ford Nytt så jeg at Øystein Sunde hadde en 1969 Ford Mustang. Da bestemte jeg meg: En sånn skal jeg ha! Jeg ville helst ha en Shelby – men det fantes ingen i Norge. Det endte med at jeg kjøpte denne bilen i 1984. Jeg fant ingen Shelby-utgaver. Men en kompis viste meg at det var mulig å bygge Shelby-utgaver selv. Jeg brukte noen år på å få den helt ferdig. Den ble plukket helt ned i molekyler, sandblåst, sveist rust og bygget den opp igjen – som en Shelby-utgave.
Nå har han eid sin egen selvbygde drømmebil i 40 år.
Mye oppmerksomhet
Bilen og ikke minst ekvipasjen, de gangene campingvogna er med, vekker mye oppmerksomhet.
– Det er stadig folk som gir tommel opp og spør om bilen. Det er hyggelig. Veldig mange lurer på om den bruker mye bensin. Vi bor jo i Norge, og da spør folk som sånt, humrer Klausen.
– Jeg pleier å svare at vi forholder oss til smil per smil, og ikke liter per mil.