Motor
Splitter ny Mercedes knuser Tesla
Helt nye Mercedes GLB fås med fem eller syv seter. Det er ikke bare rekkevidden og ladingen som er bedre enn på Tesla Model Y, men også noe kanskje enda viktigere.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Den er blitt større enn før og fått et nytt navn. Mercedes EQB, som det er 4.800 stykker av i Norge, ble nylig faset ut og nå er en erstatter på plass.
Dette er nye Mercedes GLB – en bil som bør friste mange barnefamilier i Norge.
Slår Tesla på plass
Bilen måler 4.732 millimeter mens en Tesla Model Y måler 4.790 millimeter. Nye Mercedes GLB er med andre ord ikke en liten bil, og den kan fås med syv seter om du ønsker det.
Velges bilen med fem seter, er bagasjerommet på 540 liter. Går du for syv, krymper det til 480 liter.
Uavhengig av antall seter er bagasjerommet under panseret bemerkelsesverdig stort, noe norske familier kan sette pris på.
Tesla er ikke lenger kongen av store bagasjerom foran, for nye Mercedes GLB rommer 127 liter foran, mot Teslas 117 liter.
Plassen foran er kanskje ikke gigantisk, men på tilhengervekt er GLB overlegen. Den kan trekke 2.000 kilo, mot 1.600 kilo for Tesla Model Y.
Rekkevidde og lading
I utgangspunktet kan nye GLB leveres med to forskjellige motorkonfigurasjoner. 250+ har bakhjulsdrift og mellom 542 og 631 kilometers rekkevidde. Imidlertid er det firehjulsdrift de fleste nordmenn foretrekker i en slik bil, noe Mercedes-Benz heldigvis leverer nå.
Da heter modellen GLB 350 4Matic og rekkevidden synker til mellom 521 og 614 kilometer. Det er bedre enn på en Tesla Model Y Long Range firehjulsdrift, men med svært liten margin.
Kanskje vel så interessant er det at Mercedes introduserer 800 volt elektrisk arkitektur også her, slik de allerede har på nye Mercedes CLA.
Det muliggjør rask lading med effekt på opptil 320 kW. En Tesla Model Y har halvparten så mange volt og maksimal effekt på 250 kW.
Mercedes hevder at nye GLB kan lade opp til å kunne kjøre 260 nye kilometer på bare 10 minutter.
Både GLK 250+ og 350 4Matic har et batteri på 86 kWh. Sistnevnte har forøvrig 353 hestekrefter og skal nå 100 på 5,5 sekunder.
Stjerner i sikte
Mercedes er stolt av sin stjernelogo. Den dukker opp mange steder på nye GLB, blant annet i grillen med 94 stjerner. Selve lyktene har også opplyste stjerner og i soltaket er det ytterligere 158 stjerner.
Innvendig ligner det forøvrig mye på interiøret du finner i nye Mercedes CLA. Den digre flaten, som inneholder to eller tre skjermer avhengig av ekstrautstyr, er til stede også på GLB.
Skjermen foran sjåføren er 10,25 tommer, mens skjermen i midten og den foran passasjeren er 35,6 tommer hver. Blant standardutstyret finner du radarbasert fartsholder, og bilen har forøvrig åtte kameraer, fem radarsensorer, 12 ultralydsensorer og en vannkjølt høyytelsesdata som skal kunne takle fremtidige oppdateringer, skriver Mercedes.
Pris og levering
Bertel O. Steen, som importerer Mercedes-Benz til Norge, har ikke besvart Finansavisens henvendelser om nye GLB. Hva bilen skal koste, og når den kan leveres i Norge, er derfor ukjent.
Utgående Mercedes EQB koster fra 486.300 kroner, mens den rimeligste med firehjulsdrift koster fra 499.900 kroner. Nye Mercedes CLA, som deler mange komponenter med GLB, koster også fra 499.900 kroner. Her ligger modellen med firehjulsdrift (CLA 350 4Matic) med startpris på 599.900 kroner.
Det vil slik sett ikke være uventet om nye GLB plasserer seg i dette området.
I Tyskland har GLB 350 4Matic en listepris på 62.178 euro, tilsvarende om lag 733.000 kroner.