Penger

– Spar en tredjedel av matbudsjettet ved å bytte til butikkenes billigprodukter

Å velge billigprodukter trenger ikke gå ut over næringsinnhold eller kvalitet. Men for noen varegrupper er det best å velge originalvare, ifølge ernæringsfysiolog.

– EN LØK ER EN LØK: – Når det gjelder frukt og grønnsaker er både smak og næringsinnhold det samme. Det gjelder også for produkter med rene råvarer som for eksempel frossen laksefilet, sier ernæringsfysiolog Tine Mejlbo Sundfør.
Publisert Sist oppdatert

Forbrukerøkonom Elin Reitan i Nordeas beste sparetips er å bytte fra originalvare til butikkenes billigprodukter, skriver NRK.

Reitan mener norske husholdninger på denne måten kan kutte en tredjedel av matbudsjettet.

Innsparingen trenger heller ikke å bety at man må spise mindre sunt, ifølge klinisk ernæringsfysiolog Tine Mejlbo Sundfør ved Oslo universitetssykehus.

Hun sier sier til NRK at at billigproduktene og kjedenes egne merkevarer ofte har nesten nøyaktig samme næringsinnhold som originalvarene.

– En løk er en løk, og en paprika en paprika. Når det gjelder frukt og grønnsaker er både smak og næringsinnhold det samme. Det gjelder også for produkter med rene råvarer som for eksempel frossen laksefilet, sier Sundfør.

Gulost, makrell i tomat, smøreost og hermetikk er andre produkter man gjerne kan bytte ut uten at det går på bekostning av næringsinnholdet.

Les også: Gjerrigknarken: 9 grunnleggende sparetips som enkelt sparer deg for penger

Sjekk syltetøy, kjøtt- og brødprodukter

For noen varegrupper bør man derimot holde seg til merkevarene, eller i hvert fall sjekke innholdet før man bytter til billigprodukter, råder Sundfør.

Det gjelder blant annet brødprodukter, blandede kjøttprodukter og syltetøy.

For eksempel inneholder de ernæringsmessig beste syltetøyene i butikken opp mot 80 prosent bær, mens det i billigsyltetøy kan være ned mot 40 prosent.

Les også: Forbrukerøkonom: – Som å kaste penger rett ut av vinduet

– Forbrukerne blir forvirret av lav pris

Forskningssjef Arne Dulsrud i Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) mener også kvaliteten er den samme i mange av billigproduktene.

– Kjedenes egne merkevarer er ofte ikke noe dårligere enn originalene. Hadde forbrukerne oppdaget det, ville alle kjøpt de billigere variantene. Men når pris ikke reflekterer kvalitetsforskjell blir forbrukeren forvirret, sier Dulsrud til NRK.

Sett av tid til Skattemeldingen:– De som får penger til gode, sier seg fornøyd med det