Livsstil

«Smurfebilen» kan bli Kinas neste bestselger

Den nye mikrobilen Livan Smurf skal koste rundt 54.000 kroner.

Livan Smurf er bygget på Panda Mini-plattformen.
Publisert

Smurf er en kompakt og folkelig elbil for bybruk. Modellen er 3,10 meter lang og veier rundt 815 kilo. Den har én elmotor på 30 kW, toppfart på 100 km/t og et litium-jern-fosfat-batteri (LFP) på rundt 17 kWt.  Anslått rekkevidde er på cirka 200 kilometer, etter den kinesiske CLTC-standarden. 

Startprisen skal være under 36.000 kinesiske yuan, tilsvarende 54.000 kroner.

Med lukket grill, store runde «Forest Spirit Eye»-lykter og en kort støtfanger skal fronten gi et smilende uttrykk. Ladeporten sitter midt i fronten, som er praktisk når bilen skal kjøres helt inntil ladestolpen. Modellen leveres med 14-tommers aluminiumsfelger. 

Bil med et smil.

Verdens største elbilmarked

Livan tilhører Geely-sfæren, den kinesiske bilgiganten som også eier Volvo, Polestar, Zeekr og flere andre merker, og Smurf er bygget på Panda Mini-plattformen.

Kina er i dag verdens klart største elbilmarked. I 2024 sto elbiler for nesten halvparten av alle nybilsalg, og 2025 ligger an til rundt 60 prosent elbilandel, ifølge IEA

I klassen for mikrobiler er konkurransen knallhard, og Wuling Hongguang Mini EV passerte nylig 1,7 millioner produserte eksemplarer, etter å ha toppet segmentet i fem år på rad. Det er her Smurf skal stjele markedsandeler.

Livan Smurf er pakket med ny teknologi og programvare. Bilen har en berøringsskjerm med infotainment i midten og et mindre førerdisplay.

Hvorfor mikrobiler tar av

Generelt løftes elbilsalget i Kina ved hjelp av tre kraftfulle virkemidler: Skattefritak ved kjøp, krav til produsentene om å selge en viss andel elbiler, og støtte når gamle biler byttes inn eller skrotes. 

Den lave prisen på Smurf henger også sammen med at kostnadene på mikrobiler i Kina holdes nede gjennom registreringsfordeler. De fleste mikrobiler har dessuten er beskjedent utstyrsnivå.

Samtidig har myndighetene et mål om karbonnøytralitet før 2060. I dette bildet spiller mikro-elbiler med små LFP-batterier en tydelig rolle, med begrenset materialbruk og produksjonsutslipp sammenlignet med større elbiler, og svært lav energibruk per kilometer i bytrafikk.