Livsstil
Sliter tungt – har fått ny nedtur
Fra vondt til verre for Nissan.
(Denne artikkelen ble først publisert på Broom)
Nissan er i gang med en av de største kuttrundene vi har sett hos en bilprodusent. I fjor ble det klart at selskapet hadde havnet i store problemer, lenge så det ut som tett samarbeid og kanskje fusjon med Honda kunne være redningen.
Men det ble det aldri noe av. I mai i år annonserte Nissan så at ikke mindre enn 20.000 ansatte mister jobben. Sju fabrikker må stenge og utvikling av nye biler ble midlertidig stoppet, mens selskapet forsøker å komme på rett kjøl igjen.
Det kom etter at selskapet la fram tall for driften de 12 foregående månedene. De viser at Nissan tapte over 44 milliarder kroner denne perioden.
Markedet tror ikke på dem
Slik kan det ikke fortsette, men midt i kuttrunden har selskapet fått en ny nedtur. Nå skriver nemlig nyhetsbyrået Reuters at den nest største eieren i Nissan har kvittet seg alle sine aksjer. Her er det snakk om pensjonsfondet til Mercedes-Benz, som inntil nylig har eid 3,8 prosent av Nissan.
Etter at denne nyheten sprakk, falt aksjekursen til Nissan mer enn 6 prosent – og er nå på et svært lavt nivå.
Det verste for Nissan er nok at dette viser at markedet ikke tror de vil klare å snu den negative utviklingen. Her har det også vært mange skeptikere etter at kuttplanene ble lagt fram. Nissan har en utsatt posisjon i mange markeder. I stor grad må de selge bilene sine på pris. Og da blir de ekstra sårbare når for eksempel kinesiske konkurrenter oversvømmer markedet med rimelige biler.
Les også på Broom: For fire år siden: Solgte privatfly, stengte fabrikker – og sa opp 14.000
Kutter én million biler
Som for de fleste andre bilprodusenter, er også utviklingen i USA en stor hodepine. Straffetoll her gjør det ekstra tøft for volumprodusenter som Nissan, som ikke har store marginer å ta av.
I kuttplanen til Nissan ligger også at de skal redusere kapasiteten sin, fra 3,5 til 2,5 millioner biler årlig. Hvis det skal være vellykket, må de nødvendigvis forbedre marginene per bil kraftig fra i dag. Og det er det ingen veldig enkle løsninger på.
Les også på Broom: Kunne blitt verdens fjerde største – så ble planene skrotet
Nummer åtte i Norge
Her hjemme har det for øvrig gått bra med Nissan så langt i år, til tross for et svært begrenset modellutvalg. Den store bestselgeren Leaf er nå ute, men gjør snart comeback og kommer til å bli svært viktig.
Nå er det den større familie-SUVen Ariya som har måttet trekke lasset. Det har den også klart på en bra måte, blant annet takket være aggressiv prising.
Etter årets sju første måneder er Nissan på åttendeplass på registreringsstatistikken her hjemme, med totalt 3127 biler. Det er en økning på 3,2 prosent sammenlignet med fjoråret.
Les også på Broom: Toppsjefen måtte tilbringe julen i fengsel