Livsstil

Slik vil de stoppe griseriet

Stort problem på norske veier.

ULOVLIG: Her har det blodige fiskevannet frosset til is bak på vogntoget. Nå vil Vegvesenet ha mulighet til å gå overtredelsesgebyr til både fører og transportforetak i slike tilfeller.
Publisert Sist oppdatert

(Artikkelen er først publisert av Broom):

Hver dag transporteres store mengder fisk ut av Norge med vogntog. Det gir utfordringer.

Fisken som fraktes ligger i kasser fylt med is. Hvis lasterommet ikke er tilstrekkelig nedkjølt, eller at fiskeslakteriene har levert fisken med for høy kjernetemperatur, smelter isen og blodig fiskevann renner ut fra kjøretøyet. 

Dette skaper trafikkfarlige forhold og kan også være skadelig for miljøet. Nå har Statens vegvesen sendt et forslag på høring som kan gi overtredelsesgebyr til både fører og transportforetak.

Straffe begge

– Avrenning fra fisketransporter er et stort problem, og for trafikksikkerheten er det viktig at vi jobber for å forhindre dette. Heldigvis er både bransjen og Statens vegvesens kontrollører enige om at det er viktig å gjøre tiltak, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

PROBLEM: Avrenning fra fisketransporter har blitt et betydelig problem på norske veier. Det gjelder på både sommer og vinter.

Forslaget som Statens vegvesen har sendt på høring inneholder endringer i gebyrforskriften som åpner for å ilegge overtredelsesgebyr til både fører og transportforetak dersom det kjøres med avrenning fra last. Tiltaket skal først og fremst styrke trafikksikkerheten. 

– Jeg er glad for at Statens vegvesen har utredet og foreslått tiltak som effektiviserer håndhevingen. I dag er det begrensede muligheter i regelverket for sanksjoner og det gjør overtredelsene vanskelige å håndheve, sier samferdselsministeren, i en pressemelding.

Slik forsøkte de å lure tollerne

Får ikke kjøre videre

I dag er det mest vanlig å gi bruksforbud mot kjøring med ulovlig avrenning fra last. I de groveste tilfellene anmeldes forholdet. Begge deler er ressurskrevende. Dersom det gis bruksforbud, må kjøretøyene stå på kontrollplassen til det ikke renner mer. Dette forhindrer i liten grad tilbakevennende avrenning. I tilfellene som anmeldelses, krever det omfattende oppfølging i rettssystemet.

Overtredelsesgebyr kan gis direkte på stedet, og det gir raskere oppfølging, frigjør ressurser til mer kontrollarbeid og sender et tydelig signal om at regelbrudd får konsekvenser. Det er fortsatt aktuelt med anmeldelse ved gjentatte eller svært alvorlige overtredelser.

Bruksforbud tre ganger – på samme tur 

Stille krav

Forslaget omfatter alle typer trafikkfarlig avrenning – fra transport av fersk fisk til annen væske som kan skape glatt veibane.

Når reglene brytes, kan både foretaket og sjåføren være ansvarlige. Derfor foreslås det at også transportforetaket kan få overtredelsesgebyr – ikke bare fører. Dette kan gi bedre etterlevelse av reglene og motivere transportforetakene til å følge opp overfor bestillere og stille krav til at transportene kan gjennomføres uten avrenning, for eksempel ved å bruke tette kasser.

Se hva denne sjåføren hadde oppslått på dashbordet