Slik påvirker krigen bensinprisen
Prisen på råolje stiger i takt med konflikter i Midtøsten. Hva betyr det for norske bilister?

Prisen på råolje har økt med over 20 prosent i juni. Det viser tall fra Reuters.
Årsaken til dette er usikkerhet på markedet. Iran truer med å stenge av Hormuzstredet, hvor 20 prosent av verdens oljeproduksjon passerer.
Eksperter frykter et nytt prissjokk likt det man så under Russlands invasjon av Ukraina, og flere spør seg nå om råolje kan komme til å koste opp mot 100 dollar fatet.
Men hva betyr det for norske bilister? Er vi i ferd med å se en ny og høyere takhøyde på bensin- og dieselpriser?
En periode med «relativt billig» drivstoff
Å betale 20 kroner eller mindre for en liter drivstoff betegnes i dag som «relativt billig». De siste årene har bensinstasjoner solgt drivstoff for opp mot 30 kroner literen.
I april i år var den norske gjennomsnittsprisen på en liter bensin 19,76 kroner og en liter diesel 19,06 kroner, ifølge tall fra SSB. Nå er sannsynligheten igjen høy for at vi ser et nytt bykst i prisene.
NHH-professor Øystein Foros sier prisene på drivstoff bestemmes av to hovedkomponenter: dollarkursen og råoljeprisen.
– De siste månedene har vi vært inne i en nedgangsperiode for dollarkursen. Oljeprisen har også vært helt nede i 60 dollar fatet, som er relativt lavt.

Derfor har det i det siste vært mulig å kjøpe drivstoff til under 20 kroner literen.
– Når en av komponentene går i en stigende retning slår det typisk ut ganske fort. Går oljeprisen opp, vil bensinprisene følge etter.
Dette er også med å avgjøre hvor mye norske bilister må betale for drivstoff.
De fleste kjører uansett
Trender undersøkt over flere år av Transportøkonomisk instittutt (TØI) viser at prisendringer i liten grad påvirker norske bilisters adferd. De fleste kjører bilen sin uansett.
– I gjennomsnitt bruker privatbiler omtrent 1000 liter drivstoff i året. Da kan man si at 1 krone økning i dieselprisen tilsvarer 1000 kroner i året. Det er lite i forhold til hva man ellers har av utgifter.

Det sier assisterende direktør Kjell Werner Johansen i TØI. En tommelfingelregel ved instituttet er at 10 prosent prisendring i råolje tilsvarer cirka 1,5 prosent endring i drivstoffsalg.
– I Europa er mer enn halvparten av drivstoffprisene avgifter som er uavhengig av råvarepriser. Dermed blir utslaget på pumpeprisen relativt sett mye mindre enn for eksempel i USA der avgiftene er svært lave.
Han påpeker også at én av tre biler med norsk registering er elektriske i dag.
Holder kortene tett til brystet
Som de fleste bilister vet, har drivstoffpriser ofte en lang fallhøyde mellom lokale bensinstasjoner. Derfor kan det være verdt å følge med på lokale prisendringer, påpeker Øystein Foros.
ABC Nyheter tok kontakt med Circle K for å spørre hvordan markedsprisen på råolje vil påvirke drivstoffpriser fremover.
De svarte følgende på melding:
«Av konkurransmessige hensyn har vi ikke anledning til å dele våre vurderinger knyttet til historiske eller fremtidige priser.»
Vi spurte også om de så på markedsprisene som usikre i tiden fremover, men de valgte ikke å utdype.