Livsstil

Slakter elbil-mål: – En stor feil

Mener også drivstoffbransjen slipper for lett unna.

BMW-sjef Oliver Zipse er sterk kritisk til at EU skal bestemme når folk ikke lenger skal få kjøpe nye biler med forbrenningsmotor. Foto: Hector Retamal / AFP / NTB
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no

Fra 2035 har EU satt som mål at alle nye biler som selges i Europa skal være utslippsfrie. Dette har den siste tiden møtt stadig sterkere motstand fra europeisk bilindustri. 

Hovedårsaken? Interessen for elbiler blant europeiske bilkjøpere øker, men langt fra raskt nok. Elbilandelen blant nybiler var bare 17,5 prosent i Europa i første halvår 2025.

Én etter én har toppsjefene i Stellantis, Volkswagen og Mercedes stått fram og krevd at vedtaket må gjøres om eller at fristen må skyves lenger fram i tid.

De mener blant annet kjøretøy med særlig lavt utslipp, for eksempel biler som kan kjøres på syntetisk drivstoff og elbiler med rekkeviddeforlenger (EREV), bør være lov å selge også etter 2035. 

Ber EU skrote elbil-mål: – Ikke lenger mulig

– En stor feil

Denne gangen er det BMW-sjef Oliver Zipse sin tur til å slakte det planlagte forbudet. I et intervju med avisen Politico, omtaler han det hele som en stor feil. 

Ved å sette en fast dato for overgangen, er faren stor for at man ignorerer utslipp fra hele verdikjeden – inkludert batteriproduksjon og hvor energien kommer fra, hevder han. 

– Vi gjør oss selv en bjørnetjeneste ved å sette vilkårlige fremtidige datoer som alle industrier må tilpasse seg til, sier Zipse i intervjuet. Det skriver nyhetsbyåret Reuters

Snur: Vil ikke lenger bare være elbil-merke

Kritisk til drivstoffprodusentene

Også Zipse mener det må være en åpning for biler som bruker klimavennlig drivstoff etter 2035, men etterlyser mer engasjement fra drivstoffprodusentene.

– Det absurde med de nåværende reglene er at drivstoffprodusenter som Shell og BP ikke har noen mål, sier han. 

BMW har en offensiv elbil-satsing, men toppsjefen mener det blir feil å rushe en overgang for alle. Foto: BMW

Uttalelsene kommer i forkant av årets store bilmesse i München, som åpner dørene til uka. Zipse benyttet også anledningen til å si at BMW opplever gode tider salgsmessig, både for elbiler og biler med forbrenningsmotor.

Her velger 81,9 prosent bensinbil

– Risikerer å bli teknologisk sinke

Her hjemme i Norge er situasjonen en annen enn i de fleste andre europeiske land. Her nærmer vi oss 100 prosent elbilandel av nybilsalget. 

Norsk elbilforening ser med uro på at toppsjefene hos de store bilprodusentene nå går så kraftig ut mot det planlagte fossilforbudet. 

– Jeg frykter at hardkjøret bilbransjen nå setter inn, kan ødelegge for en forutsigbar klimaomstilling. Når denne forutsigbarheten nå vakler, straffer man de selskapene som faktisk har investert i å starte omstillingen, skriver Unni Berge i en e-post til Broom. 

Unni Berge og Elbilforeningen ser med uro på holdningene blant europeiske bilproduseneter. Foto: Norsk elbilforening

Hun er leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i foreningen, og legger til:

– Bilbransjen sier «vi vil gjerne hjelpe å nå målene, altså, men vi savner litt pragmatisme». Det er nytale for: «La oss få fortsette med forbrenningsmotor, oppheve kravene og forsinke klimaomstillingen».

Samtidig er det ingenting som tyder på at Kina har tenkt å sette på noen bremser i utviklingen av utslippsfrie kjøretøy. Dette mener Berge bransjen må ta innover seg. 

– På lang sikt er det Europa selv som vil tape når egen bilbransje blir en sinke i teknologisk utvikling, avslutter hun. 

Brukt elbil eller fossilbil? Dette skal du velge