Bil
Skulle ta over bilen – nå er Apple forsinket
Usikkert når Carplay 2.0 blir klar.
(Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no)
Nye biler leveres ofte med store skjermer med rikholdig innhold, funksjoner og menyer.
Men dessverre er ikke alle bilprodusentene like gode på brukervennlighet. Å utvikle god programvare med et intuitivt grensesnitt er krevende. I bilene er det også helt avgjørende at alt presenteres på en trafikksikker måte.
Her har Apple og Google sett et marked. De har begge lang erfaring med å lage brukervennlige menyer og systemer for berøringsfølsomme skjermer, og har utviklet egne løsninger for skjermbruk i bil, henholdsvis kalt Apple Carplay og Android Auto.
De fleste nye biler støtter begge systemer. Du kobler bare til mobiltelefonen, enten trådløst eller via kabel, og i neste øyeblikk ser hovedskjermen i dashbordet ditt nesten ut som skjermen på mobilen din. Derfra kan du styre apper og funksjoner med stemmestyring, samt pek og klikk i et miljø du allerede er godt kjent i.
Utvidelse skulle vært klar i fjor
I 2022 ble det kjent at Apple ønsker å gjøre mer ut av integrasjonen, og tilby en mye mer omfattende Carplay som potensielt kan ta over alle skjermene i bilen.
Det betyr at visning av hastighet, batteri/drivstoffnivå, omdreininger, rekkevidde og tilgang til funksjoner som klimaanlegg og rattvarme, kan vises i «iPhone-drakt». Løsningen omtales som Carplay 2.0.
Hele 14 bilmerker har samarbeidet med Apple på prosjektet underveis – deriblant Audi, Ford, Honda og Porsche.
Sistnevnte skulle bli aller først ut med støtte for Carplay 2.0, og det skulle skje i fjor høst. Slik gikk det ikke.
Les også: Fire av ti forstyrres av berøringsskjerm i nye biler
Bekrefter forsinkelse – ikke årsaken
En drøy måned ut i 2025 har fortsatt ingenting skjedd, og det spekuleres i om dette skyldes økt skepsis blant bilprodusentene. Mercedes skal ha vært på Apples opprinnelige liste, men har senere droppet støtte for Carplay 2.0.
– Skal man skape en overlegen kundeopplevelse, må man tenke på det som en helhet, og det er kun bilprodusenten som kan binde det hele sammen, uttalte Mercedes-sjef Ola Källenius i en podcast, ifølge den svenske nettsiden Vi bilägere.
Apple har ikke offisielt sagt noe om årsakene til forsinkelsen, men har fjernet alle referanser til 2024 på siden der de beskriver systemet.
Les også: SINTEF: Skjermen gjør deg farligere
Fortsatt under utvikling
De bekrefter samtidig forsinkelsen, og at systemet fortsatt utvikles. I en uttalelse til teknologinettstedet 9to5mac, sier Apple blant annet følgende:
«Vi fortsetter å jobbe tett med flere bilprodusenter, noe som gjør dem i stand til å vise frem deres unike merkevare og visuelle designfilosofier i neste generasjon CarPlay. Hvert bilmerke vil dele flere detaljer når de nærmer seg kunngjøringene av modellene deres som vil støtte neste generasjon CarPlay»
Hvilke bilprodusenter de sikter til, sier de ikke noe om, men så sent som i fjor skal Porsche, Ford og Honda være blant aktørene som fortsatt var positive til full Apple-integrasjon på enkelte av sine bilmodeller.
Men når det eventuelt kan skje, er for øyeblikket usikkert.
Stor utbredelse
Over 800 bilmodeller støtter den enklere utgaven av Carplay, ifølge Apple. Den lar deg blant annet styre musikkavspilling og navigasjon.
Du kan også styre telefonfunksjoner og sende meldinger ved hjelp av stemmestyring, og få lest opp mottatte meldinger mens du kjører.
Les også: Ny studie: Verre enn å fikle med mobilen