Livsstil

Skremmes av elbil-batteriet

Bruktbilkjøpernes store skrekk.

FRYKTER KONSEKVENSENE: Elbilbatteriet er som regel den dyreste delen på elbil, og kan koste hundretusener å bytte ut. Det skremmer mange bilkjøpere.
Publisert Sist oppdatert

(Artikkelen er først publisert av Broom): Høyvoltsbatteriet er den dyreste delen av de aller fleste elbiler. Må det erstattes, kan det fort koste flere hundre tusen kroner. 

Og dette er noe svært mange bruktbilkjøpere er bekymret over. I en undersøkelse foretatt av NAF, kommer det fram at hele seks av ti bruktbilkjøpere er bekymret for at enbrukt elbil kan ha svekket batteri og redusert rekkevidde.

Beroliger bruktbilkjøperne

Ifølge senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal, er det derimot liten grunn til bekymring.

– Våre batteritester viser at batteriene holder seg veldig godt, sier han.

Så langt i år har NAF gjennomført 7000 batteritester på brukte elbiler. En stor andel av dem er gjort på rundt fem år gamle biler, i forbindelse med garantiutløpstester. 

Testene viser at batteriene i snitt har 92 prosent av kapasiteten igjen. Mange har nær 100 prosent kapasitet, mens andre og gjerne eldre biler trekker snittet ned. 

– Dette viser at batteriene er veldig holdbare og at de lever lenger enn bilen, sier Sødal. - Bilen har rustet i filler lenge før batteriet ikke er brukbart lenger, utdyper han.

Lang batterigaranti

De aller fleste elbiler har dessuten batterigaranti som gjelder i åtte år eller 160.000 kjørte kilometer, men her er kravet som regel at det aldri skal være mindre enn 70 prosent restkapasitet i batteriet under garantiperioden. De fleste tester viser imidlertid at kapasiteten som regel er mye høyere enn det når garantien utløper. 

Å ta en sjekk av batterihelsen i forbindelse med kjøp av bruktbilkjøp, kan uansett være et godt poeng, understreker Sødal. Mange bilverksteder kan nå utføre slike tester.