Bil
Skoda Enyaq RS: Avslører prisen
Skoda har for lengst ristet av seg gubbestempelet. Med nye Enyaq RS strammes det opp og skjerpes ytterligere, til overkommelige priser.

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen Motor.
Det var nok ikke mange av oss som bivånet avdukingen av Skoda Vision IV på Frankfurtutstillingen i 2017 som skjønte at det vi så var kimen til en kjempesuksess for merket i Norge: Enyaq.

Blinkskudd
Med lansering våren 2021 traff den tidsånden under pandemien og i elbilmarkedet midt i blinken: En romslig famliebil med skarp design, gode ytelser og fornuftig pris under mottoet «Simply clever».
Fire år senere nærmer Enyaq-bestanden i Norge seg 28.000, noe som gjør den til Norges 8. mest solgte elbilmodell gjennom alle tider.
Den har kort og godt gitt merket en helt ny kundeplattform. En kundeplattform som ikke bare gir rom for fornuft, men også litt krydder i hverdagen. Velkommen Enyaq RS.
Et lite steg
Det er ikke mange månedene siden Skoda fornyet Enyaq-modellene og lanserte nye Enyaq Sportline med startpris like under en halv million kroner.
Til de som har hatt lyst, men ikke skrevet kontrakt ennå, har de nå kommet med en enda friskere og mer innbydende RS-versjon fra 560.000 kroner.
Importøren tror at det relativt lille tillegget vil få flere til å velge RS-varianten, som også er bedre utstyrt i basisversjon.

Så hva får du for 560.000?
RS-betegnelsen bør jo love noe, og i dette tilfellet er det to elektriske motorer med en total effekt på 340 hestekrefter og firehjulsdrift som sikrer en mer dynamisk ytelse. Topphastigheten er regulert til relativt moderate 180 km/t, mens akselerasjon fra 0 til 100 km/t tar høyst respektable 5,4 sekunder.
Dette gjør RS-versjonene til Skodas raskeste akselererende produksjonsmodeller, sammen med Elroq RS, modellen den deler drivlinje med. Det betyr også ladehastigheter opptil 185 kW. Høyvoltsbatteriet, med en kapasitet på 84 kWh, kan lades fra 10 til 80 prosent på 26 minutter.
Den elektriske WLTP-rekkevidden er over 550 kilometer for Enyaq RS og mer enn 560 kilometer for Enyaq Coupé RS.

Visuelle fristelser
Listen over standardutstyr inkluderer LED Matrix lys, LED-baklys med dynamiske indikatorer, elektrisk justerbart førersete med minnefunksjon, massasjefunksjon og korsryggstøtte.
Utvendig legger en raskt merke til karakteristiske, sorte RS-detaljer i den nye fronten, Tech-Deck Face, samt på sidevinduslister, takrails, panser- og bakluke-bokstaver og sidespeilkapper,
Både front- og bakstøtfangerne kommer med en karakteristisk fullbredde reflektorstripe som er eksklusiv for RS-variantene. De tonede bak- og sidevinduene gir et elegant utseende, samt skjerming for komfort.
Sorte 20-tommers Draconis-felger er standard, mens de valgfrie 21-tommers Vision-felgene er helt nye.

Sportsligere
Sportsunderstellet senker forakselen med 15 millimeter og bakakselen med 10 millimeter, for et mer smidig oppsett. Adaptivt understell er tilgjengelig som tilvalg.
Enyaq RS har et mer dynamisk demperoppsett sammenlignet med den forrige versjonen, med hele 15 innstillinger for demperstivhet. Driving Mode Select tilbyr trekkmodus tilpasset firehjulsdriften.
Når det kommer til sikkerhets- og assistansesystemer drar modellen nytte av det som er tilgjengelig i Volkswagen-gruppen. Det betyr nyeste versjon av Travel Assist, som kombinerer Adaptive Lane Assist, Predictive Adaptive Cruise Control, Traffic Jam Assist, Emergency Assist og Side Assist.
Innvendig kommer den med en 5-tommers Digital Cockpit og 13-tommers infotainmentskjerm som standard. I tillegg er Head-up display med Augmented Reality en del av den standard Advanced-pakken, som også inkluderer area view 360-kamera og et 12-høyttaler CANTON lydsystem med en total effekt på 635 W.
De som trenger hengerfeste trenger heller ikke fortvile. Tilhengervekten er opptil 1200 kg.

Mambagrønn lansering
Av de som tar steget til en Enyaq RS håper vi at de fleste også tør å krydre et ellers grått bilmarked med å krysse av for lanseringsfargen «Mamba Green» i konfiguratoren.
Med grønnfarge hentet fra den dødelige tropiske giftslangen av samme navn vil den definitivt lyse opp i trafikken.