Motor

Skoda Elroq RS – Knallsterk kandidat til riktig pris

Skoda Elroq RS samler en mengde gode egenskaper til et slags «Best of Skoda»-album, og prisen er heller ikke avskrekkende.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Støvsuger du markedet på jakt etter en SUV i mellomklassen til rundt en halv million, vil du raskt få tett filter og full pose. Fordelen er at ønskelisten din kan være like lang og detaljert som barnas brev til julenissen.

Skoda Elroq RS er det nyeste elektriske tilskuddet i Skodas portefølje av elbiler, og forsterker selskapets grønne profil med en kledelig lakkfarge.

Skoda lanserte nylig Elroq RS, og den krysser av for det aller meste nordmenn setter pris på. Dersom du jobber som privatdetektiv, kan du til og med bestille bilen i en lysegrønn kulør som gjør det lettere å skjule seg blant frodige busker, men sølvgrå metallic er selvsagt også tilgjengelig.

Skoda Elroq RS kan bestilles i en grønnfarge som gjør det lettere å skjule seg blant buskas i veikanten, for dem som jobber med spaning.

Noen kilowatt med pepper

Det offisielle slagordet til Skoda er «Simply Clever», eller «Ganske enkelt Smart» på norsk, og det ser ut til å ha vært rettesnoren for å lage en elektrisk SUV i mellomklassen.

Skoda Elroq RS beholder kupeen fra Enyaq, og bruker den på nytt i en litt mindre utgave med mer effekt.

Siden de allerede produserer Enyaq i klassen for SUV i full størrelse, har de rett og slett beholdt kupeen, og kuttet ned lengden på fronten og hekken. Resultatet er Elroq, og nå har altså de Tsjekkiske ingeniørene pepret drivlinjen med noen ekstra kiloWatt, markert med bokstavene RS.

Kaffe og boller

To elmotorer sørger for firehjulstrekk, noe svært mange setter som krav når de skal kjøpe bil her i landet. Effekten oppgis til 250 kW, eller 340 hk, og 545 Nm, som skal sende bilen av gårde fra 0-100 km/t på 5,4 sekunder, og sørge for en toppfart på 180 km/t. Batteriet er på 84 kWh brutto og 79 kWh netto, med en WLTP rekkevidde som ligger mellom 523 og 547 km.

Skoda Elroq RS har ikke noe frunk, så all bagasje må plasseres i lasterommet lengst bak.

Maksimal ladeeffekt er 185 kW, som gir deg 26 minutter til å drikke kaffe og spise boller mens du venter på at kapasiteten stiger fra 10-80 prosent. Den innebygde laderen på 11 kW krever åtte og en halv time på garasjeboksen, for å lade fra tomt til fullt. Du kan trekke opptil 1.200 kg på tilhengeren, og fylle skiboksen med 75 kg.

Skoda Elroq RS ser tøff ut med det nye designspråket "Modern Solid". Det går også an å bestille bilen i sølvgrå, dersom du ikke er fullt så eventyrlysten.

Fryser ikke igjen

Ingen av de tallene vil få smartklokken din til å pipe med varsel om farlig høy puls, og de forteller vel egentlig ikke så mye om det du egentlig trenger å vite, for å skyve Skoda Elroq RS til toppen av listen over mulige bilkjøp.

Dørhåndtakene på Skoda Elroq RS er av den tradisjonelle typen, og du trenger ikke bekymre deg for at de skal fryse igjen på vinteren.

Da er det bedre å åpne den solide døren og sette seg inn for en prøvetur. Allerede der kan du legge merke til at dørhåndtakene sitter på utsiden, i stedet for den typen du inderlig håper ikke fryser igjen om vinteren.

Alt stemmer

Skoda har nå hevet kvalitetsnivået på interiøret så mye, at det gamle hierarkiet med Audi på toppen etterfulgt av Volkswagen ikke lengre gir noen mening. Setene er store nok, med god støtte og nok justeringsmuligheter til at du har det komfortabelt også på lange dagsturer.

Førermiljøet i Skoda Elroq RS er kjent fra storebror Enyaq, og gir deg følelsen av at alt stemmer er på rett plass når du setter deg inn.

Instrumentene er der du forventer å finne dem, og alt du tar på gir en følelse av solid kvalitet. Av og til opplever du å sette deg inn i en bil hvor alt stemmer, der førermiljøet virker velkjent fra første stund, og Skoda Elroq RS gir nettopp den følelsen.

Bagasjerommet i Skoda Elroq RS er på 470 liter, som er litt mindre enn i storebror Enyaq, men fremdeles stort nok til å dekke de aller fleste behov.

Kraftig utvikling

Ute på landeveien sørger førerassistentsystemet «Travel Assist» for at bilen i stor grad greier å kjøre av seg selv, uten å forstyrre de valgene du tar selv. Augmented Reality, eller forsterket virkelighet, projiserer det viktigste opp på frontruten, og du kan følge de svevende pilene gjennom rundkjøringer og langs motorveiene.

Skoda Elroq RS med nyeste versjon av Travel Assist kan stort sett kjøre av seg selv, men krever foreløpig at du holder i rattet.

Ytelsene er gode nok til at det går an å følge trafikken i ytre fil, og bilen føles kvikk inne i byen. Tilfeldigvis dukker det opp en Skoda Favorit fra slutten av 1980-tallet, som var den siste modellen de produserte før Volkswagen-gruppen kjøpte opp selskapet. Når bilene parkeres side som side, illustrerer det godt hvordan merket har utviklet seg siden den gang.

Skoda Elroq RS er det nyeste resultatet av utviklingen under paraplyen til Volkswagen-gruppen, her parkert ved siden av en Skoda Favorit, den siste modellen som ble bygget før overtakelsen av selskapet.

Gult farevarsel

Mange norske kunder prioriteter firehjulstrekk, men det er nok ikke alle som trenger det for å tegne opp dagliglivets små sirkler i kalenderen. Produsenten ønsker allikevel å illustrere at Skoda Elroq RS også takler alt det en sommer i ditt nærmeste ferieland kan by på, og har klargjort en passende testløype.

Skoda hadde ordnet med en testbane, der det gikk an å sjekke hvordan Elroq RS vil håndtere en klassisk tre-ukers ferie i Norge med store nedbørsmengder.

En klassiker i fellesferien er jo gult farevarsel som advarer mot massive nedbørsmengder, og det representeres av en dyp vanngrav. Vassføyka står ut av hjulbuene når bilen setter fart, og den påfølgende hekkbølgen truer med å skvulpe opp i skoene til Finansavisens feltarbeider. Det lover godt med tanke på mangfoldet av værmeldinger du må ta høyde for blant norske fjorder og fjell.

Fiskebein og ruglete brostein

Bratte motbakker finnes det mengder av her i landet, og neste øvelse fyller hele frontruten med blå himmel. Skoda Elroq RS klatrer lydig halvveis opp i stigningen, der den tar en liten pause. Fotografen smetter ut og går fiskebein for å ikke reise ned til bunnen, og bilen fortsetter ferden oppover.

Skoda Elroq RS kan stanse midt i den bratteste kneika opp til hytta for å slippe ut fotografen, og så fortsette uanstrengt videre oppover.

Deretter venter en seksjon med ruglete brostein, som er så dårlig planert at selv Statens Vegvesen nok ville vurdert å iverksette vedlikehold. Ikke uventet seiler denne Skoda-en gjennom hele testløypen uten å plages i noen særlig grad. I den stekende solen var det kun en dypfryst landevei med høye brøytekanter som manglet, men det er ikke noen særlig tvil om at Skoda Elroq RS nok ville taklet det også.

Skoda Elroq RS klatrer opp motbakker som er så bratte, at du nesten tror du er på vei rett til himmels.

Autoritær mysing

Designavdelingen har spisset blyantene, og introduserer den nye stilen de har kalt «Modern Solid» på Skoda Elroq RS. Det innebærer blant annet at det hurtiggående fjærkreet på panseret og rattet nå er skiftet ut med produsentens navn, og at frontlysene myser på en mer autoritær måte.

Skoda Elroq RS har fått det nye designspråket "Modern Solid", med mysende frontlys, spennende listverk og fine felger.

Ellers har felger, farger og listverk fått frisket opp utvalget, og det hele ser svært så tiltalende ut. Prisen ble jo nevnt innledningsvis, så det er vel på tide å avsløre at den starter på 479.900 kroner for denne sprekeste modellen. Med noen av de mest vanlige tilvalgene kan du regne med et budsjett på rundt 520.000 kroner for en godt utstyrt bil. Anbefales.