Bil

Skaderegister for bruktbiler skal holde trafikkfarlige biler av veiene

Både Vegvesenet og Forbrukerrådet ønsker et slikt register og forsikringsbransjen samarbeider gjerne. – Trenger ikke være problematisk, ifølge Datatilsynet.

– I dag kan vi sjekke om en bil har vært til EU-kontroll, og hvor langt den har gått. Forbrukerrådet synes det også må være en selvfølge å få vite om bilen har hatt større skader. Så lenge det ikke finnes noe register, er vi prisgitt at alle åpent og ærlig formidler viktige opplysninger, sier forbrukerdirektør Randi Flesland. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Publisert Sist oppdatert

Forbrukerrådet vil at bruktbilkjøpere skal få informasjon om større skader på bilen fra tidligere eierforhold. Hvis en bil har fått større skader, kan de føre til at passasjerene sitter mindre trygt.

– Vi vil derfor at det skal være enkelt å bli kjent med skadehistorien til en bil. I verste fall, kan du finne ut at den har vært kondemnert. Og her er det best å vite om verste fall, uttalte forbrukerdirektør Randi Flesland i en pressemelding nylig.

I slutten av januar kom det frem at Statens vegvesen bistår Agder politidistrikt i etterforskningen av Olsen bil AS i Grimstad, som kan ha solgt trafikkfarlige biler.

Les mer: Vegvesenet advarer: Firma kan ha solgt trafikkfarlige bruktbiler

Bilhandel troner øverst på klagetoppen til Forbrukerrådet, og ofte oppstår konfliktene nettopp av manglende informasjon.

– En bil kan skifte eier mange ganger, og da kan historikken lett gå tapt. Et offentlig register vil hjelpe oss til å vite hva vi kjøper, og aller viktigst; det handler om trygghet, sa Flesland i meldingen.

Se skrekkvideo: Forskjellen på ny og gammel bil

– Ikke de mest sensitive opplysningene

Statens vegvesen er positive til at et slikt register kan være et viktig bidrag til å få trafikkfarlige biler vekk fra veiene. Og forsikringsbransjen samarbeider gjerne, skriver Dinside.no.

– En mulig utfordring er hvordan et slikt register skal dimensjonere. Det er viktig at det ikke inneholder småskader som ikke har betydning for trafikksikkerheten, sier Geir Trulserud i Finans Norge til Dinside.

Direktør i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon, sier det ikke nødvendigvis vil være problematisk fra et personvernmessig ståsted å opprette et slikt register.

– Det er ikke de mest sensitive opplysningene det er snakk om, sier Thon til Dinside.

Han mener uansett man bør spørre seg om dette er den beste måten å oppnå det man ønsker på.

Les også: 550 biler levert til opphogging – nå jakter de flere

Dette har du krav på

Har du kjøpt en bil som er trafikkfarlig, gir loven deg rettigheter. Loven stiller enda høyere krav til en profesjonell selger, enn en privatperson, minner Forbrukerrådet om.

– Du har i første omgang krav på at selgeren reparerer bilen, slik at den kommer i forskriftsmessig stand. Hvis ikke det er mulig, kan du fort ha krav på pengene igjen. Blir dere ikke enige, kan du klage til Forbrukerrådet, uttalte forbrukerdirektør Randi Flesland nylig.

Les også: Derfor kan billig bruktbil være risikosport