Livsstil
Sjokkerte for seks år siden – nå kommer den
Sony-bilen går straks i produksjon, men det er en hake ...
(Artikkelen er først publisert av Broom):
Det har snart gått seks år siden elektronikkgiganten Sony tok en hel bilverden på sengen med en heftig prototype av en elbil, kalt Vision S.
Det skjedde under Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas i januar 2020. Denne journalisten var til stede under avdukingen, og kan bekrefte at det gikk et gisp gjennom folkemengden som hadde møtt fram da duken ble dratt av.
– Prototypen er et symbol på vårt fokus på en fremtid innenfor mobilitet, kommenterte Sony-sjefen Kenicho Yoshida noe kryptisk fra scenen.
Full av Sony-teknologi
Bilen var en sportslig kombicoupé som Sony hadde fått hjelp av den østerriske bilbyggeren Magna til å sette sammen, og den var selvsagt fullspekket av Sony-teknologi, med alt fra Playstation-konsoller til store skjermer, kameraer og høyttalere.Og det var det som egentlig var Sonys poeng med seansen, ikke å lansere noen elbil.
Hypen rundt prototypen ble imidlertid så stor at det ikke gikk mange ukene før Sony annonserte at de ville forsøke å gå videre med prosjektet, og se om det kunne være mulig å få til et samarbeid med en bilprodusent om å få satt den i produksjon.
Tiden gikk, og Sony-bilen dukket opp i media med jevne mellomrom. I 2023 ble det kjent at Sony hadde fått Honda med seg på laget, og i sommer kom bekreftelsen: Det blir produksjon, og den starter tidlig 2026. De første bilene skal etter planen leveres til sommeren.
5. november slapp de to selskapene flere detaljer om hva kundene har i vente, denne gangen med fokus på interiørsiden. Her blir det som ventet stort fokus på gjenbruk og bærekraft.
Denne har kjørt lenger enn de fleste
Første av to modeller
Navnet blir Afeela 1, og er en av to modeller som er planlagt under Afeela-merkevaren. Den andre er en SUV som skal hete Afeela 2.
Afeela 1 er en stor sedan med coupé-fasong, 4,9 meter lang, 1,9 meter bred og 1,46 meter i bredden. Akselavstanden er på tre meter.
Rundt i kupeen er en rekke skjermer og høyttalere. Underholdning er i høysetet, det er tross alt Sony som står bak.
Selskapets mange kameraer og sensorer har også fått strategiske plasseringer og knyttes til viktig funksjonalitet i bilen. Det er blant annet ventet at svært avansert selvkjøring vil stå sentralt.
Afeela 1 skal ellers ha drift på alle fire hjul, med to elmotorer og samlet effekt på 490 hestekrefter. Batteriet har en kapasitet på 91 kWt, som skal holde til 470 kilometer rekkevidde, målt etter den strenge amerikanske EPA-målemetoden.
Skulle komme til Norge i 2020 - så ble det helt stille
Kommer neppe hit
Og det bringer oss til neste punkt: Tilgjengeligheten. Afeela 1 skal nemlig produseres ved Hondas produksjonsanlegg i Ohio, og er myntet på det amerikanske og japanske markedet. Det er foreløpig helt i det blå om den blir tilgjengelig andre steder. Forhåndsbestillinger er foreløpig kun tilgjengelig i California.
Dessuten skal man grave dypt i lommeboken dersom man skulle ønske seg et eksemplar. I starten er det nemlig kun topputgaven Signature som gjelder. Den starter på 102.900 dollar i USA (1.050.000 norske kroner).
Innstegsutgaven Origin skal koste fra 89.900 dollar (916.000 norske kroner), men kommer først i 2027.