Motor

Selger 30 biler i året: – Strålende fornøyd

Lamborghini er ikke som andre merker.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert hos TV 2 Broom.

Det er nok ikke så mange bilimportører i Norge som ville jublet over å selge rundt to biler i måneden. Men Lamborghini er tross alt ikke hvem som helst. Her snakker vi superbil – forbeholdt noen helt få kjøpere. 

I Norge er det kanskje ekstra utfordrende å selge det italienske superbilmerket – takket være noe som heter Janteloven. Nemlig tanken om at man ikke skal skille seg ut og være annerledes.

Men hverken høye priser, høye renter eller frykt for hva andre måtte mene om bilparken din, har hindret at et snitt på i overkant av to norske kunder kjøper en Lamboghini – hver måned.

Les også: Her avdukes den i Norge – ett år før tiden

Dyrt

– Vi er strålende fornøyd. Vi selger jevnt rundt 30 nye biler i året og har gjort det siden vi åpnet. I tillegg kommer bruktbiler, sier salgssjef for Lamborghini, Carl Henrik Unelsrød.

Han står ved siden av en lilla Revuelto – flaggskipet til Lamborghini. Denne har en startpris på rundt 7,5-8 millioner kroner. 

– Vi har solgt noen av disse i Norge, også. Lenge var det to års ventetid for de som bestilte, men Lamborghini har man økt kapasiteten på fabrikken. Dermed er det nå bare ett års ventetid.

Les også: Dro til Italia med Lamborghini – fikk en solid overraskelse

Lamborghini Revuelto er noe av det råeste du får kjøpt av nybil i Norge. Den er også en av de dyreste. Salgssjef for Lamborghini i Norge, Carl Henrik Unelsrød, forteller at det selges omtrent to nye Lamborghini i måneden i Norge.

Ladbar hybrid og 4x4

Lamborghini har de senere årene omfavnet elektrifisering. Det mener Unelsrød kommer det norske markedet til gode. Men helelektrisk er det ikke.

– Vi ser at satsningen på på ladbare hybrider og firehjulsdrift passer det norske markedet godt.

Alle modellene er nå tilgjengelig som ladbare hybrider – SUVen Urus, Revuelto og nykommeren Temerario.

Sistnevnte er nylig lansert i Norge – med god respons.

Les også: Her tar superbilene over bensinstasjonen

Tre elmotorer

Temerario erstatter storselgeren Huracan. Når sistnevnte går ut, forsvinner også den ikoniske V10-motoren fra Lamborghinis modellutvalg.

– Men Temerario har til gjengjeld en spinnvill V8-motor – som Lamborghini har utviklet selv. Og den går opp til hele 10.000 omdreininger. I tillegg har den tre elmotorer. Totalt blir effekten på 920 hestekrefter, forteller Unelsrød.

Ytelsene er det ikke noe å si på. 0-100 km/t går på 2,7 sekunder – og toppfarten er 343 km/t.

Slik ser Temerario ut – og i underkant av ti norske kunder har bestilt en slik. Leveringene starter våren 2026.

Levering til våren

Bilen ble lansert i Norge tidligere i år, og salgsmålet ble innfridd allerede i løpet av noen uker. 

– Vi har solgt i underkant av ti biler, og det var det vi hadde som mål i år. De første bilene blir levert til våren neste år. 

Startprisen på Temerario er forøvrig 4.164.000 kroner. 

Med utstyr forventer Unelsrød at de fleste norske bilene vil koste rundt 5-5,5 millioner kroner.

I tillegg til de to lave superbilene, har også Lamborghini SUVen Urus. Den er nå også tilgjengelig som ladbar hybrid. Broom kommer med test av denne om ikke så lenge.