Bil

Se hva som dukket opp i Bergen

Markerer starten på ny Norges-satsing.

De første Exlantix-bilene kommer i salg i løpet av første halvår. Her er modellen ES avfotografert på Bryggen i Bergen.
Publisert Sist oppdatert

(Denne artikkelen ble først publisert hos Broom)

Det hender ikke så rent sjelden at nye bilmerker og modeller har testkjøring på norske veier. Som regel har de en eller annen form for kamuflasje, både for å hemmeligholde detaljer – men også for å tirre interessen hos publikum.

Derfor får vi i Broom-redaksjonen mange «spionbilder» fra dere lesere, og noen ganger er det så spennende nyheter at det resulterer i en sak hos oss – som for eksempel denne høyreiste, tyskregistrerte SUV-en.

Ukamuflert nyhet i Bergen

Men det er ikke alle produsentene som bryr seg om å kamuflere bilene sine. De siste ukene har for eksempel kinesiske Exlantix vært på «turné» i Norge, for å prøve ut sine første modeller som er myntet på det norske markedet.

En av dem, er den sportslige sedan/coupéen ES, som nylig dukket opp i gatene i Bergen.

Dette er en bil i premiumsegmentet, og produsenten Chery, som står bak bilmerket Exlantix, håper skal kunne konkurrere mot blant annet Audi og Porsche.

Tidobling av biler fra Kina

Chery posisjonerer Exlantix ES i samme segment som Porsche og Audi. Foto: Chery
Chery posisjonerer Exlantix ES i samme segment som Porsche og Audi.

– Vi har for tiden flere biler på veiene i Norden, der ingeniørene våre gjør tester og målinger i kulda. Vi er også i kontakt med folk lokalt for å få en bedre forståelse av hva som er viktige egenskaper under slike forhold, sier Bruno Su til Broom. Han er markedsansvarlig for Cherys norgessatsing.

Han har tidligere uttalt at Exlantix sikter mot å være blant de tre viktigste premium-bilmerkene i Norge på sikt.

Stemte for straffetoll – nå får de svi

To modeller først

Vi vet at Chery lenge har jobbet med å få på plass en avtale med en norsk importør, og etter planen skal Exlantix være på plass med to modeller på markedet i løpet av første halvår.

ES er en av dem. Det er en stor bil på nesten fem meter og med en akselavstand på tre meter, som kan leveres med drift på fire hjul og en samlet motoreffekt på 480 hestekrefter. 0-100 km/t skal være unnagjort på 3,7 sekunder.

En batteripakke på 82 kWt sørger for en rekkevidde på rundt 530 kilometer, og kunne hurtiglades fra 30 - 80 prosent på 15 minutter. Komforten ivaretas av intelligent luftfjæring med elektronisk dempesystem.

Den andre er den store SUV-en ET. Denne har en svært markant front med «fossefall-mønster». Også denne er rundt fem meter lang, og har en akselavstand på tre meter. De øvrige spesifikasjonene er ikke helt klare, men dette skal være en av elbilene på markedet som støtter raskest ladefart, ifølge CarNewsChina.

Broom er invitert til prøvekjøring av bilene i nær fremtid, og vil komme tilbake med våre inntrykk i en egen artikkel senere.

Hårete mål for nytt bilmere i Norge