Livsstil

Salget svikter – elbilen kan få bensinmotor

Kundene er ikke fornøyde.

INGEN SUKSESS: Italienske Abarth vurderer å gå tilbake til bensinmotor. Dette er elektriske 500e.
Publisert Sist oppdatert

(Artikkelen er først publisert av Broom):

De siste par årene har flere bilprodusenter endret sin elbil-strategi.

Volvo, Mercedes, Audi og flere andre med uttalte mål om å kun lage elbiler om få år, har snudd – med hovedbegrunnelse om at etterspørselen ikke er god nok.

Nå revurderer også italienske Abarth, Fiat sitt sportsbilmerke, sine helelektriske planer.

Underholdende og lekne biler, med mye lyd har kjennetegnet modellene fra Abarth i alle år.

Og det er nettopp sistnevnte som skal forklare hvorfor mange av Abarths kunder ikke er fornøyde med de helelektriske modellene. Følelsen av lyd og lukt uteblir.

Vurderer å gå tilbake til bensinmotorer

Etter fjorårets overgang til kun elbiler har salget sviktet.

Nå bekrefter Abarth til det britiske nettstedet Autocar, at de vurderer å gå tilbake til bensinmotorer.

Det har allerede Fiat gjort med sin 500. Det er nå en hybridbil, utstyrt med en 1-liters bensinmotor på bare 65 hestekrefter.

Abarths europasjef, Gaetano Thorel, sier til Autocar at den motoren ikke blir aktuell i en eventuell ny Abarth 500 med bensinmotor.

Den blir rett og slett for slapp.

Test Hyundai Ioniq 5 N: Den morsomste elbilen vi har kjørt

Simulerer lyden

Vi i Broom var tidlig ute med å teste Abarths lille elbil 500e da den kom til Norge i fjor høst.

Bilen byr på 156 hestekrefter og gjør sprinten fra 0-100 km/t på 7 sekunder blank. Batteripakken er på 43 kWt, som sørger for en rekkevidde på inntil 260 kilometer.

Så har bilen en diger høyttaler som skal simulere lyden av en heftig bensinmotor.

Snur: Vil ikke bare være elbil-merke