Bil
Så mye mer må svenskene betale
EX30 er en svært viktig bil for Volvo.
Denne artikkelen ble først publisert på Broom.
Nye EX30 har klart akkurat det Volvo håpet på da de utviklet bilen: Den har blitt en stor suksess.
Her fikk også Volvo noe de har manglet i flere år: Nemlig en tydelig innstegsmodell. Samtidig er EX30 viktig for å hente kunder som kommer fra bensin- eller dieselbil – og som ikke vil bruke altfor mye penger på sin første elbil.
Nesten 4000 eksemplarer ble registrert her hjemme første halvår. Det ga EX30 andreplass på registreringsstatistikken. Bilen bidro også til å gi Volvo en pen økning i et marked der mange andre rygger bakover: Pluss 18 prosent.
Må betale moms
Her i Norge starter bilen på 344.900 kroner. Det er gunstig og det er faktisk også 100.000 kroner lavere enn startprisen i hjemlandet Sverige.
Der koster EX30 fra 449.900 kroner. Omregnet etter dagens kurs, tilsvarer det 456.000 norske kroner.
Årsaken er enkel: I Norge har vi ingen avgifter og heller ikke moms på elbiler til under 500.000 kroner. I Sverige har bilen full moms.
Dette må du vite før du kjøper EX30
Mindre enn i Norge
Så langt er det forresten ikke veldig mange som har valgt rimeligste EX30 her hjemme. De langt fleste har gått for største batteripakke og en god dose utstyr. Dermed ender bilen fort rundt 500.000 kroner. Da er ikke EX30 lenger spesielt rimelig, når vi ser på hva du får for pengene.
I Sverige er EX30 den femte mest solgte bilmodellen i første halvår, med 3470 eksemplarer. Det er altså mindre enn i Norge. I Sverige må bilen også se seg slått av storebror XC40 som nå skifter navn til EX40. Men det er ventet at EX30 skal kjøre godt fra i andre halvår.
Tror ny toll vil ramme salget av EX30