Livsstil

Så morsom kan en elbil være

Tesla Model 3 Performance har bedre ytelser enn de fleste sportsbilene, men hvor morsomt kan det bli med elbil?

Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

«Jeg skal aldri kjøpe elbil!»

Hvor ofte har du ikke hørt bilentusiaster si dette?

«Få elbiler benyttes på bane.»

Empiri og superenkel forskning tilsier dette.

Mangel på lyd, fravær av gir og en lineær akselerasjon i en elbil tar bort mye av den tradisjonelle kjøreopplevelsen du får når du presser en bensinmotor til det ytterste, gire når det passer deg og og kjenne hvordan bilen gir tydelige tilbakemeldinger når du gjør alt riktig.

Enkelt

I en elbil blir det som pedalene i Volkswagens ID-modeller viser, med en pil på gassen og et pausesymbol på bremsen. Sportspedalene i metall med gummidetaljer i en Tesla Model 3 Performance gjør akkurat det samme – bare mye raskere.

I Volkswagens ID-modeller er pedalen selvforklarende.

Med 461 hestekrefter går bilen fra 0 til 100 kilometer i timen på 3,2 sekunder og toppfarten på 262 kilometer i timen bør holde for de fleste, selv på bane. Dit er det imidlertid få elbilister som drar, men er det egentlig noen grunn til det?

Etter noen runder på Rudskogen Motorsenter bak rattet i en Tesla Model 3 Performance er vår påstand at flere kan ha glede av dette. Ikke minst fordi prisen på 534.034 kroner er dramatisk mye mindre enn om du skulle kjøpe deg en bensinbil med tilsvarende ytelser.

Førermiljøet i Tesla Model 3 Performance er minimalistisk, men materialkvaliteten er god og brukervennligheten det samme.

Dyrt

Nå har riktignok Porsche en elektrisk Taycan med firehjulsdrift til snaue 1,2 millioner og Hyundai sin Ionic 5 N til drøye 700.000 kroner, mens 911 Carrera 4S koster 2,3 millioner før du slenger på ekstrautstyr. Da får du selvfølgelig en bil med et understell, styring og kjøreegenskaper av en annen klasse, men Tesla imponerer med sin Model 3 Performance.

Akselerasjonen er formidabel mens vekten på 1.851 kilo er relativt lite i dagens elbilverden, noe du nyter godt av både når du bremser og svinger. Med Pirelli P-Zero 4-dekk på 20-tommers felger, oppgradert understell og adaptive støtdempere biter bilen seg godt fast i underlaget.

Avansert

Et annet fortrinn er bilens Track Mode, hvor du kan justere kraftfordelingen mellom akslingene, graden av regenerering og inngripen fra stabilitetskontrollen. Vi har testet dette systemet på offentlig vei og isbane tidligere, og kan bekrefte at det fungerer eksemplarisk, noe det også vil gjøre dersom du utnytter det riktig på bane.

Kjører du en Tesla Model 3 Performance på vinterføre er det enda enklere å benytte og forstå bilens Track Mode.

Både Audi og BMW har noen tilsvarende systemer i sine RS- og M-modeller hvor graden av hjulspinn på bakakselen kan velges, men Teslas system må sies å være genialt enkelt og avansert. Elmotorene gjør slike funksjoner enklere, samtidig som både RS3 og M2 koster mer enn dobbelt så mye som elbilen.

Setene i Tesla Model 3 Performance er komfortable samtidig som de holder deg godt fast i svingene.

Styringen i Model 3 Performance fremstår av det litt ufølsomme og digitale slaget, men du finner fort ut hvordan du skal bruke rattet inn i, gjennom og ut av svingene. Da kommer samtidig elmotorens fortrinn til nytte ved at momentet og akselerasjonen er umiddelbare, uten påvente av giring og riktig turtall. Litt ufølsomt ja, men veldig effektivt.

Nervøs

Dessuten kan bilen føles litt nervøs, men det skyldes også at de mange kreftene og effektive drivlinjen øker hastigheten fortere enn du kanskje trodde.

Du skal være meget god eller passe gal for å utnytte Tesla Model 3 Performances Track Mode til fulle, men du kan kjøre fortere enn de fleste på bane.

Så er samtidig Tesla Model 3 Performance en fullverdig familiebil med plass til fem, mye bagasje og god fremkommelighet. Interiøret fremstår påkostet, selv om du kun har en skjerm i det minimalistiske førermiljøet å forholde deg til.

Lang rekkevidde og rask lading trekker også opp, men blinklysknappene på rattet tipper vi forsvinner dersom Tesla holder det de lover når de sier at de alltid skal gjøre bilene sine bedre.

Blinklysknappene på rattet på Tesla Model 3 er vanskelig å benytte med stort rattutslag og på bane er det lett å komme borti dem.

I mellomtiden kan du bruke bilen slik de fleste gjør, men er du lur tar du deg en tur på bane også.