Bil

Så mange fikk problemer

– Målet er å luke bort flest mulig som ikke bør være på veien.

Statens vegvesen hadde et travelt kontrollår i fjor. De stoppet og kontrollerte blant annet nesten 50.000 person og varebiler.
Publisert Sist oppdatert

(Denne artikkelen ble først publisert av Broom)

I fjor stoppet Statens vegvesen nesten 50.000 person- og varebiler langs norske veier. Det nøyaktige tallet var 48.036. Av disse fikk 8654 bruksforbud og 888 ble anmeldt for grove feil og mangler.

– Å luke ut flest mulig av bilene som ikke bør være på veien er målet vårt. Vi konsentrerer oss om dem som har feil eller mangler. Dette gjør at de som har alt i orden får kjøre videre uten å bli stoppet og sparer dermed tid, sier avdelingsdirektør Kjetil Wigdel i Statens vegvesen.

I alt fikk 30.582 av de lette kjøretøyene som ble stoppet i kontroll i 2024 mangellapper eller gebyr.

Tunge elbiler...

De feilene som oftest går igjen, er at bilen eller tilhengeren er lastet med for mye vekt, lasten er ikke forsvarlig sikret eller det er feil med lys. Også slitte dekk uten tillatt mønsterdybde er noe kontrollørene ofte ser.

– Det er viktig å huske at både bilen og tilhengeren har en maksimal vekt som er tillatt. De nye elbilene er tunge i utgangspunktet, og kan dermed ikke ha så mye last. Også tilhengere har en maksimal tillatt vekt. Det er derfor lurt å sjekke vognkortet for å se at du faktisk kan kjøre den tilhengeren med førerkortet ditt, sier Wigdel, i en pressemelding.

Feil farge? Da kan du få 3.000 kroner i bot

Feil på dekk og for lite mønsterdybde er dessverre en gjenganger på kontrollene. Foto: Statens vegvesen.
Feil på dekk og for lite mønsterdybde er dessverre en gjenganger på kontrollene.

Ser ikke lysene

Det er viktig at du sikrer lasten når du kjører, slik at du unngår at den faller av. Lysutrusting på både bil og tilhenger må også sjekkes, spesielt i vinterhalvåret hvor det snør og er mørkt ute.

De siste årene har det blitt mer vanlig med LED lys på biler og tilhengere, noe som kan gi utfordringer.

– Siden LED lys ikke avgir varme, smelter heller ikke snøen som legger seg over. Det kan da oppstå farlige situasjoner i trafikken, da bilistene som kommer bakfra kan ha problemer med å se bilen foran. Skal du kjøre langt, er det lurt å ta noen pauser underveis for å sørge for at lys på både bil og tilhenger er synlig for andre trafikanter, sier Wigdel.

Stoppet uten skilt, det var langt fra eneste problem