Livsstil

Så lite er det å spare

Mange elbiler har innfelte dørhåndtak, for å få ned forbruket.

En rekke elbiler har dørhåndtak som er innfelt når de ikke er i bruk, her Kia EV6. Men hvor viktig er dette egentlig?
Publisert Sist oppdatert

(Denne artikkelen ble først publisert på Broom)

Vi har sett det på noen biler tidligere også, men med elbilene ble det svært vanlig: Dørhåndtak som felles inn når de ikke er i bruk.

Ja. noen har også gått lenger: Som Ford på sin Mustang Mach-E, der du må trykke på en innfelt knapp før dørene åpner seg elektrisk.

Bare en gimmick eller noe som har reell verdi? Vel, fra bilprodusentenes side har argumentet vært at innfelte dørhåndtak får ned luftmotstanden, dermed synker også forbruket og elbilene får ekstra rekkevidde. I tillegg er det nok også noe bildesignerne har sans for, med færre elementer som «forstyrrer» bilens overflater.

Ford har denne løsningen på sin Mustang Mach-E. Her trykker du på en liten knapp for å åpne døren.

Noen hundre meter...

Men hvor mye strøm sparer disse håndtakene egentlig? Det har den nederlandske nettsiden AD.nl fått se nærmere på. De har vært på besøk hos de som jobber med aerodynamikk i vindtunnelene hos Volkswagen. Bakgrunnen er at VW ikke har kommet med innfelte dørhåndtak i sine elbiler.

– Det tar plass inne i dørene, og gjør dem tykkere. Og nettogevinsten med minsket luftmotstand er i høyden noen hundre meter lengre rekkevidde. Vi kommer ikke til å kjempe for å få det, sier Waldemar Maister som er forskningsleder ved vindtunnel-avdelingen, til AD.nl

Les også på Broom: Vi er ikke dummere enn at vi ser dørhåndtakene

Volkswagen har jobbet intenst for å få ned luftmotstanden på sin ID:7. Men likevel har den ganske tradisjonelle dørhåndtak.

Litt mer for sidespeil

Vi i Broom møtte hans kollega Dirk Wieser ved fabrikken i fjor høst. Vi spurte ham om både dørhåndtak og sidespeil og hvor mye de påvirker luftmotstanden: 

– For dørhåndtak kan du kanskje spare 500 meter hvis de har en særlig aerodynamisk utforming. For sidespeil noe mer, men her er man mest opptatt av helt andre ting – som akustikk, sikkerhet og ikke minst kostnad. Hjul og hulrom i hjulbuene har langt større påvirkning på motstanden, sa Wieser til oss den gangen. 

Les også på Broom: Kan sidespeilene komme til å forsvinne helt?

Tesla var tidlig ute, dette er dørhåndtakene på deres første Model S.

Sikkerhetsrisiko ved ulykker?

Utforming og design av bilen har mye å si for luftmotstanden. Det blir anslått at selve karosseriformen står for 42 prosent av bilens energiforbruk. Lave biler har lavere luftmotstand enn høyere. Og så er det noen små prosenter å hente i finpuss av detaljer. 

Innfelte dørhåndtak har ellers fått kritikk fra flere hold. Tyske ADAC (som tilsvarer vårt hjemlige NAF), mener de kan være en sikkerhetsrisiko ved en ulykke, ved at det blir vanskeligere å få opp dørene.

Storselgeren Polestar 2 har helt tradisjonelle dørhåndtak, det samme har søstermodellen Volvo XC40.

Blir utslitt?

I vår del av verden er det også et vinteraspekt å tenke på. Særlig i starten var det betydelig skepsis rundt hvordan disse dørhåndtakene ville oppføre seg i kulde, med is og snø. Men så langt er det ikke noe som tyder på at det er et stort problem, bilprodusentene har tydeligvis tatt bra høyde for dette. 

Men: At disse løsningene vil kunne kreve mer vedlikehold og kanskje må skiftes ut når bilene blir eldre, er nok en mer relevant bekymring. Men det er kanskje ikke noe så mange nybilkjøpere tenker på... 

Les også på Broom: Her kom problemet: Dørhåndtakene kunne sette seg helt fast