Test av nye Tesla Model Y:

Så langt går den

Tesla har gjort en rekke forbedringer på Model Y og du kan trygt legge ut på langtur, og gjerne ta en omvei.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Mange kjører E6 og E18 til Svinesund eller Töcksfors for å handle kjapt og rimelig. Med Tesla Model Y er det mer fristende å kjøre via Fylkesvei 124 i Østfold og Länsveg 2283 til Ed i Västra Götaland. Systembolaget og Coop-butikken er riktignok mindre enn på de store handelssentrene, men veien dit er morsommere og lengre. 

Butikkene og Systembolaget i Ed i Västra Götaland er betydelig mindre enn i Tocksfors og Svinesund, men veien frem og tilbake er mye bedre.

At den er lengre spiller mindre rolle når du kjører den nye Tesla Model Y Long Range Dual Motor med en WLTP-rekkevidde på opptil 586 kilometer. Testbilens gjettometer viste riktignok kun 525 kilometer ved oppstart i kjølig norsk vårvær, men dette kan du nesten regne med å oppnå, selv om du kjører fort.

Tesla sverger fortsatt til enkle og stilrene linjer i interiøret, hvor ratt, pedaler og skjermen i midten er det eneste du må forholde deg til.

Men ikke for fort, da både fartsbokser, radarkontroller, rådyr og medtrafikanter kan bli kostbare, men fartsgrensene på svingete, kuperte, morsomme og vakre veier gjennom norsk og svensk kulturlandskap gir en god kjøreopplevelse.

Mer komfort

Tidligere fikk Model Y litt kjeft for å være stiv og stumpete. Selv om de nå har stivet opp i karosseriet, er understellet gjort mykere med dempingsteknologi lånt fra nye Model 3. Sammen med økt støydemping bidrar dette til økt komfort.

Fronten på bilen er blitt lavere og mer aerodynamisk, lyktene er gjort smalere og en stadig mer utbredt lyslinje er plassert mellom dem.

Rattutvekslingen er samtidig endret for «bedre å passe karakteristikken til modellen», hva nå enn det måtte bety. Styremotstanden kan dessuten justeres i kjøreoppsettet, slik gassresponsen og regenereringen også kan.

Materialkvaliteten ombord er meget høy med stoff, alcantara og kunstskinn helt ned på dørlommene, som for øvrig er foret.

At bilen som oftest velger riktig gir bare ved å trykke på bremsen er meget praktisk, spesielt ved manøvrering i trange områder. En drøss parkeringssensorer og kameraer gjør dessuten lukeparkering og trange garasjer til en lek.

Napper til

Såkalt Traffic Aware Cruise Control med Autosteer fungerer også stort sett utmerket, men når den tror bussen i møtende felt er en fare napper den til i bremsen på en ubehagelig måte. Dette skjedde riktignok bare en gang og ikke på motorvei hvor fartsholderen i større grad er ment å brukes.

Det nye manøvreringskameraet foran har fått varme mot is og dugg samt en spylefunksjon mot søle og slaps.

Model Y er en SUV og ingen sportsbil, selv om den er rask, da du sitter relativt høyt i komfortable seter med beskjeden sidestøtte. Vekten på to tonn er likevel ikke mye i dagens elbilverden og selv med vinterdekk er veigrepet tilfredsstillende, helt til du glemmer at du ikke kjører en sportsbil.

God rekkevidde

Finner du riktig hastighet og grad av regenerering kan du suse avgårde langs landeveien i et fint tempo uten å måtte benytte bremsepedalen og redusere rekkevidden. Vår friske kjøretur, inkludert noen mil på strømspisende motorvei viste at vi brukte 69 prosent av batteriet på 332 kilometer. Det skulle tilsi 480 kilometer om vi hadde kjørt batteriet tomt.

Model Y skiller seg ikke mye fra Model 3, men stilren utforming og solide materialer, som aluminium i midtkonsollen, gjør det trivelig ombord.

Det betyr 92 prosent av gjettometerets påstand i kjølig vårvær med aktiv kjøring og 82 prosent av WLTP som forutsetter 25 grader, sol i ryggen, hjemlengsel og kjøttkaker til middag. Apropos kjøttkaker, fyller du bilen med svensk mat og drikke blir du en smugler, for plassen er stor.

Lett å smugle

Sammen med den romslige frunken med praktisk drenering kopiert fra Ford Mustang Mach-E, er bagasjerommet i den nye bilen økt til hele 854 liter bak andre seterad. Denne er for øvrig tredelt og kan legges ned og heves elektrisk. Da øker kapasiteten til 2.168 liter, som er 30 liter mer enn før.

1.600 kilo hengervekt er også bra hvis du virkelig skal smugle, eller trekke hest, båt eller campingvogn.

I det nevnte baksetet er det samtidig meget god plass til tre personer både i høyden og lengden, selv om det kan bli litt trangt i bredden for tre voksne. Det store glasstaket slipper samtidig inn en passe mengde lys for en romslig følelse.

Rask lading

Før eller siden skal du lade bilen og ombordladeren tillater 11 kW, slik at en normal arbeidsdag eller en god natts søvn er nok til å fylle det 75 kWh store batteriet. Ved hurtiglading er effekten 250 kW, noe som betyr at du kan fylle batteriet fra 10 til 80 prosent på 22 minutter under optimale forhold.

Lyslinjer brer om seg som ild i tørt gress, men Teslas løsning med indirekte lys er det mest sofistikerte så langt.
I baksetet er det overraskende god plass i både lengden og høyden, og det tredelte elektrisk nedfellbare seteryggen gir praktiske lasteløsninger.

Etter forvarming av batteriet via navigasjonen i det samme kalde vårværet brukte vi 26 minutter på å lade fra 31 til 80 prosent. Da hentet bilen ut 148 kW på det meste og effekten falt til 50 kW ved 80 prosent. Med plugg-and-charge går dessuten prosessen raskt og enkelt på Teslas ladestasjoner, som gjerne befinner seg der du trenger dem.

Lyslinjer

Du ser raskt at Model Y er blitt ny, ikke minst med den nye og lavere fronten med smalere lykter og en lyslinje nesten alle elbiler nå tydeligvis skal ha mellom dem. Hekken er også ny hvor lyslinjen bak er mye mer finurlig løst ved indirekte belysning ned på bagasjerommet.

Interiøret er tilnærmet likt som før med stramme linjer og en enkel skjerm til høyre for rattet. Blinklysknappene på rattet i den nye Model 3 er heldigvis erstattet av en tradisjonell blinklyshendel, som har fungert utmerket i biler siden tidenes morgen.

Fronten på bilen er blitt lavere og mer aerodynamisk, lyktene er gjort smalere og en stadig mer utbredt lyslinje er plassert mellom dem.

De små hjulene og noen knapper for lys og vindusvisker på rattet lar deg betjene et utall funksjoner i kombinasjon med berøringsskjermen. Savnet av flere analoge knapper kan dukke opp, men både grafikken, omfanget og brukervennligheten i skjermen er blant de beste.

Skam dere

Det beste med interiøret er likevel materialkvaliteten som bør få tyske og andre premiummerker til å skamme seg. Kunstskinn, stoff, alcantara, aluminium og polstrede materialer dekker praktisk talt alle flater, inkludert b-stolpene og dørlommene, som i tillegg er foret.

Det er usikkert hvem som skjøt Carl XII i 1718, men i 2025 kan du trygt kjøre en norskregistrert Tesla Model Y til hans hjemland.

Setene er komfortable med gode justeringsmuligheter og grei støtte, selv om puten ikke kan forlenges. Alle setene har dessuten varme, og forsetene også kjøling. Koppholdere og flere oppbevaringsrom er også praktiske, slik apper og telefonnøkkelen også er.

Det store og fleksible bagasjerommet har et ekstra rom under hvor du lett får plass til kvoten.

Stereoanlegget med 16 høyttalere bør tilfredsstille de fleste og skjermen bak kan betjene både klimaanlegg og bakseteunderholdningen.

Praktiske detaljer

Det nye manøvreringskameraet i fronten har varme for å hindre frost og dugg, samt spyling for å få vekk skitt og søle. Vindusviskerne har også varme, men spylefunksjonen fungerer ikke perfekt.

Setene er meget komfortable med både varme og kjøling og gir nok støtte helt til du tror du kjører en sportsbil.

Med en pris på 535.000 kroner før eventuell spesiallakk og vinterhjul er meget attraktivt i dagens marked med tanke på hva du får av plass, rekkevidde, lading, materialkvalitet, komfort og teknikk.

Hva Elon Musk og Donald Trump finner på av nye krumspring er selvfølgelig uvisst, men at Norges klart mest solgte bil de siste fire årene med nærmere 70.000 registreringer er kommet for å bli er sikkert.