Livsstil

Ruller ut egne ekstrem-ladere i Norge

Bilprodusenten avslører store planer.

800 KW: De nye laderne skal ha en peak-effekt på 800 kW, senere 1000 kW.
Publisert

(Artikkelen er først publisert av Broom):

Ett av grepene som gjorde at Tesla tidlig fikk et overtak på konkurrentene, var etableringen av eget ladenettverk. I starten var det kun Teslas egne biler som kunne lade der, og ladeprosessen var både enkel og strømlinjeformet.

I dag kan de aller fleste elbiler lade hos Tesla eller på en av de andre mer enn 10.000 hurtigladerne over hele landet. 

Men selv om prosessen har blitt enklere i det siste, blant annet med mulighet for kortbetaling mange steder, kan de færreste konkurrere med Tesla på brukervennlighet: Bare koble til – og så går resten av seg selv.

Enklere og raskere

Utviklingen står imidlertid ikke stille. Stadig flere biler og ladere får støtte for nettopp denne Plug&Charge-løsningen. Og ladeeffekten blir stadig høyere, både hva hurtigladerne kan levere og hva bilene kan ta imot.

SUV-en Xpeng G9 ligger helt i toppen på ladeeffekt. Den kan ta imot over 500 kilowatt på det meste, og den 100 kilowattimer store batteriet kan lades fra 10-80 prosent på bare 12 minutter – hvis forholdene er optimale.

TIDLIG UTE: Tesla etablerte sin første Supercharger-stasjon i Norge og Europa allerede i 2013.

Problemet er at det i skrivende stund ikke er vanlig å finne ladere som kan levere mer enn 400 kilowatt i Norge. Men det kan det bli endringer på i tiden som kommer. 

Populær elbil får bensinmotor

Planlegger eget ladenettverk

For Xpeng er blant bilprodusentene som planlegger å etablere ladere med ekstremt høy ladeeffekt i Norge og Europa, blant annet for å kunne lade egne biler raskest mulig. Det avslørte Xpeng under et møte med pressen nylig.

– Vi vil bygge samme økosystem for biler og lading som vi har i Kina, sier Xpengs norgessjef Claes Persson. 

Der er Xpeng blant aktørene med de mest ambisiøse planene på ladefronten. Tidligere i år kom nyheten om at de har som mål å etablere 30.000 ladepunkter i 420 kinesiske byer. 

Ifølge Person er planen å etablere ladestasjoner i Europa som kan tilby ladeeffekter på 800 kilowatt, senere 1000 kilowatt. 

1000 kilowatt (én megawatt) er til sammenligning fire ganger mer enn konkurrenten Tesla tilbyr på sine Superchargers, og nesten tre ganger mer enn Ionity sine 350 kW-ladere. 

I praksis åpner det for at fremtidige elbiler kan lades svært raskt.

Persson og Xpeng holder foreløpig kortene tett til brystet om når laderne blir en realitet. Men Persson bekrefter at de vil starte i de største norske byene. 

– Vi vil komme med flere detaljer etter hvert, sier han. 

OVER 500: Xpeng G9 er i skrivende stund den bilen på det norske markedet som kan ta imot høyest ladeeffekt, over 500 kilowatt.

Dårligste på 16 år

BYD også på ballen

Xpeng får imidlertid sannsynligvis konkurranse fra en annen kinesisk aktør: BYD. Som et ledd i sin plan om å vinne markedsandeler, planlegger selskapet å rulle ut et nettverk av ekstremt kraftige ladere over hele Europa. Det skriver Automotive News Europe.

Også BYD lover ladeeffekter på inntil 1000 kilowatt. 

– Dette vil bli banebrytende og øke forbrukernes tillit til elektrisk kjøring, sier BYDs Europa-sjef Stella Li.

Foreløpig sier Li at de vil utvikle nettverket i samarbeid med lokale nettleverandører, og samtidig installere megawattladerne hos sine egne forhandlere.