Livsstil

Roper varsko om kinesiske bilmerker

Tror bare en brøkdel vil være økonomisk levedyktige om bare fem år.

De siste årene har kinesiske bilprodusenter gjort enorme fremskritt, men mange kan bli borte, tror AlixPartners. Illustrasjonsfoto: Broom
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no

De siste årene har vi fått en haug med nye bilmerker på norske veier, de fleste av dem er kinesiske. 

Og fortsatt er det mange som står og banker på døren. I løpet av det neste halvåret skal vi etter planen stifte bekjentskap med både Aito, GAC, Exlantix og Changan.

Kommer med dyster spådom

I hjemlandet er det nå 129 Kina-merker som selger elbiler, elbiler med rekkeviddeforlenger og ladbare hybrider. Konkurransen er beinhard, og enkelte av dem selger svært få biler – så få at de neppe vil overleve på lang sikt.

Ifølge analyser foretatt av rådgivningsfimaet AlixPartners, vil bare 15 av de 129 merkene være økonomisk levedyktige innen 2030. Det skriver nyhetsbyrået Reuters.

Mens det stort sett er de større produsentene som har satsinger i Europa, sitter flesteparten av dagens produsenter med markedsandeler på under 0,1 prosent hjemme i Kina. 

Mange av disse vil forlate markedet, mens andre vil slå seg sammen og danne nye konsolideringer, spår AlixPartners, som også forventer at noen ikke-levedyktige produsenter vil få støtte fra myndighetene til å fortsette driften, på grunn av deres betydning for regionale økonomier, sysselsettinger og forsyningskjeder. 

De 15 økonomisk levedyktige merkene vil utgjøre omtrent 75 prosent av Kinas marked for elbiler og ladbare hybrider innen utgangen av dette tiåret, ifølge selskapets analyser.

– Kina er et av de mest konkurransedyktige markedene for lav- og nullutslippskjøretøy. Miljøet har drevet fram store framskritt innen teknologi og kostnadseffektivitet, men mange sliter med å oppnå lønnsomhet, sier Stephen Dyer, som leder AlixPartners bilvirksomhet i Asia.

Fikk 289.000 bestillinger – på én time

BYD er størst av de kinesiske produsentene, og har ambisjoner om å bli størst også i Norge. Men ikke alle konkurrentene er like heldig stilt. Foto: Broom

Voldsom priskrig

I det siste har det vært heftige priskriger på nybiler i Kina. Blant annet har markedsleder BYD satt ned prisene kraftig på et tyvetalls elbilmodeller. Det gjør ikke situasjonen lettere for de mindre konkurrentene. 

Kinesiske myndigheter har samtidig oppfordret aktørene til å bremse priskrigen for å unngå at selskaper går over ende. 

Ifølge Reuters er det kun BYD og Li Auto av de børsnoterte kinesiske elbilprodusentene som har vist lønnsomhet for hele det siste året.

Nå vil BYD bli markedsleder i Norge