Test av Toyota Hilux:
Rives bort
På grunn av miljøpolitikk og kvoter er den nye Toyota Hilux nesten utsolgt i Norge, men brukerne smiler fra øre til øre.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Arbeidsdagen i en Toyota Hilux er ikke alltid fryd og gammen, da det ofte kan være lange og krevende dager med tunge løft og røff kjøring, men brukerne av bilen kan være trygge på at redskapen gjør jobben, nesten uansett hva du utsetter den for.
Udødelig
Top Gear forsøkte i sin tid å avlive en Toyota Hilux gjennom flere episoder med trappekjøring, flammer, luftige svev, saltvann og eksplosjoner, men klarte det ikke. Derfor kan du være trygg på at telehiv og fortauskanter, snø og søle samt store hengere og uvøren behandling ikke gjør det heller.
Dette er en av grunnene til at det er produsert over 20 millioner Hilux siden 1968, og det er uvisst hvor mange som fortsatt lever, men de har trolig alle gjort nytten.
I år kommer det rundt 600 nye Hilux til Norge, men det kunne vært flere hvis ikke utslippskrav i henhold til EU-kravene i CAFE (Corporate Average Fuel Economy), Toyotas egne prioriteringer og den totale etterspørselen hadde satt begrensninger.
(Siste: Siden denne artikkelen ble skrevet er kvotene økt og flere biler tilgjengelig i Norge også i år)
Neste år kommer det flere, men da kommer også flere elektriske pickuper med firehjulsdrift, i tillegg til Ford F-150 Lightning.
To seter
Utformingen er klassisk som en såkalt double cab, med fire dører og med fem seter, men i Norge fjernes baksetene for å oppnå grønne skilter og lavere avgifter. Det betyr trygg lagringsplass for mye utstyr under tak, mens lasteplanet med valgfrie trekk får plass til enda mer.
Hengervekten på 3500 kilo betyr at kompressor og skaphenger, eller campingvogn og båt i store størrelser lett kan trekkes. Nyttelasten på over ett tonn betyr at du kan fylle både lasteplanet og kupeen med mye stort, rart og ikke minst tungt.
Det skyldes også at motoren har økt slagvolumet fra 2,4 til 2,8 liter. Det er riktignok fortsatt bare en firesylindret blokk med de samme 204 hestekreftene, men dreiemomentet er økt til 500 Nm med en lengre og flatere momentkurve.
Solid
Akselerasjonen er heller ikke noe å skryte av, ei heller lyden fra motoren. Lyden fra resten av bilen vil du imidlertid like, for den er tilnærmet ikke-eksisterende. Støydempingen er bedre enn før og ikke minst forteller lyder fra understell og karosseriet, det vil si ingen lyd, at alt er skrudd skikkelig godt sammen.
Kjører du fort på ujevnt underlag, gjennom snø og søle eller blir overrasket over veihull og andre skader på underlaget tar fjæring og dempere imot julingen på en eksemplarisk måte. Nøkler og andre gjenstander i dørlommer og midtkonsoll vil imidlertid lage lyd i plasten der, men du skjønner at redskapen er solid.
To versjoner
Pickup-fasongen er gitt, men den nye modellen har fått nye lykter, ny grill og ny utforming av støtfangere, skjermer og sideskjørt. Den store utvendige veltebøylen bidrar til et tøft design på den 5,3 meter lange og to meter brede bilen.
I tillegg til den nye versjonen med et 48-volts mildhybridsystem henter Toyota inspirasjon fra bilen som vant Dakar-rallyet i 2024 og lanserer en Gazoo Racing-versjon. Her er sporvidden og bakkeklaringen økt, støtdempere og bremser forsterket, samtidig som en rekke tøffe designdetaljer er tilført, som større hjulbuer, aluminiumsfelger og røde bremsekalippere.
Vadedybden på 70 centimeter tåler en liten vårflom, mens bakkeklaringen i GR-versjonen er økt fra 310 til 323 millimeter. Angrepsvinkelen er samtidig økt til 30 grader og krengningen i side- og lengderetningen er redusert.
Fremkommelighet
Sammen med lavgir og differensialsperrer bør du dermed komme deg opp, gjennom og frem de fleste steder. Eller tilbake, slik vi måtte etter å ha kjørt oss fast i en stor skavl med fokkesnø fra gårsdagens snøstorm i de tyrkiske fjellene.
Hybridversjonen får bistand av elektromotoren til mykere og raskere igangsetting, samt inntil 5 prosents redusert forbruk og utslipp. Denne bilen har dessuten kjøresystemet Multi Terrain Select med seks forskjellige moduser.
Mye plast
Interiøret er preget av at dette er en arbeidsbil, men seter i kunstskinn, fint stereoanlegg og en berøringsskjerm med en rekke komfortfunksjoner gjør at du vil trives ombord. Med mindre du er allergisk mot plast som det er en del av på dører, midtkonsoll og litt overalt.
Selv om drivlinjen gjør bilen sterk nok til de fleste oppdrag er akselerasjon relativ daff. Fra 0 til 100 kilometer i timen på 10,7 sekunder på vei mot toppfarten på 175 er lite å skryte av.
Den stive bakakselen borger heller ikke for de sportslige aktivitetene, men så er det heller ikke derfor du vurderer en Hilux. Det er fordi du trenger en pickup som holder. Alternativene er samtidig mange, som Ford Ranger, VW Amarok, Isuzu D-MAX, Mitsubishi L200 og KGM Musso Grand.
Elpickup
I tillegg til nevnte Ford F-150 Lightning kommer Maxus med sin elektriske T9 pickup med firehjulsdrift og Toyota har vist skisser av en bil som ikke kan være noe annet enn en elektrisk pickup. Med avgifts-, parkerings- og andre fordeler spørs det om ikke dette er siste sjanse for å anskaffe seg en dieseldrevet Hilux, men så har du også en bil for evigheten.