Motor

Putter bensinmotor i elbilen

Måtte pause produksjonen på grunn av dårlig salg.

TENKER NYTT: Tidligere har det ikke vært uvanlig å lage elbil av biler som opprinnelig hadde bensin- eller dieselmotor. Men nå går Fiat motsatt vei. Foto: Fiat.
TENKER NYTT: Tidligere har det ikke vært uvanlig å lage elbil av biler som opprinnelig hadde bensin- eller dieselmotor. Men nå går Fiat motsatt vei. Foto: Fiat.
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos TV 2 Broom.

Hva gjør du når elbilen du har satset store penger på, selger dårligere enn planlagt?

Den utfordringen sliter mange av verdens bilprodusenter med. Særlig i flere av de store europeiske markedene går utrullingen av elbiler mye tregere enn mange av dem hadde håpet på.

En av dem som har det tøft er Fiat, med sin nye 500. Den ble utviklet som elbil fra bunnen av, men salget har på ingen måte tatt av. Dermed tar Fiat et helt uvanlig grep: De har rett og slett bygget om bilen og tatt fram en hybrid-utgave, i tillegg til den helelektriske. 

Måtte ta pauser

Det skjer etter at Fiat i flere etapper har måttet pause produksjonen av elektriske 500 ved Mirafiori-fabrikken i Italia.

Ved å lansere den nye utgaven med mildhybrid drivlinje, håper Fiat at de kan øke produksjonen av 500 ved denne fabrikken betydelig, til 175.000 enheter i året. 

Samtidig vil dette være et betydelig bidrag til den italienske regjeringens mål om å opprettholde landets bilproduksjon på minst én million biler i året. 

Les vår test av Fiat 500e

FABRIKK: Produksjonen av Fiat 500 med hybrid-drivlinje er nå i gang i Italia. Foto: Fiat.

Flere merker sliter

Fiat er nå en del av Stellantis-konserket, som har en rekke ulike bilmerker i sin portefølje. Blant dem er også Alfa Romeo og Maserati. Akkurat som Fiat sliter disse med salget. For Stellantis er det derfor ekstra viktig å ta grep som kan øke produksjonen i Italia.

Mens elbilene helt har tatt over nybilsalget i Norge, selger bensinbiler fortsatt svært bra på mange europeiske markeder. Derfor er det naturligvis viktig å kunne tilby biler i dette segmentet.

Denne Fiaten var først i verden

Neppe til Norge

Den store utfordringen er fortsatt at det generelt sett er dyrere å bygge elbiler enn biler med forbrenningsmotor. Dermed blir også prisene på elbiler i de aller fleste tilfeller høyere, i markeder som ikke har spesielle insentiver for å hjelpe på salget av elbiler.

De første hybrid-eksemplarene av Fiat 500 er nå produsert. Bilen skal etter planen komme ut i salg til høsten, men det er nok lite som tilsier at denne blir lansert i Norge.